قالب سایت را بر اساس چه ویژگی هایی تهیه یا طراحی کنیم؟
برای طراحی و ساخت سایت خود از سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) که انواع مختلفی دارند مانند: وردپرس، جوملا، نیوک و… بر اساس نوع فعالیت و کسب و کار خود باید استفاده کنید.
سیستم مدیریت محتوا یا CMS از قالب ها و تمپلیت های مختلفی پشتیبانی می کند.
با استفاده از این نوع تمپلیت ها می توانید بنا به سلیقه ی خود ظاهر وب سایت خود را طراحی کنید و یا تغییر دهید.
برخی از این قالب ها رایگان هستند و برخی به ازای پرداخت هزینه در اختیار شما قرار می گیرند.
البته ممکن است خودتان توانایی طراحی قالب سایت را داشته باشید و یا بخواهید به جای سیستم های مدیریت محتوا از زبان برنامه نویسی و کد نویسی استفاده کنید و صفر تا صد وبسایت خود را طراحی کنید.
اما باید بدانیم که سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS کار طراحی وب سایت را راحت تر کرده اند و افراد و شرکت ها میتوانند با هزینه بسیار کمتری سایت مورد نظر خود را راه اندازی کنند.
سعی کنید قالب خود را از سایت معتبر و همینطور به صورت غیر رایگان دریافت کنید که بتوانید از خدمات پس از فروش آن نیز استفاده کنید.
زمانی که از قالبهای آماده استفاده میکنید، اگر شرکت سازنده و یا کاربران، اشکال و خطایی در آن پیدا کنند، در صورتی که شرکت ارائهدهنده اعتبار خوبی داشته باشد، با برطرف کردن اشکالات، به روز رسانیهایی برای آن منتشر میکند و شما میتوانید بدون پرداخت هزینه از آخرین به روز رسانیها استفاده کنید. در هر به روز رسانی اشکالات ساختاری و امنیتی برطرف میشود و شما همیشه از پشتیبانی خوبی برخوردار هستید.
حالا با هم سراغ ویژگی های استاندارد از نظر موتورهای جستجوگر برای قالب میرویم:
1) ساختار کد نویسی قالب سایت استاندارد
در گذشته پارامترهای گوگل برای ارزیابی وضعیت سئو سایت و ساختار استاندارد و صحیح کد نویسی وبسایت به این صورت بود که سایتی اگر موفق به دریافت تاییدیه W3C به نشانی https://validator.w3.org میشد، قطعا گوگل رتبه و رنک آن وبسایت را بهتر می کرد.
این وبسایت کدهای سایت شما را آنالیز میکند و در صورتی که مشکلی نداشته باشید به شما تاییدیه می دهد.
طراحان سایت این تاییدیه را در فوتر سایت می گذاشتند تا استاندارد سایت خود را بالا ببرند.
اما در حال حاضر با توجه به هوشمند تر شدن هوش مصنوعی خزنده های جستجوگرها الگوریتم های مشخصی را در درک محتوا سایت و نحوهی نمایش آن ارائه می دهند.
2) استفاده از متا تگ ها
بعضی ها عقیده دارند برای کسب رتبه نخست نتایج جستجوی گوگل، تنها کافیست به صفحات وب سایت خود متاتگ اضافه کنید.
این طرز فکر کاملاً اشتباه است! در حقیقت متا تگ ها، تنها یکی از ارکان الگوریتم رتبه بندی هستند و موتورهای جستجوی اصلی برای رتبه بندی وب سایت ها، عوامل متعدد بسیاری را در نظر می گیرند.
متاتگ ها کدهایی هستند که در هد Head ویرایشگر پوسته وبسایت قرار میگیرند و قابل دیدن در صفحات وب سایت نیستند.
اگر به زبان ساده بگوییم، متا تگ ها اسنیپت های متنی هستند که محتوای یک صفحه را توصیف می کنند که در کدهای HTML وجود دارند.
با این حال، متا تگ ها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنند تا موضوع وب سایت شما را بهتر درک کنند.
در متاتگ ها می توانید به وسیله ی متاتگی به نام Robots تگ nofollow یا noindex را انتخاب کنید ولی اگر اشتباه این کار را انجام دهید به خزنده های موتور جستجو گر می گویید که لینک های مد نظر شما را ایندکس نکند.
پس اگر سهوا اشتباهی انجام دهید تاثیر منفی در سئو دارد.
مورد دیگر استفاده ی مناسب از تگ های Heading است.
تگ های هدینگ برای مشخص کردن تیترهای موجود در متن است و سایز آن ها از H1 تا H6 متغیر است.
باید توجه کنید که H1 مهم ترین تگ هدینگ است و فقط در هر صفحه یکبار از آن استفاده میشود.
البته اگر از کدنویسی استفاده می کنید و از HTML5 استفاده می کنید میتوانید در صفحه چند Section ایجاد کنید و برای هر سکشن تگ H1 لحاظ کنید.
بهترین روش این است که در تیتر H1 خود از تمام کلمات کلیدی استفاده کنید و کلمه ی کلیدی اصلی در ابتدای تیتر شما باشد.
کنار هم قرار دادن این کلمات به صورت معنی دار و جمله ی تاثیرگذار باشد بهتر است و کاربر را جذب می کند.
از تیترهای H2 و H3 برای زیر تیترهای خود استفاده کنید و می توانید به میزان دلخواه استفاده کنید و خب تعدادشان معقول باشد بهتر است.
تیتر ها بر اساس اولویت شما و اولویت کلمات کلیدی شما باید منظم شود.
بهتر است از تگ های H4 تا H6 استفاده نکنید زیرا تاثیری در سئو شما به آن صورت ندارد.
3) در طراحی قالب از عکس خیلی خیلی کم استفاده کنید
برای اینکه حجم صفحات وبسایت شما زیاد نباشد و سرعت لود وبسایت شما کاهش نیابد ( با توجه به اینکه سرعت لود شدن وبسایت یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار و سئو وبسایت می باشد ) سعی کنید از کمترین حد استفاده از تصاویر در سایت خود استفاده کنید.
خوشبختانه بسیاری از طراحی های گرافیکی که در طراحی قالب مد نظر استفاده کردن است با استفاده از کد نویسی CSS قابل اجراست.
4) طراحی ریپانسیو برای نمایش وبسایت در تلفن همراه و تبلت
آیا می دانستید تعداد ایرانیانی که از اینترنت استفاده می کنند به بیش از 70 میلیون نفر رسیده و 60 درصد آن ها را کاربران اینترنت پر سرعت موبایل تشکیل می دهند؟
این به این معنی است که اکثر ما برای دیدن وبسایت احتمالا اول با گوشی موبایل خود وارد شویم چون هم دم دست تر است هم سریع تر.
حالا تصور کنید کاربری با موبایل خود وارد وبسایت شما شده و با سایت دفرمه با انواع فونت ها و سایزهای نا متقارن رو به رو می شود و ذوق کاربر کور می شود و دیگر از 100 فرسنگی وبسایت شما هم رد نمیشود.
پس از الان با واژه های Responsive و Mobile Friendly آشنا شوید.
به زبان ساده به این معنا هست که مهم نیست نمایشگر شما چند اینچی است! سایت شما وقتی ریسپانسیو شد در هر نمایشگری مرتب و خواناست.
همینطور بهتر است بدانید که جستجو در موبایل و کامپیوتر احتمالا نتایج متفاوتی را می آورد.
این موضوع به این علت است که سایت های مورد نظر برای ریسپانسیو شدن برای موبایل هم سئو شده اند یا نه؟
4) سازگار بودن Templates با پلاگین های سئو
اگر طراحی قالب سایت شما استاندارد نباشد ممکن است زمانی که از افزونه ها و پلاگین های مختلف استفاده می کنید دچار مشکلاتی شوید و کارایی خود را از دست بدهند.
لطفا هنگام انتخاب قالب یا طراحی آن به این نکته توجه کنید که با پلاگین های گوناگون سازگاری داشته باشند.
5) سازگار بودن قالب سایت با تمام مرورگرها
وبسایت شما در مرورگرهای مختلف بدون مشکل و به یک شکل نمایش داده شود.
امیدوارم پیش زمینه ای درباره ی استفاده ی مناسب از تمپلیت وبسایت و قالب سایت کسب کرده باشید و در جهت بهبود سئو و بهینه سازی سایت خود توانسته باشیم کمکی کرده باشیم.
در صورت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های داخل وبسایت آرانیک وب تماس بگیرید تا مشاوران ما بتوانند به شما کمک کنند.
انتقادات و پیشنهادات و نظرات خود را با در میان بگذارید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir
2 پاسخ
بسیار عالی
ممنونم از شما