مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

هویت بصری چیست و چرا اهمیت دارد ؟

هویت بصری چیست و چرا اهمیت دارد ؟

همانطور که می‌دانید یکی از لازمه‌های هر کسب و کاری برندینگ است. در این مقاله قصد داریم تا یکی از اجزاء برندینگ به نام هویت بصری را به شما توضیح دهیم. همچنین در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا یک کسب و کار نیاز به یک هویت بصری دارد، اگر شما جواب این سوالات را نمی‌دانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم هویت بصری چیست؟

تعریف هویت بصری چیست؟

قبل از این‌که بگوییم هویت بصری چیست؟ بهتر است تا کمی با تعریف اولیه و انواع آن بیش‌تر آشنا شوید. اگر بخواهیم در یک جمله تعریف کنیم که چرا هویت بصری مهم است، باید بگوییم، هویت بصری ترکیبی از چندین عناصر بصری و گرافیکی است که با یکدیگر یک برند را نسبت به برند دیگر متمایز می‌کند.

به عبارت دیگر هر چیزی که مشتریان می‌توانند به شکل فیزیکی از کسب و کار شما ببینند، هویت بصری تعریف می‌شود. هویت بصری می‌تواند از لوگو تا طراحی داخلی یک فروشگاه را به خود اختصاص دهد. بگذارید با یک مثال هویت بصری را به شکل ساده‌تر به شما معرفی کنیم.

همانطور که می‌دانید هر فرد ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن ویژگی‌ها آن فرد را نسبت به دیگر افراد متمایز می‌کند. به طور مثال نام، شخصیت و ویژگی های ظاهری همگی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها هستند که شما را از دیگر افراد متمایز می‌کند و شما را در ذهن دیگران به یاد ماندنی می‌کند. در این صورت دیگر افراد، با شنیدن نام شما یا هر یک از ویژگی های شخصیتی‌تان شما را به یاد می‌آورند.

در واقع این ویژگی‌ها، هویت بصری شما هستند. این هویت البته تنها برای افراد استفاده نمی‌شود و کسب و کار‌ها نیز همواره تلاش می‌کنند تا هویت بصری خود را داشته باشند. امروزه حتی هویت بصری یا Visual identity به عنوان یک اولویت اصلی در برند سازی و استراتژی‌های تجاری تبدیل شده است.

چرا هویت بصری بر برند سازی موثر است ؟

به عبارت دیگر برای اینکه یک نام تجاری همواره به شکل مثبت شناخته شود و در جایگاه خود موفق باشد، در ابتدا باید آن را تعریف کرد و بهترین ویژگی های آن نام تجاری را برجسته کرد تا به توان آن ویژگی ها را به شکل منحصر به فرد و جالب برجسته کرد. برجستگی این ویژگی ها تنها با هویت بصری انجام پذیر است. به این صورت زمانی که مشتری قصد خرید چیزی را داشته باشد یا قصد استفاده از خدمات شرکتی را داشته باشد در ابتدا به فکر برندی می افتد که از قبل بر روی هویت بصری کار کرده باشد.

هویت بصری از چه عناصری تشکیل شده است؟

برخی تصور می‌کنند که اجزای هویت بصری تنها کارت ویزیت و ملزومات اداری است. اما باید به شما بگوییم که اصلا چنین چیزی صحیح نیست.

عناصر تشکیل دهنده هویت بصری شامل

  1.  لوگو
  2.  تایپوگرافی
  3. پالت رنگ
  4. مواد تبلیغاتی، پوستر و بیلبورد و آگهی‌ها
  5. فتوگرافی
  6. شبکه های اجتماعی

 اما شاید از خودتان بپرسید که شبکه های اجتماعی چگونه می‌توانند به عنوان عناصری برای Visual Identity شناخته شوند؟ کسب و کار‌ها می‌توانند در تصاویر پست‌ها، آواتار‌ها و تصاویر کاور از جلوه‌های بصری استفاده کنند تا این جلوه‌ها هویتی را  به کسب و کارشان ببخشد.

هویت برند یا Brand identity و Visual Identity یا هویت بصری چه تفاوت هایی را با هم دارند؟ آیا این دو یکی هستند؟

هویت برند و هویت بصری گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. برای همین در برخی موارد ممکن است این دو با یکریگر اشتباه شوند. باید به شما بگوییم درست است که هویت بصری در دل هویت برند قرار دارد و به عبارت دیگر هویت بصری جزئی از هویت برند است. اما این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی را نیز دارا می‌باشند. به طور مثال هویت بصری تنها به جنبه‌های بصری مانند لوگو، رنگ، عکس و همچنین فونت‌ها توجه می‌کند. در صورتی که هویت برند و یا برندینگ به ارزش‌ها و همچنین توسعه صدای برند، استراتژی‌های ارتباطی و هویت بصری توجه دارد. به همین منظور است که می‌گویند برند سازی بدون هویت بصری کامل نیست و هویت بصری باید از دستورالعمل‌های برندینگ پیروی کند تا ثبات و اعتبار آن کسب و کار خاص را تقویت کند.

چرا شرکت‌ها به هویت بصری برند احتیاج دارند؟

1- هویت بصری به آگاهی بیش‌تر برند و همچنین شناسایی برند کمک می‌کند :

هویت بصری چیست و چگونه موجب آگاهی از برند می‌شود؟! مشتریان عموما ویژگی کلامی بسیار کمی را از یک برند ممکن است به خاطر بیاورند اما ویژگی‌های بصری تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. به طور مثال برند‌هایی نظیر مک دونالد، نایک و حتی اپل با استفاده از هویت بصری توانسته‌اند با یک لوگو به بیننده برند خود را معرفی کنند و بیننده تنها از طریق لوگو می‌تواند این برند‌ها را شناسایی کند، حتی اگر آن فرد مشتری آن برند نیز نباشد. به همین دلیل شناخت برند به کاربران اجازه می‌دهد تا لوگو، نام و سایر عناصر بصری را برند شما را تشخیص دهند و برند شما را بر همین اساس توصیف کنند. در واقع Visual Identity باعث افزایش آگاهی از برند می‌شوند و شانس تعامل موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد. افزایش این شانس باعث می‌شود تا فروش و تبدیل بازدیدکننده به خریدار بیش تر شود.

2- مخاطبین هدف به شکل راحت‌تر و موثر‌تری می‌توانند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند :

مخاطبین هدف در هر بیزینسی می‌توانند از طریق Visual Identity به طور معنا دار با آن شرکت ارتباط برقرار کنند. البته ناگفته نماند، که این هویت بصری باید برای آن‌ها جذاب و قابل درک باشد تا چنین ارتباطی شکل بگیرد. در واقع جلوه‌های بصری یک برند، شخصیت و چهره برند شما را نمایان می‌کند. اگر این جلوه‌های بصری به خوبی ایجاد شوند می‌توانند به راحتی احساسات مخاطبین را بر انگیزند و در ارتباط موثر مخاطبین با برند شما نقش داشته باشند. در واقع این احساسات باید تنها با دیدن لوگو، کمپین‌های تبلیغاتی و همچنین طراحی بسته در ذهن مخاطبین شکل بگیرد.

3- هویت بصری یک احساس متمایز از محصولات و خدمات شما را منتقل می کند :

 تا به حال از دید یک مشتری به برند خود نگاه کرده‌اید؟ اگر از دید مشتری به برند خود نگاه کنید متوجه می‌شوید اینکه برند شما چیست و چه کاری انجام می‌دهد اهمیت آن چنینی ندارد. بلکه مهم است که مشتری در اولین نگاه چه احساسی نسبت به برند شما پیدا می‌کند و یا در مورد برند شما چه فکری می‌کند. کسب و کار‌ها با گسترش هویت بصری برندشان می‌توانند یک احساس خاص را نسبت به محصولات خود به مشتری منتقل کنند. این احساس می‌تواند احساسی باشد که مخاطبین پس از استفاده از محصولات شما تجربه می‌کنند. یا یک احساس پس از حل شدن مشکل مشتری توسط محصولات و یا خدمات شما باشد.

4- هویت بصری برای یک برند حس تداوم و ثبات ایجاد می‌کند :

همانطور که نام تجاری شما تکامل می‌یابد و رشد می‌کند، عناصر خاصی نیز وجود خواهند داشت که از رشد نام تجاری و برند شما حمایت می‌کنند. این عناصر ارزش‌های یک برند و هویت بصری آن برند می‌باشد که آن برند را با ثبات می‌کنند و همچنین نام آن برند را در ذهن مخاطب آشنا نگه می‌دارند.
اگر شما هر چند وقت یکبار هویت بصری کسب و کار خود را به طور کامل عوض کنید، نمی‌توانید حس تداوم و ثبات از برند خودتان را به مشتری انتقال دهید و این موضوع ممکن است برای مشتری شما مخاطره آمیز باشد. به همین منظور به کسب و کار ها توصیه می شود تا در همان لحظه شروع فعالیت یک هویت بصری مناسب برای برند خود خلق کنند تا آن هویت بصری همواره در ذهن مخاطب حتی در دراز مدت باقی بماند.

5- هویت بصری نقطه تمایز شما نسبت به دیگر رقباست :

قطعاً هویت بصری مناسب باعث می‌شود تا نقش برند شما در ذهن مخاطب پر رنگ‌تر شود و همین موضوع می‌تواند باعث شود تا شما نسبت به دیگر رقبا تمایز پیدا کنید.

4 عامل که می‌تواند در ایجاد یک هویت بصری منحصر به فرد نقش داشته باشد :

1- شناسایی صحیح مخاطبین :

احتمالا تا اینجای مقاله دیگه متوجه شده‌اید که Visual Identity یک برند تنها با مخاطبین آن برند صحبت می‌کند و با آن ها ارتباط برقرار می‌کند. به همین منظور در اولین قدم برای ایجاد یک هویت بصری منحصر به فرد شما باید بدانید که مخاطبین برندتان چه کسانی هستند و چه خواسته‌ها و مشکلاتی را دارا می‌باشند. شما می‌توانید برای شناسایی صحیح‌تر مخاطبین کسب وکارتان از رقبا نیز الگو برداری کنید. ببینید مخاطبین رقبای شما چه افرادی هستند و چگونه به پیشنهادات و هویت بصری برند‌ها واکنش نشان می‌دهند. اما احتمالا از خودتان می پرسید که اولین گام برای شناسایی مخاطبین برند چیست؟ اولین گام برای شناسایی مخاطبین ایجاد پرسونا مشتری است. شما باید یک مشتری فرضی برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به کمک آن خواسته‌های مخاطبین خود را بسجید. شما باید برای این مخاطب فرضی سن، جنس، سطح درآمد، شغل، شیوه زندگی و ارزش هایی را تعریف کنید و برخی از مشکلات این مخاطب را بنویسید تا با کمک هویت بصری بتوانید برای چنین مشکلاتی راه حل ارائه دهید.

2- هدف برند خود را مشخص کنید :

داشتن یک هدف مشخص برای برند و یک کسب و کار باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوان هویت بصری آن برند را خلق کرد. به عبارت دیگر تعریف اهداف بلند مدت یک برند می‌تواند دید خوبی به شما برای آشنایی با ویژگی‌ های اساسی هویت بصری برندتان بدهد. حال شما برای اینکه بتوانید با هدف برندتان آشنا شوید بهتر است از خود بپرسید که برای چه این برند را تاسیس کرده‌اید؟ البته برای اینکه بتوانید به شکل دقیق‌تر با هدف های کسب وکارتان روبرو شوید می‌توانید به سوالات زیر نیز پاسخ دهید :

چرا خدمات و محصولات خود را ارائه می دهید؟

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برند شما چیست؟

برند شما چگونه می تواند به مصرف کنندگان کمک کند؟

برند شما به چه مواردی پایبند است؟

چه عناصر بصری مانند رنگ‌ها، تصاویر، تایپوگرافی‌ها هدف شما را منعکس می‌کند؟

احتمالا پس از خواندن سوال بالا از خودتان می‌پرسید که مگر عناصر بصری می‌توانند هدف برند را منتقل کنند؟ در جواب باید به شما بگوییم بله، برخی از فونت ها و رنگ‌های خاص می‌توانند هدف کسب و کار شما را بیان کنند. به طور مثال فونت‌های پر رنگ می‌توانند در ذهن مخاطب احساس مدرنیته را القا کنند. این گونه فونت‌ها عموما توسط کسب و کار‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

3- بر انگیختن احساس مخاطب با استفاده از یک داستان برای برند :

داستان برند ابزاری قدرتمند برای بر انگیختن احساسات مشتری و یک راه کار عالی برای ایجاد هویت بصری است. در واقع داستان برند باعث می شود تا شما بتوانید با مخاطبین هدف خود یک ارتباط معنا دار داشته باشید. این ارتباط معنا‌دار می‌تواند بسیار برای شما مفید و سودمند باشد و در ایجاد هویت بصری نقش مهمی را داشته باشد. اما داستان هویت برند چیست؟ داستان برند ارزش‌ها، تاریخچه و توسعه کسب و کار شما را به گونه‌ای به مخاطب انتقال می‌دهد که مخاطب با استفاده از آن احساس نزدیکی به کسب و کار شما پیدا می‌کند. اما برای اینکه بتوانید هویت بصری برند را بر اساس داستان برند ایجاد کنید. بهتر است تا به سوالات زیر پاسخ دهید :

داستان برند من چیست و چگونه این داستان با مشتری ها ارتباط برقرار می کند؟

مشتریان پس از تعامل با برند و خواندن داستان برند، چه احساسی باید داشته باشند؟

چگونه می تواند داستان برند و واکنش عاطفی مشتریان را در هویت بصری اعمال کنیم؟

4- اهداف و قوانین هویت بصری کسب و کارتان را تعریف کنید :

قبل از اینکه بخواهید هویت بصری برند خود را توسعه دهید. باید بدانید که چرا هویت بصری در پلتفرم های مختلف نیاز به رویکرد های مختلفی برای طراحی دارد؟ در واقع هویت بصری می تواند برای هر کدام از موارد زیر به یک شکل مختلف طراحی شود.

  • تبلیغات
  • بسته‌بندی
  • بروشور‌ها
  • هویت سازمانی
  • وب سایت‌ها
  • لباس‌ها
  • پروژه‌های دیجیتال
  • اثر های‌های هنری

به عبارت دیگر ممکن است شما بر اساس نوع هویت برند‌تان نیاز داشته باشید تا کسی را برای طراحی هویت بصری کسب و کارتان استخدام کنید. شما می توانید با استفاده از طراحان گرافیک این کار را انجام دهید. طراحان گرافیک عمدتا می‌‌توانند هویت بصری را در تبلیغات، بسته بندی‌ها و … ایجاد کنند. همچنین یک طراح گرافیک متخصص باید توانایی همکاری بالا داشته باشد و در مورد برند شما تحقیقات گسترده انجام دهد. به علاوه یکی دیگر از خصوصیات طراح گرافیک توانایی حل مسئله و مشکلات است. اگر طراح گرافیک نتواند به خوبی مشکلات را تشخیص دهد و آن ها را حل کند، نمی تواند یک هویت بصری منحصر به فرد را برای کسب و کار شما ایجاد کند.

برای ایجاد جلوه بصری مناسب کسب و کارتان باید از طراحی گرافیک بهره بگیرید، توصیه می‌کنیم، مقاله طراحی گرافیک چیست را مطالعه بفرمایید و اگر برای کسب و کارتان به دنبال خدمات حرفه‌ای گرافیکی هستید، این کار را به ما بسپارید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید