متقاعد سازی در مذاکره و بازاریابی

عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعد سازی در مذاکره و بازاریابی

عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعد سازی در مذاکره و بازاریابی 800 520 کارشناس محتوا1
عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعد سازی در مذاکره و بازاریابیReviewed by نرگس کاوه on Jun 23Rating: 4.0عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعدسازی در مذاکره و بازاریابی برای موفقیت در کسب و کاردر متقاعد سازی در مذاکره زمانی که فردی برای ما کاری را انجام دهد، ما علاقه داریم تا در برابر آن کاری که برای ما انجام شده است عملی متقابل انجام دهیم.

تا به حال در مورد عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعد سازی در مذاکره مشتریان چیزی شیده اید؟ می دونستیدعمل متقابل تا چه اندازه می تواند در بازاریابی و کسب وکار شما موفقیت ایجاد کند؟ متقاعد سازی و عمل متقابل یکی از تکنیک های متقاعدسازی در مارکتنیگ و متقاعد کردن مخاطب است.

می دونستید به چه صورت می توانید از عمل متقابل در کسب و کارتان استفاده کنید و مشتری های خود را برای استفاده از خدماتتان متقاعد کنید؟

اگر شما جواب سوالات بالا را نمی دانید قطعا نمیتونید بازاریابی موفقی داشته باشید و کاربران خود را متقاعد کنید، پس برای حل ای موضوع با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعد سازی در مذاکره

در زندگی ما انسان ها، زمانی که فردی برای ما کاری را انجام دهد، ما علاقه داریم تا در برابر آن کاری که برای ما انجام شده است عملی متقابل انجام دهیم.

عمل متقابل آنقدر در زندگی ما جریان دارد، که جامعه شناس معروف به نام الوین گولندر، بارها تاکید کرده است، که تقریبا تمامی افراد یک جامعه از عمل متقابل پیروی می کنند و آن را در زندگی خود اجرا می کنند.

همانطور که گفتیم عمل متقابل از ابتدای حیات انسان ها وجود داشته است، و انسان شناسان بر این باورند که عمل متقابل در گذشته شانس بقا انسان ها را افزایش داده است.

بگذارید با یک مثال عمل متقابل را به شکل بهتری به شما معرفی کنیم.

احتمالا تا به حال یکی از همسایگان برای شما نذری آورده است.

شما پس از گرفتن نذری از همسایه، سعی می کنید تا ظرف نذری را به همسایه خود برگردانید.

در همین جهت برای اینکه عملی متقابل برای همسایه انجام دهید، تصمیم می گیرید تا تعدادی شکلات یا شیرینی در ظرف نذری بگذارید.

به چنین عملی، عمل متقابل گفته می شود، یا در مثالی دیگر، زمانی که گارسون رستورانی به شما توجه زیادی داشته باشد.

شما تصمیم می گیرید که به گارسون انعام بدهید. چنین عملی هم عمل متقابل نام می گیرد چرا که شما در ازای کاری که برای شما انجام داده شده است، تصمیم به دادن انعام می گیرید.

اصول عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعد سازی در بازایابی

در کسب و کار ها هم چنین عملی وجود دارد.

به طور مثال ممکن است شما برای جذب مشتری، هدیه ای را به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار دهید.

به عنوان نمونه در بازاریابی های اینترنتی، شرکت ها سعی می کنند، تا کتاب های PDF را به صورت رایگان در اختیار مشتریانشان قرار دهند.

این شرکت ها قصد دارند تا با هدیه خود به مشتری، به نوعی مشتریان خود را متقاعد کنند که مشتری از دیگر خدمات کسب و کارشان استفاده کند.

اما عمل متقابل ممکن است به همین راحتی هم انجام نشود.

حتی ممکن است که مشتری پس از دریافت هدیه دیگر به کسب و کار شما سر نزند.

در این موارد اگر شما با اصول عمل متقابل آشنایی نداشته باشید ممکن است در متقاعد کردن مشتری به مشکل برخورد کنید. اما خوب این اصول چیست؟

یکی از مهم ترین اصولی که در عمل متقابل وجود دارد، نداشتن انتظار از مشتری است.

شما نباید در برابر عملی که انجام می دهید، از مشتری انتظار داشته باشید.

به طور کل در برخی موارد عمل متقابل ممکن است در همان لحظه تاثیر خود را در متقاعد سازی مشتری بگذارد.

در برخی موارد هم ممکن است مشتری برای متقاعد سازی به زمان بیش تری نیاز داشته باشد.

به طور مثال تصور کنید که یک فروشگاه، به عنوان مثال یک عطر فروشی تصمیم می گیرد که عطر های خود را برای مشتری تست کند.

در عمل متقابل فروشگاه نباید انتظار داشته باشد که در ازای تست عطر، مشتری از این فروشگاه خرید انجام دهد.

چرا که مشتری ممکن است در آن لحظه در عمل انجام شده قرار بگیرد، و اقدام به خرید محصول کند.

اما در آینده دیگر هیچگاه مشتری به آن فروشگاه سر نزند. پس در ازای عمل متقابل از مشتری انتظاری را نداشته باشید.

چگونه از عمل متقابل در کسب و کارمان استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم هر کسب و کاری می تواند در عمل متقابل با استفاده از شیوه های مختلف به مشتری خود هدیه بدهد.

ما درادامه به صورت موردی این شیوه ها را به شما معرفی می کنیم.

۱- مهارت

 شما می توانید بسته مهارتی که در کسب و کارتان دارید به مشتری هدیه بدهید.

به طور مثال اگر شما یک وب سایت آموزش زبان انگلیسی دارید، می توانید برای انجام عمل متقابل، یک کتاب گرامر به مشتریان خود هدیه دهید.

۲- اختصاص یک وقت به مشتری

ممکن است کسب و کار شما به شیوه ای باشد که نتوانید به مشتری های خود هدایایی همچون کتاب بدهید.

در این صورت شما می توانید به مشتریان خود یک مشاوره تلفنی رایگان بدهید.

در این صورت مشتری متوجه خدمات شما می شود و در ازای خدمات شما تصمیم می گیرد تا مشتری دائمی کسب و کار شما شود.

تحقیقات نشان داده که تاثیر متقاعد سازی در مشاوره تلفنی از هدیه یک کتاب به مراتب بیش تراست.

۳- ارائه محتوای قابل قبول به مشتری

همانطور که گفتیم، در عمل متقابل شما می توانید هر چیزی را به مشتری خود هدیه دهید.

به طور مثال اگر شما محتوای قابل قبولی از محصولات خود به مشتری ارائه دهید هم به نوعی عمل متقابل انجام داده اید حتی در برخی موارد محتوای محصولات، خود به تنهایی می تواند سبب متقاعد سازی مشتری شود.

پس یک محتوای خوب می تواند سبب موفقیت کسب و کار شما شود.

۴- هدیه فیزیکی

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید می توانید همراه با ارسال محصولات خود به مشتری یک هدیه فیزیکی هم در اختیار مشتری قرار دهید. چنین عملی می تواند مشتری شما را تبدیل به یک مشتری دائمی کند.

۵- پیشنهاد انحصاری

اکثر مشتری ها علاقه به گرفتن هدیه به صورت انحصاری دارند کارشناسان بر این باورند که دادن هدیه به صورت انحصاری به مشتری، می تواند تاثیر متقاعد سازی عمل متقابل را بیش تر کند.

اما خوب شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توانیم، هدیه انحصاری به مشتری دهیم.

به طور مثال شما می توانید به مشتری در ازای عضویت در خبرنامه وب سایتتان، به مشتری یک کتاب هدیه دهید.

همچنین شما می توانید این کتاب را به صورت ایمیل به مشتری ارسال کنید و در ایمیل ارسالی نام و نام خانوادگی مشتری را بنویسید در این صورت مشتری احساس می کند که این هدیه را شما به صورت انحصاری برای او فرستاده اید.