چطوری خلاقیت در طراحی گرافیک داشته باشیم؟!

چطوری خلاقیت در طراحی گرافیک داشته باشیم؟! 1024 576 آرانیک وب

سلام با سری مقالات خودمونی در خدمت شما دوستان هستیم من علی کربلایی هستم و قراره مقالاتی که می‌نویسم به‌دور از هجویات اضافه گویی باشه،این‌بار قراره در مورد خلاقیت در طراحی گرافیک صحبت بکنیم چون که خیلی از دوستان خواسته بودند این مقاله نوشته بشه و منم سعی کردم خیلی خودمونی و راحت براتون بنویسم تا متوجه موضوع خلاقیت بشید!

اگه نمی‌دونید فرآیند خلاقیت و ایده یابی چی هستش

اگر ایده نمی‌دونید چی هستش

و اگر حس می‌کنید که آدم خلاقی نیستید

این مقاله کاملاً مناسب شما نوشته شده اگرم حس می‌کنید آدم خلاقی هستید بازم پیشنهاد من اینه که شما یک باری مقاله رو بخونید خالی از لطف نیستش و منت سر چشم بند بزارید بخونیدش.

خب بریم ببینیم تعریف خلاقیت چیه؟

مسلماً شما قبل از این‌که این مقاله رو بخونید تو سایت‌های دیگه هم دنبال مقالات خلاقیت بودید و رفتید گشتید، یه گشت‌وگذار ساده کرده باشید متوجه می‌شین که تمام این سایت‌ها سعی کردند خیلی فلسفی بیان خلاقیت توضیح بدهند درصورتی که اصلاً توضیح خاصی  فلسفی نداره خلاقیت خیلی ساده است،بقیه سایتا سعی کردن بیان روان شناسانه توضیح بدن که مثلا خیلی خاص به نظر بیان حالا خودشونم بخونن متوجه نمیشنا! ولی خب کلاس داره دیگه

خلاقیت یعنی نمایش هدف تون به روشی که بیشترین جذب ممکن رو داشته باشه من تو خیلی از مقالات خوندم که  نوشتن خلاقیت یعنی بهترین راه رو انتخاب کردن! در صورتی که این‌جوری نیست خلاقیت یعنی انتخاب راهی که بیشترین جذب را داشته باشه و بهترین نتیجه رو داشته باشه.

پس برای خلاق بودن قرار نیست که شما نابغه باشید و اصلاً ویژگی و ابزار خاصی نمی‌خواد فقط کافیه که شما نیازهای جامعه هدف‌تون را بخوبی بشناسید و بجا از اون‌ها استفاده بکنید، با این ترفند خیلی شیک و مجلسی بهتون میگن خلاق.

الان من دارم در مورد خلاقیت تو طراحی گرافیکو بهتون می‌گم، شما باید مخاطبتان را بخوبی بشناسید بدونید که هر کسی تو هر سنی چه سلایقی دارند و با توجه به اون محتوا رو طراحی کنید که خلاقانه به نظر بیاد،

مسیر خلاقیت و ایده یابی چیه؟

چون می‌دونم خیلی‌هاتون ممکنه که هنوز منظور من رو خوب متوجه نشده باشید به همین خاطر من یک مسیر خلاقیت و ایده یابی رو بهتون می‌گم که شما طبق همون پیش برید و حالا تعریف‌هایی هم که این بین هستش باعث آشنایی بیشتر شما با این موضوع می‌شه:

خلاقیتو که تعریف کردیم ولی پیش نیازهاشو نگفتیم:

شما برای این‌که آدم خلاقی به حساب بیاید و بتونید ایده‌های خلاقانه از خودتون ایجاد بکنید باید درمورد جامعه هدف خودتون اطلاعات زیادی داشته باشید این اطلاعات شامل انواع مختلفی می‌شه مثل این‌که توی سن جوونی از چه فونت های مخاطب شما خوشش میاد از چه رنگ هایی خوششون میاد اگر پوستر شما حاوی پیام‌های شادی آوره چه رنگ هایی باید استفاده کنیم اینا همه و همه مستلزم اینه که یک شناخت کامل و دقیق از جامعه آماری هدفتون داشته باشید.

من میخوام چندتا مثال بزنم تا کامل براتون جا بیوقته:

مثال ۱: فرض کنیم که به شما یک سفارش طراحی پوستر برای یک جامعه دانشجویی رو بهتون دادم و قرار که شما این پوستر را طراحی کنید خب اینجا چند تا نکته هستش که یک آدم خلاق باید بدونه این‌که جامعه دانشجویی معمولاً افرادی هستند که از هوش خوبی برخوردار هستند به همین خاطر دوست ندارند وقتی پوستر را دیدند سریع به جواب برسند دوست دارد یک محتوای داخلش باشه و بعد از این‌که مغزشون جمع‌آوری کرده اطلاعات خودشون به یک نتیجه‌ای برسند،اینجوری حس شرلوک هلمز بودن بهشون دست میده و از پوسترتون حس خوبی میگیرن.

دانشجوها معمولاً آدم‌های مطالبه‌گری هستند به همین خاطر سعی کنید المان‌های آرمان‌گرایانه داخل پوستر تون باشه و تا این حس خلاقیت هم داخل پوستر تون ایجاد بشه، باید بررسی کنید ببینید آرمان های اون قشر دانشجو چیه بعد روش پردازش کنید.

مورد بعدی این‌که دانشجوها معمولاً آدم‌هایی هستند که از رسمیت کمی برخوردار هستند به همین خاطر فونتی که داخل طراحی شما استفاده می‌شه نباید از فونت های تیز و تند باشه فونت های تیز و تند معمولاً در نامه‌نگاری‌های رسمی استفاده می‌شوند به همین خاطر هم باعث می‌شه که حس خوبی به جامعه هدف شما منتقل نشه و درواقع بگن که شما خلاقیت داری (مثلا فونت های نازنین و میترا فونت های رسمی هستن و باعث میشه پیام رسمی منتقل بشه ولی یه فونت مثل ایران سانس و یکان باعث میشه محتوا دوستانه منتقل بشه!)

خطوط توی طراحی تون خیلی مهمه مثلاً اگه شما یک کارگاه علمی آموزشی قرار داشته باشید باید خطوط طراحیتون کاملاً متقارن و از خطوط تیز استفاده کنید تا حس علمی بودند منتقل بشه ولی اگر نه یک کارگاه تفریحی یا اطلاعات عمومی که حالا جنبه رسمیت خیلی زیادی ندارن و صرفاً فقط برای اینه که شما یک چیزی اطلاعاتی رو در حد پایه و بیسیک رو یاد بگیرید از خطوط نرم استفاده بکنید تا رسمیت کارتون کاهش پیدا کنه.

آخرین مورد رنگه: رنگ پوستر شما از بقیه مواردی که من بالا بهتون گفتم مهم‌تره چون مغز انسان اول رنگ رو درک میکنه بعد محتوا رو حالا اگه شما از رنگ صورتی خوشت میاد دلیل نمی‌شه که باید اعمالش کنی داخل پوستر باید توجه کنی که چه رنگی مناسب پوستر شماست مثلاً اگر پوستر شما یک کارگاه علمی جذاب و قراره که با انرژی برگزار بشه از رنگ‌هایی که انرژی زیادی را منتقل می‌کنند استفاده کنید مثل زرد لیمویی یا نارنجی و یا سبز و استفاده کنید ولی اگر نه یک کارگاه کنفرانس بین‌المللی که قراره رسمیت زیاد داشته باشه شما از رنگ‌های تیره‌تر مثل آبی نفتی که از رسمیت و گستردگی را نشون می‌ده استفاده کنید.( مثلا رنگ بنفش رنگ امید و موفقیته ولی به لطف دولت آقای روحانی همه دیدشون به این رنگ کاملا برعکسه

مثال۲: این‌بار می‌خوام عکس مثال قبلی رو براتون مثال بزنم با این فرض که یک سفارش پوستر به شما داده‌اند که این‌بار جامعه آماری افراد میان‌سال و مسن هستند و در یک رسمیت بسیار زیادی قرار شما پوسترتونو ارائه بدین،یه چیزی هم اول کار بهتون بگم هر چقدر سن بره بالاتر درک مردم از خلاقیت کمتر می‌شه و کلاً حل مسائل ادراکی برای اون‌ها سختر میشه یعنی دقیقاً این بار باید عکس پوستر بالایی عمل کنیم این‌بار باید پوستر را به نحوی طراحی کنیم که کاملاً منظور ما واضح باشه و اصلاً سختی و پیچیدگی نباشی که طرف فکر کنه باید کاملاً باید واضح و دیداری باشه.

افراد توی این سن یعنی تقریباً ۴۰ سال به بالا تقریباً حال زندگی کردنم ندارن چه برسه به این‌که بخوان یک پوستر را یک دید خیلی خفن بهش داشته باشن به همین خاطر فونت هایی که داخلش استفاده می‌کنید سعی کنید فونت هایی باشی که سایزشون درشت باشه ریز اصلاً نباشه و باعث بشه خوب دیده بشه و چشم مخاطب شما اذیت نشه.

تا حد امکان پیچیدگیو کم کنید و سادگی را بیشتر کنید، هرچقدر پوستر شما ساده‌تر باشه از دید این جامعه هدف خلاقانه‌تره،در مورد رنگم بگم که رنگ کاملا سلیقه ای جامعه هدفه اینجا سلیقه جامعه هدف به نوع محتوا ارجهیت داره چون افراد شخصیتشون شکل گرفته و دوست دارن اون چیزی رو که میخوان ببینن حالا هی بیا بگو رنگ نارنجی رنگ انرژیه برای مخاطب شما جا افتاده که رنگ سرمه ای رنگ انرژیه.

پس تا اینجا متوجه شدیم باید مباحث رنگ شناسی،فونت شناسی،خطور تیز و منحنی، اطلاعات روانی گروه های سنی مختلف رو داشته باشید!،اگه کسی یه طرح میزنه که شما لذت میبری و خیلی خلاقانس از نظرت اون نابغه نیست بلکه فقط از جامعه هدف شناخت خوبی داره.

خلاقیت در طراحی گرافیک

دوتا نمونه بالا رو ببینید، عکس سمت راست جامعه هدفش بچه ها و خانوادهاشون که جوان هستن، به خوبی پیام منتقل شده چون تور رسمی نیست از خطوط نرم استفاده شده، رنگ ها تنوع دارند تا بچه ها به دلشون بشینه و خلاقیتش توی تخم مرغ هاست طراح حواسش بوده که بچه ها توی سن کودکی اشیاء اگه متحرک باشن و جون داشته باشن براشون جذابه، فونت رو کاملا نرم استفاده کرده و خطوط تیز داخل پوستر دیده نمیشه.

عکس سمت چپی: همون طور که عکس سمت چپ رو می‌بینید پوسترمناسب افراد مسن طراحی‌شده که حالا اکثریت جامعه هدف‌شون بالای پنجاه سال سن دارند به همین خاطر دقیقاً مواردی را که بالاتر گفتم داخلش هست. کاملاً سادس در بک گراندش کسی که سخنران هستش انتخاب شده و چشم اون دقیقاً داره تیتری رو که ما انتخاب کردیم رو نگاه می‌کنه و شما با یک نگاه دقیقاً می‌فهمی که هدف چی هستش و کل خلاقیتش دقیقاً همین نگاه کردن هستش، از فونت های درشت استفاده شده و یک رنگ تند برای ایجاد عطف به کار رفته.

با بررسی دو تا شکل بالا دیدیم که خلاقیت داشتن هم‌چین کار سختی هم نیست ولی نکته‌ای که باید بش توجه بکنیم اینه که ایده داخل پوسترامون باید باشه. اما درواقع من به کلمه ایده و نحوه ایده دهی برای طراحی پوستر هنوز اشاره نکردم که الان اینجا این نیاز حس می‌شه که من توضیح بدم چه جوری باید ایده طراحی یک پوستر خلاقانه رو با هم‌دیگه ایجاد بکنیم:

چطوری ایده خلاقانه برای طراحی از خودمون در کنیم؟!

ما برای ساخت یک ایده خلاقانه اول از همه بعد از این‌که جامعه هدف را خوب شناختیم باید ببینیم که عطف کارمون توی اون طرح چی هستش یعنی دقیقاً می‌خواهیم چه مفهومی به مخاطبمون برسه مثلاً اگر یک پوستری میخوایم طراحی کنیم که هدف‌مون نشون دادن قیمت ارزون هست المان‌های پولی رو به کار ببریم و یا اگر یه پوستری که قرار یک اردوی تفریحی رو اعلام کنه که خیلی به مخاطب قراره خوش بگذره باید مواردی را که برای تفریح به کار می‌ره روش کار بکنیم

یادتون باشه به این موارد عطف میگن و همیشه عطف باید بزرگ نمایی بشه و به بهترین شکل نشون داده بشه

خلاقیت در طراحی

خب من سعی کردم دوتا عکس متفاوت رو انتخاب کنم که شما منظور من رو متوجه شید و فقط فکرتون رو به سمت طراحی پوستر نبرید، شکل سمت راست رو همون‌طور که می‌بینید یک لوگو هستش که برای یک شرکت برنامه‌نویسی و پشتیبانی طراحی شده خب اگه نگاه بکنید اولین کلمه‌اشF1  که به معنی کمک کردن هست و بقیه المان های اگر به کمی از برنامه نویسی سررشته داشته باشید میبینید که به صورت یک تگ نوشته شده

عکس سمت راست رو ببینید هدف از این طرح ارق ملی و شهادت بوده که داخل عکس هم دقیقا همینه بدن شهید با طرح اسلیمی که خاکی رنگه تنیده شده و یک طرح ماندگار رو به جا گذاشته.

حالا میخوام طرح هایی که اطرافمون هست رو یه بررسی کنیم ببنیم به چه صورته:

خلاقیت و ایده پردازی در طراحی گرافیک

شکل سمت راست: به نظر من محشره قدرت چرخ خیاطی رو به خوبی نشون میده و شاخ مثل یک سوزن زده بیرون،و اون متن زیر حجت رو تموم کرده، از همین جا به طراحش میگم دمت گرم مشتی هستی و زحمت کش.

شکل سمت چپ: توی این این بیلیبور طراحی فقط با ایجاد شکستی حس ترد بودن رو نشون داده که اینم ایول داره شما همین یه مورد تو ضمیر ناخودگاه مغزت فعال شه ناخودآگاه هوس پفک کرانچی میکنی و این نشون میده طراحی خیلی روانشناسانه عمل کرده به نظر طرف بیشتر روان شناس بوده تا طراح.

نکاتی که باعث افزایش خلاقیت در طراحی گرافیک

نمونه های بالا اومدن با قبح شکنی خلاقیت رو اعمال کردن من خودم این سبک رو اصلا پیشنهاد نمیدم چون درسته که جذابه و مخاطب رو جذب میکنه ولی فقط جذب میکنه و باعث ترغیب مشتری به استفاده از محصول و خدمات نمیشه، کلا این روش خلاقیت روش پسندیده ای نیست و ازش استفاده نکنید.

خب حالا بریم یک بار دیگه مسیر خلاقیت و ایده یابی رو از اول به صورت خلاصه بگیم:

۱- مشخص کردن جامعه هدف

۲- جمع آوری اطلاعات در مورد جامعه هدف ( چه رنگی میپسندن، چه سنی دارند، جدی هستن یا معمولی، جنسیتشون چیه)

۳- مشخص کردن المان عطف

۴-ایده سازی

۵- اجرا

مسیر خلاقیت و ایده یابی از روی کاغذ شروع میشه ایدهاتو و کلا روند رو بنویسید و بکشید رو کاغذ خجالت نکشید،بهترین راه برای یک طراحی خوب اینه که قبلش روی کاغذ پیاده شه.

۱۰ نکته که سبب افزایش خلاقیت در طراحی گرافیک میشه:

  1. همه چیزو جمع آوری کنید: یه طراح خلاق باید اطلاعات استراتژکی که به درد کارش میخوره رو دسته بندی شده داشته باشه حالم نداشتین دسته بندی کنید یه پیش زمینشو تو ذهنتون نگه دارید.
  2. وبلاگ های مربوط به طراحی و ژورنال های روز رو مطالعه کنید: مسلما بگردین ۴٫۵ تا سایت خوب پیدا میکنید که خوره طراحی خلاقانه دارن من میشناسم ولی نمیگم برید یکم بگردید زحمت بکشید.
  3. به جامعه طراحی ملحق شوید: با افرادی که طراحی میکنن ارتباط برقرار کنید تا از روش های طراحیشون اطلاع پیدا کنید دوست عزیز توجه کن تیپو قیافتو عوض کنی هنرمند نمیشی باید توی طراحیت هنرتو نشون بدی.
  4. طرح هایی برای دستگرمی بسازید: بیکار شدین بجای اینکه هی اینستاگرامو بالا پایین کنی بشین دوتا طرح بزن دستت راه بیوفته نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
  5. طرح های دیگران را کپی کنید: منظورم دزدی نیست یه طرح دیدن و از نظرتون خفن بود سعی کنید خودتون طراحیش کنید و به نوعی مهندسی معکوس کنید.
  6. طرح های قدیمی خود را مجددا پیاده سازی کنید: مسلما همیشه هر طرحی یه ایرادی داره اول سعی کنید با طراحی مجدد اونو برطرف کنید و از طرفی هم از راه دیگه ای به اون طرح برسید.
  7. با طراحان دیگر تعامل داشته باشید: از نظرات دوستان طراح و جوجه طراحان حتما با خبر باشید یه چی بگم، شما هرجوری طراحی کنی یسری ادم هستن کلا طرحو ببرن زیر سوال به همین خاطر عصبانی نشید فقط نظراتشونو پذیرا باشید.
  8. در کلاسهای آموزشی مرتبط شرکت کنید: حالا مرتبط یا غیر مرتبش مهم نیست ولی همش سعی کنید به روز باشید، هی فکر کنید که استادیدن عین این استادای فسیل از خود راضی میشید که طرحشون دوزارم نمیارزه.
  9. زیاد به مسافرت بروید: این قسمت لاکچریه کاره گفتم که خالی از عریضه نباشه ولی مسافرت باعث میشه ذهنتون خلاق بشه.
  10. یک دفتر یادداشت همراه خود داشته باشید: نت گوشی هم خوبه حتما موارد خوب رو بنویسید تا در مواقع لزوم از ایده هاش استفاده کنید.

 

۲ دیدگاه