پرسونای مخاطب چیست ؟

پرسونای مخاطب چیست ؟

پرسونای مخاطب چیست ؟ 800 520 کارشناس محتوا1
پرسونای مخاطب چیست ؟Reviewed by علی کربلایی on Aug 1Rating: 3.5پرسونای مخاطب چیست ؟ اولین و کلیدی ترین هدف در بازاریابیپرسونای مخاطب چیست ؟ پرسونا به اندازه ای برای کسب و کار ها مهم است که برخی از کسب و کار ها برای خود چندین پرسونا ایجاد می کنند.

تا به حال چیزی در مورد پرسونا شنیده اید؟ از هدف گذاری مخاطب در بازاریابی چطور چیزی می دانید؟ می دونستید پرسونا مخاطب  هدف چیست و تا چه اندازه می تواند برای هر بیزینسی لازم باشد؟ از فواید ایجاد پرسونا در بازاریابی ها اطلاع دارید؟  می دونستید برای ایجاد پرسونا مخاطب هدف از چه ابزار هایی می توانید استفاده کنید؟ یا می دونستید برای ایجاد پرسونا مخاطب هدف چه سوالاتی را باید مطرح کنید؟ ما در این مقاله سعی می کنیم تا در ابتدا شما را با مفهوم پرسونا و چگونگی شیوه هدف گذاری مشتری در بازاریابی آشنا کنیم، و پس از آن به توضیح در مورد پرسونا مخاطب هدف در بازاریابی بپردازیم؟

پرسونای مخاطب چیست ؟ 

همانطور که می دانید برای شروع هر گونه بازاریابی، شما نیاز دارید تا مشتری های خود را بشناسید. شما باید با نیاز های هر کدام از مشتری ها به صورت جداگانه آشنایی پیدا کنید.

چرا که اگر شما چنین عملی را انجام ندهید. نمی توانید در بیزینس و بازاریابی کسب و کار خود موفق شوید.

راه های مختلفی برای شناخت مشتری ها و شناخت نیاز های آن ها وجود دارد. یکی از کلیدی ترین راه ها برای شناخت مشتری ها، ایجاد پرسونا است.

امروزه حتی کسب و کار های بزرگ نیز در بازاریابی های خود سعی می کنند تا برای شناخت مشتری های خود پرسونا ایجاد کنند. اما خوب تعریف پرسونا چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق از پرسونا به شما بگوییم، پرسونا یک برگه است که شما سعی می کنید در آن، مخاطب غیر حقیقی کسب و کارتان را معرفی کنید.

این مخاطب غیر حقیقی درست همانند یک فرد حقیقی باید عکس داشته باشد، و تمامی ویژگی ها، مشخصات و خصوصیات اخلاقی این شخصیت باید درون برگه نوشته شود.

پرسونا به اندازه ای برای کسب و کار ها مهم است که برخی از کسب و کار ها برای خود چندین پرسونا ایجاد می کنند.

حتی برخی از کسب و کار ها برای قیمت گذاری محصولات خود سعی می کنند تا از پرسونا استفاده کنند. پس می توان گفت که پرسونا و ایجاد آن یکی از ملزومات بازاریابی است.

هدف گذاری مخاطبان در بازاریابی

در بازاریابی ممکن است شما بخواهید یک محصول را تنها به گروه های سنی خاصی معرفی کنید. یا بخواهید تنها برخی از افراد خاص از کسب و کار شما استفاده کنند.

در این شیوه شما باید با مخاطبان خود آشنایی داشته باشید. به عبارت دیگر شما باید ویژگی های مخاطبانی که قصد هدفگذاری آن ها را دارید. در یک برگه بنویسید.

این عمل در بازاریابی می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند، به این خاطر که این شیوه می تواند تا حد زیادی هزینه های یازاریابی کسب و کار شما را کاهش دهد.

به طور مثال فرض کنید شما قصد تبلیغات محصولات خود در تلویزیون را دارید.

اگر محصول شما تنها مناسب افراد نوجوان است. شما نباید در تمامی کانال های تلویزیون شروع به تبلیغ محصولات خود کنید.

بلکه شما باید تنها تبلیغات خود را در شبکه مخصوص نوجوانان قرار دهید. اینکار می تواند بازدهی بازاریابی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. اما خوب تعریف پرسونا مخاطب هدف در بازاریابی چیست؟

پرسونا مخاطب هدف

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم. تعریف پرسونا، ایجاد یک شخصیت غیر حقیقی برای شناخت نیاز های مشتری است.

همچنین در هدف گذاری مخطبان شما سعی می کنید تا برای هر کدام از محصولات خود گروهی از مخاطبان را رسم کنید.

با توجه به این تعریف ها، می توان دریافت که پرسونا نسبت به هدف گذاری مخاطبان روشی جزئی تر در بازاریابی به حساب می آید.

در واقع  پرسونا مخاطب هدف، ترکیبی از پرسونا و هدفگذاری مخاطبان است.

اگر بخواهیم با یک مثال پرسونا مخاطب هدف در بازاریابی را به شما توضیح دهیم.

اگر به طور مثال در هدف گذاری مخاطبان، گروه سنی مورد نظر شما ۲۰ تا ۳۰  سال باشد.

در پرسونا مخاطب هدف  شما سعی می کنید تا برای هر کدام از مشتری های خود در سن ۲۰ تا ۳۰ سال یک پرسونا جداگانه ایجاد کنید.

اینکار به این دلیل است که شاید یک فرد ۲۰ ساله با یک فرد ۳۰ ساله از نظر فکری با هم تفاوت هایی داشته باشند.

این تفاوت فکری می تواند بازاریابی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

فواید ایجاد پرسونا مخاطب هدف

اگر بخواهیم با یک مثال فواید ایجاد پرسونا مخاطب را به شما توضیح دهیم.

فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت هستید و نمی دانید که چه محتوایی را بر روی سایت خود قرار دهید. در زمانی که شما شروع به ایجاد پرسونا مخاطب هدف خود می کنید.

متوجه می شوید که خصوصیات فکری مشتری های کسب و کار شما چیست. در این زمان شما بر مبنای خصوصیات فکری مشتری خود، محتوای قابل قبولی را در سایت خود بارگذاری کنید.

این روش باعث می شود تا شما بتوانید مشتری های وفادار برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

چرا که شما بر مبنای خصوصیات فکری مشتری خود محتوا ایجاد کرده اید.

همچنین در برخی از موارد شما با ایجاد چندین پرسونا مخاطب هدف، می توانید آن ها را تحلیل کنید، و بیابید که کدام یک از پرسونا ها می تواند میزان فروش محصولات شما را افزایش و بازدهی بازاریابی شما را بیش تر کند.

برای ایجاد پرسونا مخاطب هدف از چه ابزار هایی باید استفاده کرد؟

یکی از راه های ایجاد پرسونا مخاطب هدف، مصاحبه با مشتری های دائمی کسب و کار شماست. در این روش شما می توانید از طرز تفکر و سلایق هر کدام از مشتری هایتان آگاهی پیدا کنید.

همچنین برای ایجاد پرسونا شما می توانید از برخی تکنیک های روانشناسی در مصاحبه های خود استفاده کنید.

یکی از تکنیک های روانشناسی، تکنیک MBTI  است که می تواند در ایجاد پرسونا مخاطب هدف به شما بسیار کمک کند.

سوالاتی که شما می توانید به وسیله آن ها پرسونای مخاطب هدف خود را ایجاد کنید

اولین سوالی که باید از خود بپرسید. این است که پرسونا مخاطب هدف شما می تواند چه فردی باشد؟ و خصوصیات آن فرد به چه صورت است؟ سنش چقدر است؟ محل زندگی آن فرد کجاست و آن فرد چه میزان تحصیلات دارد؟

پس از این سوالات باید از خود بپرسید که آن فرد چه شغلی دارد؟ و در ماه میزان درامدش چقدر است؟ همچنین شما باید مطلع شوید که آن فرد تا چه میزان می تواند از بودجه زندگی خود را صرف بیزینس شما کند؟

یکی دیگر از سوالاتی که می توانید از خود بپرسید، محصولاتی است که مشتری در گذشته خریداری کرده است.

این محصولات چه ویژگی و خصوصیاتی را داشته است؟

همچنین شما باید از خود سوال بپرسید که راه های ارتباطی شما و مشتری چیست؟

مشتری از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کند؟