هشتگ چیست ؟ عملکرد هشتگ در رسانه: امروزه هشتگ یا تگ (برچسب) توانسته نقش ارتباطی موثر در شبکه های اجتماعی داشته باشد.
به همین منظور با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا از صفر تا صد هشتگ را به شما بگیم.
هشتگ چیست ؟
هشتگ در واقع یک نماد است که با # نمایش داده می شود.
شاید خیلی از شما نماد هشتگ یا برچسب را بر روی تلفن ها و گوشی های هوشمند خود نیز دیده باشید.
در واقع این نماد به این دلیل به وجود آمد تا اعداد را از یک دیگر جدا کند. هشتگ در بسیاری از موارد توانسته کاربرد داشته باشد.
به طور مثال از هشتگ در برنامه نویسی هم استفاده می شود. اما یکی دیگر از کاربرد های هشتگ، استفاده از آن در رسانه و شبکه های اجتماعی است.
اولین حضور هشتگ در شبکه های اجتماعی به سال 2007 بر می گردد. در سال 2007 در شبکه اجتماعی توییتر، کاربران می توانستند پست های خود را از طریق هشتگ طبقه بندی کنند.
پس از آن هشتگ به عنوان ابزاری جهت جلب توجه، سازماندهی و ارتباط بین پست ها در شبکه های اجتماعی استفاده شد.
در واقع کاربران رسانه ها با استفاده از هشتگ می توانند به راحتی کسب و کار ها و افراد را درباره یک موضوع خاص جستجو و آنها را دنبال کنند.
کاربرد تگ
امروزه هشتگ در تمامی شبکه های اجتماعی کاربرد دارد و اگر کسب و کاری بخواهد تعداد دنبال کننده های خود را افزایش دهد، باید چگونگی استفاده از هشتگ را بداند.
اما خوب شاید از خودتون بپرسید که ساخت هشتگ به چه صورت است؟ آیا ساخت هشتگ نیاز به برنامه خاصی دارد؟
باید در جواب این سوال به شما بگوییم که خیر، ساخت هشتگ نیاز به برنامه خاصی ندارد و شما به راحتی و به صورت دستی می توانید خود، اقدام به ساخت هشتگ کنید.
برای ساخت هشتگ شما باید نماد # را مستقیما مقابل کلمات و یا عباراتی که قصد دارید آن ها را تبدیل به هشتگ کنید، قرار دهید.
به طور مثال هشتگ شما باید به این شکل #aranikweb باشد. البته ساخت هشتگ قوانینی را هم دارا می باشد.
1- کلمات و یا عباراتی که در هشتگ استفاده می شود، نباید هیچ گونه فاصله ای داشته باشند.
2- شما نمی توانید درون هشتگ از علائم خاص و کارکتر های ویژه استفاده کنید.
3- سعی کنید کلمات را به صورت بزرگ در هشتگ استفاده کنید، تا نظر خواننده به هشتگ شما جلب شود.
چرا باید از هشتگ استفاده کنیم؟
1- هشتگ یا تگ به مخاطبان هدف شما کمک می کند تا شما را پیدا کنند:
اگر شما دارای یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی و رسانه ها باشید، احتمالا یکی از دغدغه های شما این است که، مخاطبان هدف بیزینستان به سرعت کسب و کار شما در آن رسانه را پیدا کنند.
در واقع مخاطبان هدف کسب و کار شما از طریق هشتگ به راحتی می توانند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند. اما خوب شاید از خود بپرسید چگونه؟
در تمامی رسانه ها و شبکه های اجتماعی بخشی تحت عنوان explore وجود دارد. که کاربران از طریق تایپ کلمه و یا عبارتی که به دنبال آن هستند، می توانند صفحاتی و پست هایی که به آن علاقه دارند را پیدا کنند.
به عبارتی دیگر، استفاده از هشتگ در رسانه ها و شبکه های اجتماعی می تواند شانس دیده شدن شما را افزایش دهد.
2- استفاده از هشتگ می تواند نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهد:
طی تحقیقی که برخی از محققان انجام دادند. دریافتند که استفاده از هشتگ می تواند سبب شود تا افراد بیش تری پست های شما را در شبکه های اجتماعی بازدید کنند.
به طور مثال در شبکه اجتماعی توییتر، محققان دریافتند که استفاده از هشتگ می تواند تعداد بازدیدکننده های یک توییت را 2 برابر یا بیش تر کند.
همین موضوع نشان دهنده اهمیت بالای استفاده از هشتگ در رسانه و شبکه های اجتماعی است.
3- جستجوی هشتگ برای کاربران شبکه های اجتماعی جذاب است:
برای کاربران شبکه های اجتماعی، جستجوی هشتگ عملی جذاب است. چرا که کاربران می توانند با استفاده از هشتگ، پست های مختلف را جستجو کنند و با استفاده از کامنت گذاری با افراد دیگر درباره آن موضوع بحث کنند.
به همین صورت است که گفته می شود هشتگ می تواند سبب ارتباط بین کاربران شود.
عملکرد هشتگ یا تگ در رسانه های مختلف به چه صورت است؟
در ادامه مقاله، ما قصد داریم تا شما را با عملکرد هشتگ در هر رسانه به صورت جداگانه آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
نحوه عملکرد هشتگ در شبکه اجتماعی توییتر:
همانطور که در ابتدای این مقاله به شما توضیح دادیم، توییتر اولین رسانه ای بود که در آن کاربران می توانستند از هشتگ استفاده کنند.
در واقع اولین بار فردی به نام کریس مسینا در سال 2007 از هشتگ برای ساخت یک کانال در توییتر استفاده کرد، سپس در سال 2009 توییتر ویژگی هشتگ را به پلفورم خود اضافه کرد و از آن زمان تا به حال هشتگ در رسانه توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده می شود.
هشتگ در شبکه اجتماعی کاربرد های مختلفی دارد و می تواند از طریق راه های مختلف سبب موفقیت کسب و کار شما شود.
اگر شما بتوانید در توییتر، هشتگ اختصاصی برند خود را ایجاد کنید، احتمال بیش تری وجود دارد تا آن هشتگ بتواند در بهبود کسب و کار شما موثر باشد.
امروزه در توییتر دیگر هیچ فردی از هشتگ های تکراری استفاده نمی کند. بلکه اکثر افراد و کسب و کار ها سعی می کنند تا با هشتگ های جدید، به نوعی برای کسب و کار خود برند سازی کنند.
اما خوب شاید از خودتان بپرسید که کاربرد های هشتگ در شبکه اجتماعی توییتر چیست؟
شما می توانید در توییتر از هشتگ برای گفت و گو با دیگر کاربران استفاده کنید:
امروزه گپ های توییتری یا به عبارت دیگر مهمانی های توییتری توانسته نقش مهمی را در رسانه توییتر بازی کند. در واقع در یک گپ توییتری تعدادی از کاربران تصمیم می گیرند تا در مورد یک موضوع خاص به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند.
این موضوعات خاص در قالب هشتگ در توییتر قرار می گیرد و هر فرد با ارسال آن هشتگ در اکانت توییتری خود می تواند در مورد آن موضوع بحث کند و نظر خود را بگوید.
به همین صورت اگر کاربری قصد داشته باشد که در مورد موضوع خاصی اطلاعات به دست بیاورد. سعی می کند تا با استفاده از هشتگ آن موضوع، گفتگو دیگر افراد را درباره آن مشاهده کند.
به همین ترتیب هشتگ توانسته به یک راه ارتباطی موثر در رسانه توییتر تبدیل شود.
در توییتر از هشتگ در مراسم های به خصوص استفاده می شود:
امروزه کنفرانس ها سعی می کنند تا با استفاده از توییت های زنده از محل کنفرانس، علاقه مندان بیش تری را به خود جذب کنند.
به همین منظور قبل از برگزاری هر کنفرانس، صاحبان آن سعی می کنند تا با استفاده از یک هشتگ به خصوص و نو کاربران را مشتاق به حضور در کنفرانس کنند.
به طور مثال هشتگ یک کنفرانس در سال 2019 ممکن است #C19 باشد اما در سال 2020 #C20 باشد. به همین ترتیب کاربران به راحتی می توانند با استفاده از چنین هشتگ هایی به راحتی در جریان اتفاقات موجود در کنفرانس قرار بگیرند.
نحوه عملکرد هشتگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام :
بسیاری از افراد پس از ایجاد یک کسب و کار در بستر رسانه اینستاگرام، از خود می پرسند که از چه طریق می توانند به سرعت در مسیر موفقیت قرار گیرند؟
باید به شما بگوییم که در اینستاگرام هشتگ ها به کسب و کار ها اجازه می دهند که محبوب شوند. در واقع هشتگ در اینستاگرام می تواند راهی بین یک کسب و کار و مخاطبان باشد.
امروزه یکی از راه های جذب فالور در اینستاگرام هشتگ است. اما خوب شاید از خود بپرسید که چگونه؟ برای اینکه هشتگ بتواند یک راه ارتباطی بین شما و مشتریان شما باشد.
در ابتدا شما باید با کلمات کلیدی کسب و کار خود آشنایی داشته باشید. به طور مثال اگر شما در حوزه تکنولوژی و یا موبایل های هوشمند فعالیت می کنید. می توانید از #فروش_گوشی_هوشمند در زیر پست های اینستاگرامی خود استفاده کنید.
یا به طور مثال اگر شما تخصصی بر روی یک برند خاص کار می کنید. می توانید نام آن برند را با استفاده از هشتگ در زیر پست های مربوط به آن قرار دهید تا مشتریان راحت تر بتوانند پست های شما را ببینند.
به طور کل شما می توانید در زیر هر پست اینستاگرامی حداکثر 30 هشتگ قرار دهید. اما ما پیشنهاد می کنیم که در استفاده از هشتگ زیاده روی نکنید.
در برخی موارد ممکن است استفاده از هشتگ های زیاد نتواند به شما برای کسب مشتری های جدید کمک کند.
ما پیشنهاد می کنیم تا هشتگ ها را بدون زیاده روی استفاده کنید. شما باید در نظر داشته باشید، که استفاده از هر هشتگ می تواند در جذب مشتری های جدید برای کسب و کار شما موثر باشد.
نحوه عملکرد هشتگ در یوتیوب :
شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که آیا تاثیر هشتگ در یوتیوب همانند اینستاگرام و توییتر است؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که خیر.
به طور کل افراد در یوتیوب از طریق سرچ عنوان ویدئو شما، ویدئو های پیشنهادی یوتیوب و قرار گرفتن ویدئو در صفحه اول وب سایت یوتیوب می توانند ویدئو شما را مشاهده کنید.
در واقع در یوتیوب هشتگ به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده نمی شود. هشتگ در یوتیوب می تواند محتوا های شما را سازماندهی کند.
به عبارتی دیگه برای سازماندهی ویدئو های خود در کانال یوتیوب، شما نیاز به لیست بندی ویدئو ها ندارید، بلکه می توانید از طریق هشتگ ویدئو های خود را سازماندهی کنید. با این حال، درست است که هشتگ در یوتیوب نقش ارتباطی بین کاربران ندارد.
اما استفاده از هشتگ در یوتیوب علاوه بر سازماندهی ویدئو ها فواید دیگری نیز دارد. در واقع در یوتیوب، هشتگ می تواند در قالب لینکی تبدیل شود که مخاطب با کلیک بر روی آن می تواند دیگر محتوا های ویدئویی شما را مشاهده کند.
به همین علت کارشناسان بر این باورند که استفاده از هشتگ در رسانه یوتیوب می تواند بازدید ویدئو های شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.
البته همانند رسانه های دیگر، شما نباید در یوتیوب از هشتگ های زیادی استفاده کنید. ما پیشنهاد می کنیم که برای هر ویدئو ترجیحا از 3 هشتگ استفاده کنید.
خطرات استفاده از هشتگ:
ممکن است با خواندن این عنوان از خود بپرسید، که چگونه هشتگ می تواند برای شبکه اجتماعی شما خطرناک باشد؟
همانطور که هشتگ می تواند رسانه ها و شبکه های اجتماعی کسب و کار شما را محبوب کند.
استفاده از هشتگ می تواند نتایج معکوسی هم برای کسب و کار شما داشته باشد. این چطور ممکن است؟
در واقع استفاده از هشتگ زمانی برای کسب و کار شما خطرناک می شود که از هشتگ به شکل نادرستی استفاده شود.
به طور مثال ممکن است هشتگی که شما برای کسب و کار خود استفاده کرده اید، یک کلمه ساده باشد اما محتوای مناسبی در پشت آن کلمه وجود نداشته باشد.
در این گونه موارد استفاده از هشتگ می تواند کسب و کار شما در رسانه ها را به یک چالش جدید بکشاند و چنین چیزی برای کسب و کار شما اصلا مناسب نیست.
اگر بخواهیم یک مثال از خطرات هشتگ برای شما بزنیم:
در سال 2014 یک رستوران به نام DiGiorno Pizza شروع به استفاده از یک هشتگ #WhyIStayed برای تبلیغ غذا های خود کرد.
در عکس پایین شما می توانید توییت این رستوران را در رسانه توییتر مشاهده کنید. این رستوران تصور نمی کرد که این توییت تا چه اندازه می تواند رسانه ها را به چالش بکشد.
اما خوب شاید از خود بپرسید که معنی این توییت چیست؟ معنای این توییت این است که، چرا من آن جا ماندم، در حالی که می توانستم پیتزا داشته باشم؟
شاید در نگاه اول این توییت و این هشتگ به نظر شما یک هشتگ ساده باشد. اما در شبکه های اجتماعی کاربران عکس العمل های متفاوتی نسبت به این هشتگ داشتند.
چرا که این هشتگ در گذشته بیش تر برای کسانی که سوء استفاده خانگی شده بودند، استفاده شده بود.
به همین منظور قبل از اینکه شما اقدام به ساخت یک هشتگ برای کسب و کار خود در یک رسانه کنید، بهتر است نسبت به آن هشتگ به خوبی تحقیق کنید تا کسب و کار شما به چالش کشیده نشود.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir