مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

جایگاه موبایل مارکتینگ در دنیای امروز

موبایل مارکتینگ چیست ؟

به تبلیغ خدمات و محصولات از طریق تلفن همراه موبایل مارکتینگ می‌گویند. این استراتژی مکان و محتوای حساس به زمان را ایجاد می‌کند که مشتریان به این هدف دسترسی پیدا می‌کنند. اکثر مردم، چه بازاریاب چه مشتری بیشتر خدمات تحت وب خود را با موبایل استارت میزنند. ویکی پدیا موبایل مارکتینگ را بازاریابی داخل گوشی معنا میکند. بسیاری از بازاریابان کاربران موبایل را خریداران متحرک میش نامند.

استراتژی بازاریابی موبایلی چگونه است ؟

بازاریابی موبایلی زیرمجوعه دیجیتال مارکتینگ چند کاناله است که هدف آن دست یابی به مخاطبان هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت، وب سایت، ایمیل، mms، sms ، رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن ها است.

امروزه تلفن‌های هوشمند جای رایانه‌ها را گرفته‌اند و تمام کارهایی (مانند مشاهده ایمیل ها، بازدید از وب سایت و خواندن مطالب در صفحه ی نمایش کوچک دستگاه های همراه ) که با سیستم می‌توان انجام داد را تلفن‌ها هم انجام میدهند.

تاریخچه موبایل مارکتینگ 

تاریخچه موبایل مارکتینگ به زمانی که اولین sms و کد کوتاه تلفن همراه در سال 2003 راه اندازی شد، باز می گردد.

تا سال 2007، 2.4 میلیارد کاربر پیام کوتاه در سراسر جهان وجود داشته است.

سال 2010 آغاز دوره جدید موبایل مارکتینگ بود، اپل اولین آیفون خود را در این سال وارد بازار کرد و کدهای QR در بازاریابی موبایلی گنجانده شد.

از سال 2014 به بعد تعداد کاربران موبایل نسبت به کاربران کامپیوتر رشد صعودی داشته و پیش‌بینی می‌شود این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.

اهمیت موبایل مارکتینگ 

 شاید بهتر باشد به‌جای آنکه بگوییم آینده بازاریابی در دستان موبایل است، هم‌اکنون در عصر موبایل مارکتینگ قرار داریم.

از آنجا که دستگاه های تلفن همراه از رایانه های کوچک‌تر و سبک‌تر هستند، کاربران می توانند به راحتی آنها را در همه جا حمل کنند و در هر زمان که بخواهند خرید انجام دهند. حدود %90 کاربران از وقت خود را صرف برنامه های تلفن همراه می‌کنند. در روزگار کنونی، قابلیت حمل موبایل به کاربر این امکان را می‌دهد که از هرکجا و هر مکان از راه اینترنت به جهان دسترسی داشته باشد.

برخی از دلایل افزایش توجه و پرداختن به بازاریابی موبایلی :

دسترسی راحت برای مخاطب:

هیچ چیز ساده‌تر از تلفن همراه برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر نیست. بیشتر کاربران گوشی های هوشمند گزارش دادند که تلفن همراه آنها اولین چیزی است که هر روز صبح چک می‌کنند و تلفن‌های خودشان را در طول روز در نزدیکی خودشان نگه می‌دارند.

شخصی:

تلفن همراه یک دستگاه شخصی است. هنگامی که با مصرف کنندگان خود از طریق تلفن همراه ارتباط برقرار می‌کنید، نام تجاری شما در همان دسته دوستان و خانواده کاربر قرار می‌گیرد. افراد با برند‌هایی که ارتباط یک به یک را با آنها برقرار می‌کنند بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و هیچ چیز بهتر از تلفن همراه برای ایجاد این ارتباط شخصی نیست.

سریع:

پیام های متنی فورا تحویل داده می‌شوند، بلافاصله خوانده می‌شوند و نتایج منحصر به فردی را برای برندها به ارمغان می‌آورند.

تجارت الکترونیک با موبایل:

مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند از طریق دستگاه های تلفن همراه خود خریداری کنند. حضور موبایل به سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود که در آینده بر تجارت الکترونیک حکم فرمایی کند.

مقرون به صرفه:

موبایل مارکتینگ در مقایسه با سایر تکنیک های بازاریابی بسیار مقرون به صرفه است.

مشارکت مشتری:

مشتریان به شما بهتر اعتماد خواهند کرد، اگه در تلفن های همراه خود تجربه خوبی با نام تجاری شما داشته باشند.

چگونگی ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ:

هر کسب و کاری بر اساس فعالیتی که دارد باید در ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسد و سپس آنها را توسعه دهد.

اولین قدم ایجاد پرسونای خریدار موبایلی:

آغاز فعالیت هر بازاریابی‌ای باید درک مخاطب باشد. نوشتن پرسونا درباره مخاطب یک ابزار قوی و هوشمند برای درک و شناخت‌ش است. البته ما توضیحات بسیار کامل و جامعی در مقاله پرسونا و شناخت مخاطب آورده‌ایم که توصیه می‌کنم اگر کسب و کارتان برایتان مهم است، حتما مطالعه بفرمایید تا این مطلب کاملا برایتان جا بیوفتد.

پروفایلی از مشتری که پس زمینه، توصیف شغلی، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالش‌ها، نوع محتوای مورد علاقه، اعتراض‌ها، تفریح‌ها و نقش هر کدام را در فرآیند خرید توصیف می‌کند. وقتی تصویر واضحی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، تعیین کانال ارتباطی و رساندن پیام های بازاریابی‌تان آسان‌تر خواهد بود.

گام دوم تعین هدف کسب و کار:

سوالات مناسب برای کسب و کارتان را طرح کنید و با کمک مدیران کسب و کارتان اهداف خود را تعیین کنید و به سوالات پاسخ دهید، سوالاتی از قبیل: 

  • اهداف اصلی تان از گنجاندن بازاریابی موبایلی در استراتژی کلی تان چیست؟
  • اگه هم اکنون از بازاریابی موبایلی استفاده می کنید، عملکردتان چگونه است؟
  • در حال حاضر برای دستگاه های همراه چه کارهایی انجام می دهیم؟

گام سوم تعیین شاخص های کلیدی عملکرد (kpls):

مشخص کنید که کدام kpl واقع گرایانه و قابل اندازه گیری، موفقیت کمپین های بازاریابی موبایلی شما را تعیین می‌کنند‌. برای نمونه چنین مواردی می‌تواند kpl در بازاریابی موبایلی باشد:

درگیرسازی کاربران:

در این شاخص کلیدی به دنبال این هستیم تا کاربران را در سایت یا اپ خودمان بیشتر درگیر کنیم. درگیری به معنای ایجاد تعامل بیشتر است. هر چقدر کاربران شما با محتوا و المان‌های سایت شما بیشتر ارتباط بگیرند و اقداماتی که از آنها می‌خواهید را انجام دهند درگیرسازی بیشتری اتفاق می‌افتد و این درگیرسازی در نهایت منجر به افزایش فروش یا جذب کاربر فعال می شود.

جذب کاربران:

در این شاخص کلیدی می‌سنجیم که چه تعداد کاربر جدید موبایلی را توانسته‌ایم جذب کسب و کار خود کنیم.

میزان درآمد هرکاربر:

میزان کل درآمد تقسیم بر تعداد کاربران.

ارزش بلند مدت هر کاربر:

میزان درآمدی که هر کاربر در طول یک دوره زمانی برای شما ایجاد می‌دهد.

هزینه هر نصب:

کل هزینه‌ای که در یک کمپین مشخص برای نصب گرفتن انجام دادید تقسیم بر تعداد کسانی که اپ شما را نصب کردند.

نرخ بازگشت:

اختلاف تعداد کاربرانی که در پایان یک دوره زمانی مشخص با شما بوده‌اند از تعداد کاربران در آغاز دوره زمانی.

انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ:

استراتژی موبایل مارکتینگ دارای انواع مختلف است. نوع انتخاب بستگی به اهداف و استراتژی کلی کسب و کار دارد. در اینجا برخی از انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ که می‌توانید آزمایش کنید را ذکر می‌کنیم:

بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن:

در این نوع استراتژی موبایل مارکتینگ از اپلیکیشن های تلفن همراه استفاده می‌شود. می‌تواند به یکی از دو شکل زیر باشد:

ایجاد اپلیکیشن یا تبلیغات اپلیکیشنی

ایجاد اپلیکیشن خود بهترین انتخاب است چون %90 از زمانی که کاربران از موبایل استفاده می‌کنند در اپلیکیشن های تلفن همراه صرف می‌گردد. داشتن یک برنامه اختصاصی برای نام تجاری شما دارای مزایای دیگری است مانند: مشارکت مشتری‌، کانال جدید برای بازاریابی و ارتباطات‌، افزایش آگاهی برند.

بازاریابی پیامکی:

ارسال پیشنهادات مربوط به مشتریان از طریق متن به عنوان بازاریابی پیامکی شناخته می‌شود. خیلی از کاربران گوشی های هوشمند از sms استفاده می‌کنند. این نشان می‌دهد که این روش بازاریابی نرم افزار تلفن همراه چقدر می‌تواند قدرتمند باشد البته اگه درست انجام شود.

تبلیغات جستجوی تلفن همراه:

این نوع تبلیغات می‌تواند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد: تولید لید، افزایش فروش‌، نصب اپلیکیشن‌، افزایش ترافیک سایت‌، هدف گیری جغرافیایی.

تبلیغات تلفن همراه درون بازی:

یک تبلیغ تلفن همراه در حین بازی در بازی های موبایل هنگام شروع بازی و یا حین بازی کردن نمایش داده می‌شود. یک تبلیغات تلفن همراه در بازی می‌تواند یک تبلیغ بنری، یک تبلیغ ویدیویی یا یک آگهی بنری در تمام صفحه باشد. تبلیغات تلفن همراه در حین بازی برای همه نیست. این نوع تبلیغات برای تمام کسب و کارها سودمند نیست.

کد های QR:

این کدها هنوز مرموز هستند، بخاطر واقعیت که کاربری که کد QR را از تلفن های همراه اسکن می‌کند، نمی‌داند که این کد او را به کجا هدایت خواهد کرد. این کدها دست شما را باز می‌گذارند تا با استفاده از یک اسکن ساده کاربر را به انجام هر فعالیتی که می‌خواهید هدایت کنید. به ارسال یک پیامک، بازکردن یک لینک، یک تماس، دانلود یک فایل و… .

تبلیغات بنری موبایل:

یک تبلیغ بنری در وب سایت ها زمانی که کاربر در حال گشت و گذار در دستاگاه تلفن همراه خود است، ظاهر می‌شود. این تبلیغات شبیه آگهی‌هایی است که شما در سایت‌های همکار گوگل می‌بینید. تبلیغات بنری موبایلی یکی از تکنیک های پیشروی موبایل مارکتینگ است که کسب و کارها ترجیحش می‌دهند و هنوز هم تا به امروز از آن استفاده می‌کنند. تبلیغات بنری موبایل را می‌توان برای همه کسب و کارها به کار گرفت.

بازاریابی مبتنی بر مکان:

اینها تبلیغات هدفمند هستند که هنگامی که کاربر هدف در یک منطقه خاص قرار می‌گیرد نمایش داده شود.

ایجاد وب سایت خوب برای بازاریابی موبایل.

چه چیزی باعث ایجاد یک استراتژی خوب برای بازاریابی موبایل می شود؟ در اینجا چند نکته برای ایجاد موبایل مارکتینگ موثر وجود دارد.

وب سایت خود را برای موبایل بهینه کنید.

خریداران را درک کنید و آنها را طبق شخصیت ها و علایقشان بخش بندی کنید.

واضح، مختصر و قابل احترام باشید.

گزینه های انتخاب و عدم انتخاب را اضافه کنید.

بهینه سازی محلی برای تراز کردن با در خواست‌های مخاطبان مورد نظر را فراموش نکنید.

و در آخر

استراتژی بازاریابی موبایلی، یک تلاش و اقدام واحد نیست، بلکه بخش بزرگی ازکمپین های بازاریابی بلند مدت یا کوتاه مدتی است که اهمیت آن روز به روز در حال افزایش است. در روش های مختلف بازاریابی موبایلی مانند تبلیغات ایمیلی، سئو، تولید محتوا و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، یک کانال بازاریابی موبایلی برای رسیدن به مخاطبان وجود دارد.

بهینه سازی وب سایت و ارسال ایمیل برای دستگاه های همراه، بهره بردن از کانال های پیامک و ساخت برنامه‌ای بومی برای مخاطبانی که بیش از همه با برند شما تعامل دارند، همگی پروژه‌های بزرگی هستند. پس باید با به‌روز رسانی پرسونای خریدار خود شروع کنید تا بتوانید بهتر درک کنید که بیشتر مخاطبان هدف شما زمان صرف شده در تلفن های همراه خود را در کجا می‌گذرانند.

روش های زیادی برای موبایل مارکتینگ وجود دارد. هدف این است که شما خدمات یا محصولات خود را به کاربران به صورت مستقیم معرفی کنید. تمامی روش‌ها در نهایت منجر به این می شود که تبلیغ شما به کاربران برسد. موبایل مارکتینگ برای آنهایی که به دنبال تبلیغاتی محلی هستند بهترین گزینه خواهد بود.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

زنبیل خرید