مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

بررسی استراتژی‌های مدل بازاریابی sostak

مدل بازاریابی sostac

از آن جایی که بیشتر کسب و کار ها به دور شدن از فضای سنتی و نزدیک‌تر شدن به فضای دیجیتالی، رشد سریع‌تر در کسب و کار خود و به دنبال آن جذب مشتری و فروش بیشتر تمایل نشان داده‌اند، هرچه جلوتر می رویم مبحث دیجیتال مارکتینگ محبوبتر و فراگیر تر می شود. بازاریابی دیجیتال مدل‌های مختلفی دارد، اما معروف‌ترین آن‌ها مدل بازارایابی sostak می باشد.که در ادامه قصد داریم توضیحات بیشتری از این مدل را برای شما بیان کنیم پس باما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

هدف ما در مارکتینگ درواقع معرفی خودمان و محصولی که داریم به کاربر و جذب مشتری، برای رسیدن به بازار هدف و فروش هست، حالا دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌هایی هستند که برای بازاریابی محصولات در بستر دیجیتال مثل وب، اینترنت، موبایل و دیگر ابزار‌های بازاریابی دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌کنیم. مدل بازاریابی ساستک یک استراتژی بسیار قوی برای رسیدن به این هدف را دراختیار ما می‌گذارد.

مدل بازارایابی sostak یکی از محبوبترین انواع مدل های بازاریابی همچون ( مدل آمیخته بازاریابی 7P، ماتریکس گروه مشاوره بوستون، مدل بازاریابی  5نیروی پورتر، مدل چرخه طول عمر مشتری و… که در اینجا مقاله جامع‌تری در راستای معرفی معروفترین مدل‌های بازاریابی را برای شما آورده‌ایم) است.

مدل بازارایابی sostak درواقع یک استراتژی بازاریابی کلی و یک تجزیه و تحلیل عمیق SWOT  است، که به کسب و کار کمک می کند و در موقعیت‌های تجاری مختلف می‌تواند به کار برده شود. به بیان ساده مدل بازاریابی ساستک به شما این امکان را می دهد تا برای گسترش کسب و کارتان طرح‌هایی را ایجاد و مدیریت کنید و آن‌ها را ارتقا دهید.

این مدل با منطق شفاف و ساده‌ای که دارد موجب تصمیم گیری بهتر و در نتیجه برنامه ریزی بهتر و رسیدن به یک پلن قوی برای کسب و کار می‌شود و به همین دلیل توانسته محبوبیت بالایی در میان کاربران بدست آورد.

ساستک یک مدل بازاریابی است که در سال  1990شخصی به اسم PR.Smith پس از 10 سال جمع آوری طرح های مختلف، غربال تعداد زیادی کتاب ومشاوره با متخصصین یک پلن بسیار قوی وتوسعه یافته از مدل بازارایابی sostak را که یکی از 3 مدل برتر بازاریابی در جهان است معرفی کرد.

استراتژی های مدل SOSTAK

مدل بازارایابی sostak درواقع 6 گام اساسی دارد که نام این مدل بازاریابی هم برگرفته از ترکیب حرف اول هر مرحله می‌باشد. این مراحل هرکدام به نحوی به شما کمک می کنند تا پلن قوی تری برای بازاریابی کسب و کار خود طراحی کنید.

  • Situation  :  موقعیت یا جایگاه فعلی شما
  • Objectives :  اهداف شما
  • Sterategy  :  استراتژی شما برای رسیدن به هدف
  • Tactics : تاکتیک ها و تدابیر شما برای رسیدن به هدف
  • Actions : اقداماتی باید انجام شود
  • Controls : کنترل پیشرفت کار

S.O.S.T.A.K  مخفف مراحل گفته شده در بالا می باشد، که در ادامه به توضیح دقیق‌تری از مفهوم هرکدام و همچنین پونگی به کاربردن آن‌ها در برنامه ریزی برای کسب و کار خواهیم پرداخت.

مدل بازاریابی ساستک
بازاریابی ساستک

راهنمای نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ بر اساس مدل sostac

هر مرحله از گام‌های مدل بازارایابی sostak به نوعی به شما کمک می‌کند که با شناخت عمیقی از کسب و کار، اهدافتون‌، جایگاه فعلی و اینکه در نهایت به چه جایگاهی و موقعیتی می خواهید برسید یک پلن دقیق بچینید و طبق آن عمل کنید تا در نهایت به مطلوبترین نتیجه در بازاریابی کسب و کار خود برسید.

1- Situation جایگاه

در ابتدای کار که تصمیم به توسعه روند بازاریابی خود گرفته‌اید، باید یک تجزیه و تحلیل شفاف از موقعیت شرکت و سازمان خود در همین لحظه انجام دهید و به نتیجه واضح و درستی برسید که اکنون کسب و کار شما در چه موقعیت و جایگاهی به سر می‌برد.

برای این کار می توانید این موضوعات را بررسی کنید یا حتی روی کاغذ بیاورید این که

– شما دقیقا که هستید؟

– کسب و کار شما چیست و دقیقا در کسب و کار شما چه کاری انجام می شود ؟

– رقبای شما چه کسانی هستند؟ نقاط ضعف و قوت رقبا را شناسایی کنید. (از نظر محصول، قیمت، خدماتی که به مشتری می‌دهند و… رقبای خود را آنالیز کنید).

– آنالیز swot  انجام دهید که مخفف این چهار کلمه است Weaknesses_Opportunities_Threats  Strengths_  به معنای این است که حتما باید در ابتدا تمامی نقاط ضعف و نقاط قوت داخلی و خارجی  کار خود را شناسایی کنید. فرصت‌ها و تهدیداتی که ممکن است در کسب و کارتان با آن ها مواجه شوید را پیدا کنید. درسته که تهدیدات و فرصت ها در کنترل شما نیستند و هرچقدر هم برنامه ریزی کنید باز ممکن است خلل در کار شما ایجاد کنند اما به هر حال برای بهبود روند کار باید این‌ها را هم شناسایی کنید.

– یک پرسونا از مشتریان خود داشته باشید خود را جای مشتری بگذارید تا متوجه شوید که نیازهای کاربر و … چه چیزهایی است.

2- Objectives اهداف

هدف گذاری بسیار مهم است یادتان باشد که تمام این مراحل در کنار هم می‌توانند شما را به نتیجه مطلوبی برسانند، پس با دقت هدف خودتان را مشخص کنید، که با انجام این پروسه و به کار گیری این تکنیک‌ها در نهایت قرار است به چه چیزی برسید؟ جایگاهی که می‌خواهید به کمک مدل بازاریابی sostak،  برایش برنامه ریزی کنید را تعیین کنید.

برای تعیین هدف از هدف کوتاه مدت یا روش 5S  که الگوی ارایه شده توسط PR Smith  می‌باشد شروع کنید‌:

الف-Sizzle سروصدا کردن

تکنیک‌های برندسازی را یاد بگیرید و از تمام آن‌هایی که می‌توانید مثل شبکه‌های اجتماعی (social media) استفاده کنید تا بتوانید کسب و کارتان و خدماتی که در این کسب و کار ارایه می‌کنید را در معرض دید مشتری بگذارید و برند خود را به مخاطب شناسانده باشید.

ب-Speak صحبت کردن

فضایی برای گفت و گو با مشتریان خود ایجاد کنید استفاده از شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

پ-Serve خدمات

تاجایی که می‌توانید رضایت مشتری را با دادن خدمات ارزش افزوده مانند خدمات آنلاین‌، ایجاد قابلیت های جذاب و جدید برای محصول و کارهای خلاقانه دیگر جلب کنید.

ت-Save صرفه جویی

در فعالیت‌های آنلاین و آفلاین گاها باید هزینه کنید اما می توانید با هوشمندانه کار کردن و استفاده از ابزار هایی که هزینه کم‌تری برای شما دارند هزینه‌های مصرفی را تا حدود چشم گیری کاهش دهید.

ث-Sell فروش

اگر تازه در ابتدای کار هستید وهنوز از فروش آنلاین خبری نیست سعی کنید با دادن امتیازات مثبتی چون تخفیف ویژه گذاشتن برای محصولات یا ارسال رایگان و … جذب مشتری و فروش برای خود ایجاد کنید.

3- Sterategy استراتژی

همان طور که داشتن هدف کوتاه مدت اهمیت دارد، تعیین هدف بلند مدت هم برای کسب و کارتان مهم است، پس بعد از این که هدفت رو مشخص کردی حالا باید به یک سوال بسیار مهم فکر کنی این که چطور باید به هدفم برسم‌؟ این قسمت بسیار مهم و حتی می‌توان گفت سخت است. یک سیاستی را برای این کار باید پیش بگیری مثلا برای معرفی خودت یک سایت داشته باشی و…

4- Tactics تاکتیک ها

بعد از این که همه مراحل قبلی مدل بازاریابی ساستک، رو انجام دادید حالا لازمه که از یکسری استراژی‌ها واسه رسیدن به هدف تعیین شده کمک بگیرید. یعنی چی‌؟ حالا باید ببینید از چه ابزارهای حرفه‌ای می تونید در راستای رسیدن به هدف کمک بگیرید .

– یکی از کارهای بسیار عالی که می توانید انجام بدهید این است که سایت خود را سئو کنید. سایت خود را به دست متخصص سئو بسپارید تا سایت شما را بهینه کند و در SERP جایگاهی مناسب بگیرید و در دید کاربر قرار بگیرید.

– از social media هایی که کاربردی هستند مثل اینستاگرام، توییتر و… کمک بگیرید برای معرفی محصول پست بذارید و کارهای از این قبیل انجام بدید البته با مدیریت درست‌.

– از تبلیغات کلیکی ppc یا google Ads  می توانید استفاده کنید‌. اما برای گرفتن نتیجه مطلوب در این رابطه اصول و قواعدی است که باید حتما بدانید.

– همکاری در فروش

– بازاریابی ایمیلی

5- Actions اقدامات

تا پیش از این بخش یک سری اقداماتی را انجام دادیم برای این که در نهایت بازاریابی را به عالی ترین شکل ممکن انجام دهیم و هچنین در این مرحله اطلاعات دقیق تری از کارهایی که باید انجام شود و جزییات آن را داشته باشیم.

که حالا در این مرحله زمان آن است که آن‌ها را عملی کنیم. درواقع در این بخش با در نظر گرفتن پارامترهایی که در مراحل قبل به آن ها رسیدیم حالا مشخص می کنیم چه نیروهای کاری لازم داریم، هر شخص چه کاری باید انجام دهد و با چه ابزار هایی باید کار کند.

6- Controls

هر مرحله در جایگاه خودش از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که می‌توان گفت همه آن‌ها به صورت زنجیره‌ای روی بالا بودن کیفیت کار تاثیر دارند. قطعا در طی این 5مرحله زحمت و دقت بسیار بالای باید خرج شود، تا به این مرحله که آخرین مرحله می‌باشد برسید که از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است.

در مرحله کنترل باید باید به طور مداوم روند پیشرفت کار را به صورت هفتگی یا ماهانه از جوانب مختلف آنالیز کنید تا بتوانی نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و با تقویت نقاط قوت و تبدیل نقاط ضعف به نقطه قوت نتایج بهتری بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با یکی از انواع مدل‌های بازاریابی دیجیتال که سال‌هاست در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال است، به نام SOSTAK و استراتژی‌های این مدل صحبت کردیم و در نهایت به این مطلب ارزشمند رسیدیم که محبوبیت جهانی این مدل بازاریابی به چه دلیل است به این دلیل که این تکنیک به ساده ترین حالت ممکن به شما کمک می کند تا تمام اقدامات و اطلاعاتی  که برای داشتن یک برنامه ریزی دقیق  بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارتان لازم دارید را با یک استراتژی و سیاست حرفه‌ای جمع آوری و در نهایت عملی کنید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید