پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطب

پرسونا چیست

پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطب

پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطب 800 520 کارشناس محتوا1
پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطبReviewed by نرگس کاوه on May 27Rating: 4.5پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطب هدفپرسونا چیست ؟ قدم اول در ایجاد هر کسب و کاری اطلاع از خواسته های مشتری است. شما باید بر مبنای خواسته های مشتری به کسب و کار خود جهت بدهید.

تا به حال با واژه ای به نام پرسونا روبرو شده اید؟ می دونستید پرسونا چیست ؟ می دونستید چرا پرسونا برای هر کسب و کاری ضروریه؟ می دونستید که خود واژه پرسونا به واژه های دیگری نظیر پرسونا خریدار، مشتری، کاربر و وب سایت تقسیم بندی می شود؟

می دونید پرسونا منفی چیست و چه موقع باید این نوع پرسونا  را برای کسب و کار خود ایجاد کنید؟

 شاید هم نمی دانید چگونه برای کسب و کار خود یک پرسونا ایجاد کنید؟ همچنین اگر نمی دانید چگونه با افراد مختلف مصاحبه کنید و آن ها را درون پرسونا خود قرار دهید.

پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد پرسونا یاد بگیرید.

پرسونا چیست ؟

قدم اول در ایجاد هر کسب و کاری اطلاع از خواسته های مشتری است.

شما باید بر مبنای خواسته های مشتری به کسب و کار خود جهت بدهید. برخی از صاحبان کسب و کار ها بر این باورند که ذهن مشتری لزوما باید با نظر آن ها یکی  باشد.

یا فرض می کنند که نیاز های مشتری با نیاز های آن ها برابری می کند.

این تصورات که بسیار مخرب هستند. می تواند ضربه های جبران ناپذیری به کسب و کار ها بزند.

  برای اینکه از این ضربه های جبران ناپذیر در کسب و کار ها جلوگیری شود، واژه ای به نام پرسونا شکل گرفته است.

پرسونا یا Persona عبارت است از خصوصیات مشتری ایده آل و فرضی کسب کار شما، که شما بر مبنای خصوصیات آن مشتری به نیاز های او پاسخ می دهید.

به عبارت دیگر پرسونا شامل الگو های رفتاری، فکری و خواسته های گروهی از مشتریان شما است، که شما می خواهید آن ها از خدمات کسب و کارتان استفاده کنند.

امروزه از واژه پرسونا در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا و توسعه و ارتقا محصولات، بیش تر استفاده می شود.

همچنین در سال های اخیر واژه ی پرسونا را به دسته های کوچک تری همچون پرسونا خریدار، مشتری، کاربر و وب سایت تقسیم بندی کرده اند.

در ادامه هرکدام از این تقسیم بندی ها را بیش تر به شما توضیح می دهیم.

پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطب هدف

پرسونا چیست ؟ همه چیز درباره ی پرسونا و شناخت مخاطب هدف

 

انواع پرسونا

پرسونا مشتری یا Customer persona: پرسونا مشتری، به شما گروهی از مشتری های مد نظر بیزینستان را معرفی می کند.

همچنین پرسونا مشتری می تواند در تصمیماتی که شما برای کسب و کارتان می گیرید، نقش مهمی را ایفا کند. و در پیشرفت بیزنستان موثر باشد. منظور از مشتری در اینجا، لزوما خریدار محصولات شما نیست.

به طور مثال ممکن است فردی برای استفاده از خدمات رایگان وب سایت مانند دانلود نرم افزار و بدون پرداخت هیچ مبلغی وارد وب سایت شما شود.

در هر صورت این فرد مشتری وب سایت شما تلقی می شود و به همین علت در دسته پرسونا مشتری وب سایت شما قرار می گیرد.

پرسونا خریدار یا Buyer persona: پرسونا خریدار، به شما گروهی از افرادی که خریداران واقعی محصولات شما هستند را معرفی می کند. لزوما افرادی که در دسته پرسونا خریدار کسب و کار شما قرار می گیرند.

کاربران وب سایت شما تلقی نمی شوند. چرا که ممکن است برخی از آن ها تنها برای خرید یک محصول خاص به وب سایت شما مراجعه کند.

پرسونا کاربر یا User persona: پرسونا کاربر، گروهی از افرادی که کاربر نهایی بیزینس شما هستند را به شما معرفی می کند.

به عبارت دیگر این افراد چاره ای جز استفاده از محصولات و خدمات شما ندارند.

پرسونا وب سایت یا Website (User) persona: در پرسونا وب سایت، معمولا افرادی قرار می گیرند که نقش بازدیدکننده وب سایت شما را دارند. این افراد تنها برای مشاهده محتوا،  وارد وب سایت شما می شوند.

لزوما این افراد خریدار و یا مشتری وب سایت شما نیستند. حتی کاربر وب سایت شما هم تلقی نمی شوند.

معمولا این افراد می توانند به سئو وب سایت شما و جایگیری بهتر وب سایت شما در صفحه SERP موتور های جستجوگر کمک کنند.

پرسونا مشتری یا Customer persona

پرسونا مشتری یا Customer persona

 

چرا باید برای کسب و کار خود پرسونا ایجاد کنیم؟

در ادامه قصد داریم دلایل ایجاد پرسونا را به صورت موردی به شما معرفی کنیم:

۱- تولید محتوا

برخی از صاحبان  کسب و کار ها نمی دانند که برای مشتری های خود چه محتوایی در نظر بگیرند. یا به عبارت دیگر نمی دانند محتوایی که برای مشتری های خود ایجاد می کنند.

تا چه میزان در فروش آن ها  اثر گذارخواهد بود. در اینجا است که پرسونا به کمک صاحبان کسب و کار ها می آید.

شما با ایجاد پرسونا سعی می کنید تا با علایق و سلیقه های مشتری های خود بیش تر آشنایی پیدا کنید، و سعی می کنید تا محتوایی که ایجاد می کنید به نظر مشتری های شما نزدیک تر باشد.

در این صورت بازدهی محتوای کسب و کار شما بالاتر می رود.

۲-تقسیم بندی مشتری ها

شما با ایجاد پرسونا های مختلف، سعی می کنید تا مشتری های خود را به گروه های مختلف تقسیم بندی کنید.

به طور مثال در زمانی که کسب و کار شما به ایمیل مارکتینگ روی می آورد.

شما نمی توانید برای تمامی مشتری های کسب و کار خود یک ایمیل خاص را بفرستید.

چرا که سلیقه تمامی مشتریان شما مثل هم نیست. و اگر برای تمامی مشتری های خود یک نوع ایمیل ارسال کنید، برای کسب و کار شما بازدهی کافی حاصل نمی شود.

۳- تعیین نوع محصول و قیمت آن

قطعا تمامی صاحبان کسب و کار ها تمایل دارند تا محصولی را به مشتریان خود ارائه کنند که آن محصول پر طرفدار تر باشد، و بیش تر فروش رود. تنها راهی که به کمک آن می توانید بفهمید چه محصولی برای کسب و کار شما لازم است، و با کمک چه محصولاتی می توانید به رشد کسب و کارتان کمک کنید. پرسونا است.

همچنین برای قیمت گذاری محصولات هم می توانید از پرسونا کمک بگیرید. شما با ایجاد پرسونا متوجه می شوید که چه قیمتی برای مشتری شما به صرفه تر است.

پرسونا چیست ؟ چگونه پرسونا ایجاد کنیم؟

پرسونا چیست ؟ چگونه پرسونا ایجاد کنیم؟

 

 چگونه پرسونا ایجاد کنیم؟

برای ایجاد پرسونا، شما باید یک نام فرضی در نظر بگیرید.

در واقع باید یک شخصیت فرضی ایجاد کنید که شبیه یک شخصیت واقعی باشد. همچنین شما باید خصوصیات و علاقه مندی های این شخصیت فرضی را به پرسونا اضافه کنید.

اما خوب شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد. که چگونه برای یک شخصیت فرضی،  بر مبنای کسب و کارمان از علاقه مندی ها و خصوصیات این شخص بنویسیم؟

برای اینکه بتوانید شخصیت پرسونا خود را مبتنی بر کسب و کار خود بنویسید.

باید تحقیقات گسترده ای را در کسب و کار خود انجام دهید.

به طور مثال شما می توانید با مشتری های دائمی کسب و کار خود ارتباط پیدا کنید، و از آن ها بپرسید که به چه علت کسب و کارشما را انتخاب کرده اند.

یا مزیت کسب و کار شما نسبت به کسب و کار های دیگر در چیست؟

همچنین شما می توانید از تیم فروشی که در کسب و کار شما فعالیت می کنند کمک بگیرید. به طور مثال از آن ها بپرسید که نیاز واحد مشتریان مختلف در چیست؟

شما با مطرح کردن پرسش های مختلف، می توانید به ایجاد پرسونا در کسب و کارتان کمک کنید.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید. در پرسونا باید برای آن شخصیت فرضی، قسمت های مختلفی را تعیین کنید. به طور مثال از زندگی روزمره آن شخص در پرسونا بنویسید.

مکانی را در پرسونا ایجاد کنید و دارایی های آن شخص را به آن اضافه کنید.

به طور مثال بنویسید که آن شخص درآمدش چقدر است. چه میزان از درآمدش را در ماه خرج می کند و چه مقدارش باقی می ماند.

از آرزو های آن شخص بنویسید. این که آن شخص دوست دارد در آینده به چه جایگاهی برسد.

بنویسید که این شخصی از کسب وکار های مختلف چه انتظاراتی دارد.

همچنین برای اینکه این شخصیت واقعی تر به نظر برسد. پیشنهاد می شود که از عکس هایی خیالی برای ایجاد پرسونا استفاده کنید.

چه سوالاتی را باید برای ایجاد پروسنا از مشتری بپرسیم؟

همانطور که در قسمت بالا گفتیم شما برای ایجاد پرسونا، باید با تهیه پرسش هایی از مشتری بتوانید یک شخصیت فرضی بسازید.

در پایین ما چند سوال را که برای ایجاد پرسونا در کسب و کار های مختلف مناسب است را قرار داده ایم.

۱- به طور مثال اگر شما در حرفه ی خاصی مشغول هستید، می توانید سوالات زیر را برای ایجاد پرسونا از مشتری خود بپرسید.

۱-۱) نقش مشتری در شرکت من چیست؟ و چرا مشتری کسب و کار من را ترجیح می دهد؟

۱-۲) مشتری،  خود در چه شرکتی فعالیت می کند؟

۱-۳)میزان تحصیلات مشتری در چه حد است؟

۱-۴) بزرگترین چالش های مشتری چیست؟

۱-۵) اهداف مشتری در زمینه شغلی چیست؟

۲-اگر کسب و کار شما در حوزه سرگرمی و تفریح است. می توانید از سولات زیر برای ایجاد پرسونا استفاده کنید.

۲-۱) مشتری علاقه دارد برای تفریح چه کار هایی را انجام دهد؟

۲-۲) میزان درآمد مشتری چقدر است؟ و تا چه اندازه از این درآمد را می تواند صرف تفریح و سرگرمی کند؟

۲-۳) مشتری اوغات آزاد خود را چگونه سپری می کند؟

۲-۴) نیاز های مشتری در چیست؟

۳- اگر شغل شما در حوزه دیجیتال باشد. شما می توانید برای ایجاد پرسونا سوالات زیر را مطرح کنید.

۳-۱) مشتری بیش تر از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کند؟

۳-۲) رفتار خرید مشتریان در اینترنت چگونه است؟ مشتری به چه وب سایت هایی اعتماد می کند؟

چه ابزار ها و راهکار هایی  برای جمع آوری اطلاعات برای ایجاد پرسونا وجود دارد؟

۱- Google Analytics:

 گوگل آنالیتیکز یکی از ابزار های جمع آوری دیتا است. که شما به کمک آن می تواند پرسونا کسب و کار خود را ایجاد کنید.

این ابزار اطاعاتی همانند سن، جنسیت و علایق افرادی که با وب سایت شما در تعامل هستند را به شما نشان می دهد. به طور مثال این ابزار به شما نشان می دهد که چه محتوایی در وب سایت شما بیش تر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است.

۲- شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی می تواند بهترین راه برای  جمع آوری اطلاعات از مشتری های کسب و کار شما باشد.

شما در شبکه های اجتماعی می توانید با علایق هر کدام از مشتری های وب سایتتان آشنایی پیدا کنید و سعی کنید تا نیاز های آن ها را بر طرف کنید.

همچنین شما می توانید با پست گذاری در این شبکه ها و مطالعه کامنت های مشتری ها، متوجه نیاز ها و دغدغه های آن ها شوید.

۳- قرار دادن فرم در وب سایت خود:

شما می توانید با ایجاد یک فرم و نظر خواهی از کاربران وب سایت و مشتری هایتان برای ایجاد پرسونا کمک بگیرید.

حال ممکن است برای شما سوال شود که از چه طریق می توانیم کاربران وب سایتمان را برای پر کردن فرم نظر خواهی تشویق کنیم؟

در جواب باید به شما بگوییم که راه های مختلفی برای تشویق کاربران وب سایتتان وجود دارد. به طور مثال شما می توانید با قرار دادن یک نرم افزار رایگان یا یک محتوای پولی،  کاربران را به پر کردن آن فرم تشویق کنید.

قرار دادن فرم پرسونا در وب سایت

قرار دادن فرم پرسونا در وب سایت

 

پرسونا منفی چیست؟ و در چه کسب و کار هایی باید از پرسونا منفی استفاده کرد؟

بگذارید این پرسونا را با یک مثال برای شما توضیح بدهیم. فرض کنید که شما صاحب یک کسب کار هستید و تصمیم دارید تا تنها به تعداد کمی از مشتریان خود سرویس بدهید.

به طور مثال فرض کنید که شما صاحب یک مجموعه ورزشی هستید که تنها می خواهید که افراد ثروتمند را به کسب و کار خود جذب کنید.

به همین دلیل شما با ایجاد پرسونایی به نام پرسونا منفی با Negative persona سعی می کنید افرادی که قصد ندارید مشتری شما باشند را از مشتری های هدف خود جدا کنید.

به این منظور سعی می کنید تا این دسته از مشتری ها را به سمت رقیب های خود راهنمایی کنید.

البته همانطور که گفتیم. پرسونا منفی برای تمامی کسب و کار ها پیشنهاد نمی شود.

الگو پرسونا به چه شکل است؟

پرسونا الگو خاص و دقیقی ندارد. و شما می توانید با مطالبی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، به هر نوعی پرسونا کسب و کار خود را ایجاد کنید. ما برای نمونه عکسی از پرسونایی که مورد استفاده بسیاری از کسب و کار ها هست را در پایین برای شما آورده ایم.

شما می توانید با الگو برداری از این عکس،  پرسونا کسب و کار خود را ایجاد کنید.

الگو پرسونا

الگو پرسونا