مهارت های توسعه فردی چیست

مهارت های توسعه فردی چیست ؟

مهارت های توسعه فردی چیست ؟ 800 520 کارشناس محتوا1

مهارت های توسعه فردی چیست ؟ به مهارت هایی که هیچگونه ارتباطی با مهارت های فنی یک فرد ندارد اما می تواند نقش مهمی در انتخاب یک شغل داشته باشد، مهارت های توسعه فردی گفته می شود.

مهارت های توسعه فردی

در زمان های دور اگر فردی قصد استخدام در یک شرکت را داشت.

کارفرما بر اساس مهارت های فنی آن شخص تصمیم می گرفت که آن فرد را به خدمت بگیرد یا نگیرد.

اما امروزه و با توجه به بیش تر شدن افرادی که دارای مهارت های فنی می باشند.

حق انتخاب برای کارفرما ها نیز بیش تر می شود. به طور مثال تصور کنید یک شرکت می خواهد یک کارمند جدید را جذب کند.

در این لحظه و پس از آگهی تبلیغاتی این شرکت، تعداد زیادی متقاضی کار که همگی واجد شرایط و دارای مهارت های فنی مناسبی هستند پیدا می شود.

اما به نظر شما چه عاملی می تواند این افراد را از یکدیگر تفکیک کند؟ جواب این سوال داشتن مهارت های توسعه فردی است.

اگر بخواهیم یک تعریف مختصر از مهارت های توسعه فردی و یا Personal skills به شما بگوییم.

در واقع این مهارت به چگونگی تعامل شما با دیگران، در محل کار و زندگی روزمره شما می پردازد.

مهارت توسعه فردی و داشتن این مهارت در هر شغلی الزامی است، چرا که نداشتن این مهارت می تواند ضربه سنگینی را به شغل آن کارمند وارد کند.

در واقع افرادی که دارای مهارت های توسعه فردی هستند.

می توانند ایده های کاری خود را به صورت شفاف بیان کنند و به خوبی به حرف های دیگران گوش دهند.

همچنین افرادی که دارای مهارت توسعه فردی هستند همواره نگرش مثبتی در هر موضوعی دارند که همین موضوع می تواند کلید موفقیت هر شغل و بیزینسی باشد. امروزه کارفرما ها به دنبال کارمندانی هستند که دارای مهارت های توسعه فردی باشند.

چرا که معمولا چنین افرادی وقت شناس هستند و نسبت به دیگر افراد که چنین مهارتی را دارا نمی باشند، مطمئن تر هستند.

برنامه توسعه فردی به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

ما در ادامه مقاله قصد داریم تا به صورت موردی لیستی از مهم ترین نقشه راه توسعه فردی که هر کارفرمایی به دنبال آن می گردد را به شما معرفی کنیم.

۱- تفکرانتقادی

در واقع کارفرمایان علاقه دارند تا کارمندی را به خدمت بگیرند که دارای تفکر خلاق می باشد.

در اینجا منظور از تفکر خلاق این است که خود کارمند با توجه به قوه تفکر خود بتواند به تنهایی تمامی مشکلات کاری را حل کند.

در واقع این مهارت توسعه فردی سبب می شود تا کارمند با استفاده از تجزیه و تحلیل متفکرانه بتواند به شکل کاملا آگاهانه تصمیم بگیرد و گامی در جهت موفقیت کسب و کار بردارد. در واقع فرقی نمی کند که شما مشغول در چه کسب و کاری هستید.

دارا بودن این مهارت توسعه فردی در هر صنعتی الزامی است.

به عبارتی دیگر برای کسب این مهارت شما ابتدا باید بتوانید مشکلات را به خوبی درک کرده و سپس انتقادی بیندیشید و راه حلی را برای آن مشکل خاص بیان کنید.

به بیان دیگر اگر فردی می خواهد این مهارت توسعه فردی را فرا بگیرد باید کمی خلاقیت، توانایی حل مسئله و کنجکاوی داشته باشد.

۲- به خوبی حل کردن مشکلات

شما تصور می کنید که تا چه اندازه می توانید به خوبی مشکلات را حل کنید؟

در واقع در هر کسب و کاری ممکن است مشکلی به وجود بیاید. اینکه شما چطور بتوانید آن مشکل خاص را حل کنید تا حد زیادی برای کارفرمایان اهمیت دارد.

در واقع صاحبان کسب و کار ها ترجیح می دهند فردی را استخدام کنند که به خوبی بتواند تمامی مشکلات را حل کند.

به عبارتی دیگر افرادی که دارای مهارت های توسعه فردی هستند، همواره سعی می کنند تا با جمع کردن تمامی اطلاعات، بهترین راه حل را برای مشکلات استفاده کنند.

به بیان دیگر شما زمانی می توانید تمامی مشکلات را به خوبی حل کنید که با دیگر کارمند های آن شرکت هم بتوانید مشورت کنید و بهترین راه حل را انتخاب کنید.

اگر شما تنها به صورت تک نفره بخواهید تمامی مشکلات را حل کنید.

احتمال بیش تری وجود دارد که نتوانید بر مشکلات غلبه کنید.

در واقع اگر شما بتوانید توانایی انجام کار گروهی را کسب کنید، توانسته اید یکی از مهم ترین مهارت های توسعه فردی را فرا بگیرید.

۳- مسئولیت پذیری و قابل اعتماد بودن

به طور معمول صاحبان کسب و کار ها حاضرند به افرادی شغلی را واگذار کنند که مسئولیت پذیر و قابل اعتماد باشند.

اینکه آن فرد تا چه اندازه به آن کسب و کار مخصوص متعهد است می تواند در گزینش آن شغل موثرباشد.

همچنین یکی دیگر از مهارت های توسعه فردی، انعطاف پذیری در محیط کاری است.

در واقع یک کارمند خوب همواره سعی می کند تا خودش را با هر شرایط شغلی وقف دهد. به بیان دیگر اگر به چنین کارمندی پروژه های خارج از برنامه بدهید.

این کارمند سعی می کند تا هر طور که شده آن پروژه را به بهترین شکل انجام دهد.

حتی ممکن است این کارمند به خاطر انجام دادن چنین پروژه ای برنامه های شخصی خود را نیز تغییر دهد.

به علاوه فردی که دارای این مهارت توسعه فردی است همواره سعی می کند تا به دیگر کارمندان هم تا حد امکان کمک کند.

۴- نحوه ارتباط و تعامل با دیگران

شاید یکی از مهم ترین مهارت های توسعه فردی، نحوه ارتباط و تعامل یک فرد با اطرافیانش باشد.

صاحبان کسب و کار ها ترجیح می دهند تا با افرادی شروع به همکاری کنند که با کارفرمایان، همکاران و مشتری ها رفتار شایسته و سازگاری داشته باشد.

اینکه شما بتوانید با دیگر افراد در تعامل باشید به شما کمک می کند تا بتوانید در هر کسب و کاری فرصت های بهتر و جدیدتری را برای خود ایجاد کنید.

۵- داشتن انگیزه ذاتی برای انجام دادن کارها

به طور کل افرادی که سعی می کنند به هر موضوعی به شکل مثبت نگاه کنند.

می توانند تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به افرادیکه دارای دید منفی هستند داشته باشند.

در واقع این افراد سعی می کنند تا در هر کاری حداکثر تلاش خود را به کار ببرند و از اشتباهات و شکست های قبلی خود درس بگیرند.

همچنین افرادی از مهارت های توسعه فردی بیش تری برخوردارند که انگیزه های به مراتب بیش تری نسبت به روند کاری داشته باشند تا انگیزه های مالی.

۰۹۱۲۳۱۱۱۵۸۹ / ۴۴۲۳۷۳۵۶ (۰۲۱)