مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

چگونه با تولید محتوا و استراتژی محتوا کسب و کارمان را نجات دهیم؟!

صفر تا صد اهمیت تولید محتوا و تعیین استراتژی بازاریابی محتوا | آرانیک وب

در این مقاله قرار نگاهی به قدرت محتوا بیاندازیم و ببینیم که چرا یکی از مهمترین مهره های حفظ کسب و کارمان در شرایط فعلی داشتن محتوای قوی از همه مهمتر استراتژی محتوا است.

بازاریابی و تولید محتوا باید اصولی باشد، یعنی به گونه ای استراتژی نوشتاری داشته باشید که مخاطب هدف شما به خوبی درکی از کسب و کار شما، محصول و یا خدمت شما راپیدا کند (و در مراحل حرفه ای حتی به استفاده از محصول یا خدمت شما احساس نیاز کند)و در عین حال حس تبلیغاتی و یا سوء استفاده از خود به ایشان دست ندهد.

بازاریابی محتوایی دقیقا مثل قرار اول است اگر شما همش درباره خودتون حرف بزنید، قرار دومی‌ قطعا وجود نخواهد داشت.

دنبال محتوای خام و بی ارزش نباشید! محتوای بی ارژش مثل زباله هرجایی پیدا می شود حالا خودتان بگویید آیا از زبانه استفاده میکنید؟!

 

در این مقاله جامع تمام نکته‌های مهمی که باعث می شود

یک محتوا مفید خلق کنیم را یاد می گیریم

 

خب اول از همه بریم سراغ اینکه بازاریابی محتوا چیست؟

  • بازاریابی محتوا به زبان رسمی

بازاریابی محتوا فرآیند بازاریابی و تجارت برای تولید و توزیع محتوایی ارزشمند و قانع کننده به منظور جذب، به دست آوردن و درگیر کردن مخاطبان هدفی با تعریفی مشخص و واضح با هدف کسب سود است.

  • بازاریابی محتوا به زبان کمتر رسمی

بازاریابی محتوا یعنی به از محتوا به عنوان رسانه استفاده کنیم و این رسانه به حدی مفید و قدرتمند باشد که محصول و خدمات ما را به بهترین شکل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مشتری معرفی کند و در نهایت منجر به فروش و یا حس رضایت، نیاز، کمبود، ترس و درد کند

در واقع باید ببینیم سود ما در چیست اگر سود ما در ایجاد ترس از حشرات و در نهایت تهیه یک اسپری حشره کش است، اینجاست که باید محتوا و رسانه به نحوی بیان کنند که چندین راه برای از بین بردن حشرات است ولی بهترین کم خرج ترین سریع ترین راه استفاده از حشره کش های فلان شرکت است.

 

محتوای مفید باید هسته اصلی بازاریابی شما باشد.

به جای ارائه محصولات یا خدمات خود، محتوای واقعاً مرتبط و ارزشمند را در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا به آن‌ها در حل مشکلاتشان کمک کنید.(کاربر بعد از تعامل با شما حس کند که به آگاهیش اضافه شده است و حس برد کند) رک و راست بخوام بگم در تولید محتوا خودتون را بذارید جای مخاطب ببینید دوست دارید از صنف مثلا کفش چه رفتاری ببنید تا اعتماد کنید و متقاعد بشید که محصول شرکت تولید کننده کفش رو بخرید؟!

تحقیقات سالانه بسیاری از نشریات معتبر حوزه کسب و کار نشان می‌دهد که اکثر بازاریابان از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

در واقع مهم ترین نیاز هر کسب و کاری تولید محتواست وگرنه محکوم به شکست است.(حتی گذاشتن یک استوری صبح بخیر یا فیلم گرفتن از فرمون موقع رانندگی تولید محتواست! ولی باید برای رسیدن به فروش و یا هدفتان هدفمند تولید محتوا کنید) یادتان باشد زباله تولید نکنید!.

چهار دلیل مهم که باعث می شود شما از بازریابی محتوا استفاده کنید:

  • افزایش فروش (درد مشترک تمامی کسب و کارها در دنیا)
  • صرفه جویی در هزینه (مشکل اکثر کسب و کارهای نوپا و رو به رشد)
  • جذب و نگه داری مشتریان بهتری که وفاداری بیشتری دارند (مشکل شرکت های قدیمی و دارای اعتبار)
  • محتوا به عنوان مرکز سود و بازدید

 این جمله رو پرینت بگیرید و در پر بازدیدترین مکان شرکت خود نصب کنید:

محتوا ، زمان حال و آینده بازاریابی است، بدون محتوا حذف خواهید شد

برگردید و یکبار دیگر تعریف بازاریابی محتوا را بخوانید، اما این بار مرتبط و ارزشمند را حذف کنید.

این تفاوت بین بازاریابی محتوا و سایر زباله‌های اطلاعاتی است که شما از شرکت‌هایی که تولید محتوای ارزشمند ندارند متمایز می‌کند.

 شرکت‌ها دائماً اطلاعاتی را برای ما ارسال می‌کنند که در بیشتر مواقع بسیار مهم یا ارزشمند نیستند. (حتی میشه گفت اسپم هستند و مردم بهشون اهمیت نمی‌دن).

 این همان چیزی است که باعث می‌شود بازاریابی محتوا در محیط امروزی، با هزاران پیام بازاریابی مفید برای هر نفر جذاب باشد. (محتوا رو شخصی سازی کنید و مخاطب رو خوشحال ببینید، به همین سادگی)

بازاریابی بدون محتوای عالی غیرممکن است، اگر حرفی برای گفتن ندارید رقبا حذفتان می کنند!

در بازریابی محتوا از ساخت داستان برندتان غافل نشوید، مشکل ارتباطی برندها با داستان حل می‌شود، قدرت داستان‌ها در این است که خواننده و مصرف کننده را بخشی از داستان می‌کنند و باعث ایجاد خلق یک بازاریابی محتوایی قدرتمند می شوید، مصرف کننده از اینکه در داستان باشد و غرق در بازی شود لذت می برد، پس برای لذتش برنماه ای بچینید و آن ها را هم داخل داستان خود کنید.

اکنون دنیا غرق در محتوا و اطلاعات است. در حالی که مصرف کنندگان محتوا از ساختن و مصرف کردن همه‌ی این محتواهایی که در دور دنیا در چند هزارم ثانیه می‌پیمایند کیف می‌کنند، بازاریابی و کسب و کارها سخت مشغول پیکار در نبردی فزاینده هستند تا توجه مشتری را جلب کنند.

عمر ارتباطات گسترده‌ی یک طرفه، تک بعدی و برند محور رسما سر آمده است.

کسب و کارها به دنیایی که خودش غرق در محتواست با تولید محتوای بیشتر پاسخ می‌دهند و با قرار دادن هر جز از این محتوا روی وب سایتشان یا رسانه‌های اجتماعی به مخاطب یک پیام می‌دهند؛ ما فقط به خودمان اهمیت می‌دهیم.

تنها راه دسترسی به مخاطبان ایجاد پیوند عاطفی با آنهاست.

یکی از بزرگترین چالش‌های بازاریابی محتوا این است که نیازهای مشتریانمان را مقدم بر نیازهای خودمان بدانیم و داستان‌هایی بگوییم که با مردم ارتباط برقرار می‌کند.

همیشه باید با تولید محتوا به سوال‌های مخاطبان پاسخ دهیم!

اینکه چگونه رشد کنیم؟ چگونه هزینه‌ها را کاهش دهیم؟ چگونه بر رقبا غلبه کنیم؟ چگونه مشتریان وفادارا پیدا کنیم؟ و…

یادشان بدهیم که چگونه مفید باشند، در حالت ایده آل امیدواریم که مشتریان آینده‌مان را نه تنها آموزش دهیم بلکه سرگرمشان کنیم! کمکشان کنیم در کارشان موفق شوند. می‌دانیم که اگر این کار را انجام دهیم، نه تنها پی می‌برند که ما هستیم و چکار میکنیم، بلکه پی میبرند شریک کسب و کارشان هستیم.

روی مشتریان و نیازهایشان متمرکز می‌مانیم. روی گفتن داستان‌هایی که پیوند ایجاد می‌کنند! ولی یادتان باشد راه طولانی در پیش دارید، چون خیلی از رقبای شما تولید محتوا را خیلی زودتر شروع کردند. دنیا از محتوا متراکم شده است، مهم تولید محتوای تاثیر گذار است. اینکه چطور در ازدحام صدای خودمان را به گوش بقیه برسانیم.

ایجاد بازاریابی با محتوای تاثیرگذار یک فرآیند طولانی است.

وقتی این کار را می‌کنید کم کم مشتریان شما به دید دیگری به شما نگاه می‌کنند؛ کمتر به دید کسی که تلاش می‌کند چیزی به آن‌ها بفروشد و بیشتر به دید منبعی واقعی و متخصص اطلاعات!

مشتریان تان به محصولات و خدمات شما اهمیتی نمی‌دهند! آن ها به خودشان اهمیت می‌دهند.

اهمیت طول وبلاگ و یا مقاله

اکثر مردم می‌پرسند طول وبلاگ یا مقاله آن‌ها چقدر باشد؟

همیشه یک پاسخ است.

آنقدری که لازم باشد!

ممکن است یک محتوا در 10 پاراگراف منظور خود را دقیق برساند، ولی یک محتوا نیاز به قسمت‌های متعدد داشته باشد.

آن “یک چیزی” را پیدا کنید که شرکت و کسب و کار شما را رشد می‌دهد.

اگر مدیر بازاریابی یک شرکت بزرگ مثل دیجی‌کالا باشید یا صاحب یک کسب و کار خیلی خیلی کوچک بازاریابی محتوا مخصوص و شاه کلید کار شماست.

اندازه‌ی کسب و کار مهم نیست. اگر جزیی از فرآیند بازاریابی هستید نباید محتوا را فراموش کنید.

صبر، استقامت، سخت کوشی؛ ترکیبی شکست ناپذیر برای موفقیت هستند.

ناپلئون هیل

 

تعیین اهداف استراتژي محتوا چه اهمیتی دارد؟

از جمله موضوعاتی که می‌توانند به عنوان هدف استراتژی شما باشند می‌توانیم به افزایش ترافیک، برندینگ برای کسب و کار اشاره کرد و در مجموعه‌هایی مثل: افزایش فروش و درآمدزایی از وبلاگ برای بسیاری از تازه کاران تولید محتوا و یا افزایش نرخ تبدیل اشاره کنیم.

چرا محتوا تولید می‌کنیم؟

همه می‌دانیم که روش‌های تجارت کردن، تغییرات بسیاری را به خود دیده است. با گسترش اینترنت، جهان به یک دهکده تبدیل شده و بُعد زمان و مکان، معانی خود را از دست داده‌اند.

به همین جهت، مشاغل مختلف در حال وارد شدن به این حوزه هستند تا از امکانات این تکنولوژی برای پیشرفت در کار خود، استفاده نمایند.

طراحی سایت، کمک گرفتن از متخصص سئو، طراحان رابط کاربری UI/UX و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، تنها مقدمات رسیدن به هدف هستند.(تاکید میکنم مقدمات ضروری و حداقل‌ها)

تا زمانی که محتوایی بر روی سایت قرار نگیرد، عملاً هیچ پیشرفتی رخ نداده است.

یک ویترین جذاب تا وقتی که وسیله‌ای برای به نمایش در آمدن نداشته باشد، کارامد نیست.

در واقع می‌توان گفت که محتوا، همه چیز سایت است.

از این رو، تولید محتوا یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها محسوب می‌شود.

 اما چه محتوایی؟

 قطعاً هیچ کاربری به سراغ محتوای بی کیفیت نمی‌رود. بیایید ویژگی‌های یک محتوای با ارزش را با هم مرور کنیم.

مخاطب در هنگام جست و جو 4 دلیل اصلی دارد:

  1. به دست آوردن اطلاعات (مثل اطلاعاتی که برای پروژه، کسب و کار، و… خودش می‌خواهد)
  2. پیدا کردن آدرس سایت و… (اکثر مردم برای پیدا کردن سایت دیجی کالا به جای تایپ کردن سایت به انگلیسی، کلمه دیجی‌کالا به فارسی را سرچ می‌کنند. یعنی سرچ اسم برند رو به آدرس سایت ترجیح میدن)
  3. تحقیق قبل از خرید (برای مقایسه قیمت‌ها و…. انجام میشه و خیلی نزدیک به خرید هستند)
  4. خرید (مخاطب هدفی که با اعتماد خرید رو انجام میدهد و دلش قرص است)

داخل سایت باید از مورد 1 و 3 و 4 استفاده کرد و براشون لندینگ پیج‌های عالی داشت.

صرف نظر از نوع تاکتیک‌های بازاریابی که استفاده می‌کنید، بازاریابی محتوا باید بخشی از فرآیند شما باشد، نه چیزی جدا.

محتوای با کیفیت بخشی از تمام زیر شاخه‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است:

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی: استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما مطرح می‌شود.
  • سئو: موتورهای جستجو به کسب و کارهایی که محتوای با کیفیت و ثابت که کاربرپسند است، پاداش می‌دهند.(محتوا برای مخاطب تولید بشه! نه موتورهای جست و جو)
  • PPC: برای اینکه PPC کار کند، شما نیاز به محتوای عالی در پشت صحنه آن دارید.
  • بازاریابی ورودی inbound marketing: محتوا برای هدایت ترافیک ورودی و مخاطبین کلیدی است.
  • ایمیل مارکتینگ: بدون محتوای جذاب هیچ اثری ندارد و کسی باز نمی‌کند.
  • و….

برای تأثیرگذاری در بازاریابی محتوا، داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا مستند ضروری است.

 کسب و کارهایی که دارای وبلاگ هستند 67 درصد بیشتر از سایر شرکت ها امتیاز کسب می‌کنند.

شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، تقریباً 30 درصد نرخ رشد بیشتری نسبت به مشاغلی که از آن استفاده نمی‌کنند، مشاهده می‌کنند.

بازاریابی محتوا چگونه کار می‌کند؟

کسب و کار شما می‌تواند از بازاریابی محتوا برای جذب سرنخ یا لید از مشتری استفاده کند، زمانی که شخصی در حال تحقیق در مورد آنچه باید بخرد هست، می‌تواند در محتوای شما سرنخی از فروش ببیند و هدایت شود.

برای استفاده موثر از آن، باید محتوای مناسب را در هر مرحله از چرخه فروش ارائه بدید!

در اینجا نحوه استفاده شرکت‌ها از بازاریابی محتوا در هر مرحله از چرخه فروش برای جذب را باهم مرور می‌کنیم:

  • مرحله آگاهی Awareness

در اولین مرحله فرآیند فروش، محتوای شما باید بر نگرانی‌های اصلی مخاطبان تمرکز کند.

نوشتن در مورد درد، چالش ها و سوالات آن‌ها بهترین شانس را برای تعامل با آن‌ها به شما می‌دهد.

محتوا در مرحله آگاهی باید آموزشی باشد. (محتوا در حین آموزش یک نیاز را بیان می‌کند)

بهترین محتوا برای این مرحله: مقالات، پست های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، فیلم ها، خبرنامه‌ها، پست‌های آموزشی اینستاگرام و…

مثال: یک شرکت معماری یک مقاله درباره‌ی (سوالاتی که یک معمار قبل از استخدام باید بداند می‌نویسد).

  • مرحله ملاحظه و بررسی consideration

در مرحله بررسی، محتوا باید ترکیبی از اطلاعات مفید و بازاریابی را ارائه دهد.

باید به خواننده آموزش دهد که باید به دنبال چه ویژگی‌ها یا عملکردهایی باشد و چگونه ویژگی‌های مختلف نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند.

البته، محتوای شما باید به آنچه کسب و کار شما ارائه می‌دهد تمایل داشته باشد.(در این مرحله شما پاسخ نیاز که یا محصول است یا خدمت را به صورت نامحسوس بیان می‌کنید)  

مثال‌ها: یک شرکت سیستم تلفنی شبکه ابری یک چک لیست با عنوان (8 راه برای بهبود خدمات مشتری به تلفن خود) ایجاد می‌کند که در آن ویژگی‌ها و عملکردهایی که خدمات عالی به مشتریان را ممکن می‌سازد، توضیح داده شده است.

یا یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی مطالعاتی در مورد (بزرگترین اشتباهاتی که اکثر مردم هنگام استخدام طراح داخلی انجام می‌دهند) ایجاد می‌کند.

  • مرحله خرید (تبدیل و مشتری وفادار)

بازاریابی محتوا زمانی نقش مهمی ‌ایفا می‌کند که یک مشتری نزدیک به خرید باشد.

 در این مرحله، می‌توانید بر فروش تمرکز کنید و محصول یا خدمت خود را به صورت اصولی پرزنت کنید.

پیام اصلی در اینجا باید تخصص، دانش و مزایای متمایز کننده محصول یا خدمت شما باشد.

پس در این مرحله اگر کار را درست انجام دهید خرید اتفاق می‌افتد.

بهترین محتوا برای این مرحله: محتوای تولید شده و رضایت توسط کاربر، راهنمای خریدار، فیلم و عکس محصول، قیمت و … است.

مثال ها: یک شرکت مشاوره کسب و کار یک گزارش دارد که ثابت می‌کند مشاغلی که در برنامه ریزی استراتژیک این شرکن بودند رشد بیشتری داشتند.

یک آژانس تبلیغاتی نمونه کارهای خود را به نمایش می‌گذارد.

یک متخصص جراحی و زیبایی دندان پزشکی بیماران را تشویق می‌کند تا نظرات خود را درباره تجهیزات پیشرفته و خدمات برتر خود ارائه دهند و نمونه کارهای خود را می‌گذارد.

البته به این نکته توجه داشته باشد که مدل های بازاریابی زیادی داریم ولی خلاصه ی آن ها همین 3 روش است.

شما برای تدوین استراتژي محتوا خودتان گام‌ها و مراحل مختلفی را باید طی کنید که یکی از مهمترین آن‌ها تعیین اهداف شما است.

چگونه می‌توان بازاریابی محتوا را آغاز کرد؟

یک کمپین بازاریابی محتوا موفق باید مدیریت پذیر و پایدار باشد.

برای شروع این مراحل را انجام دهید:

  1. مخاطبان خود را شناسایی کنید.

برای ایجاد محتوا برای یک خواننده خاص، باید ایده روشنی از اولویت‌ها، چالش ها و ترجیحات آن‌ها داشته باشید.

  1. قالب های مناسب را تعیین کنید.

 قالب مناسب مربوط به مرحله‌ای از چرخه فروش است که برای آن محتوا ایجاد می‌کنید.

یکی دیگر از ملاحظات مهم شامل فرمت‌هایی است که به شما کمک می‌کند ارزش محصول یا خدمت خود را به بهترین نحو نشان دهید.

برای برخی، این یک ویدئو خواهد بود و برای بعضی دیگر، یک چک لیست.

  1. محتوای ویرایش شده داشته باشید.

یک ویرایشگر حرفه‌ای یا یک سئوکار که اصول نوشتن و کپی رایتینگ را بلد باشد استخدام کنید تا قبل از بیرون آمدن هر محتوایی آن را بررسی کند.

  1. نحوه توزیع را تعیین کنید.

 آیا محتوایی که در سایت خود ارسال می‌کنید، برای افراد ایمیل می‌کنید یا در اینستاگرام پست می‌کنید؟

با “جایی” که می‌دانید مخاطبان شما بیشتر حضور دارند شروع کنید.

به عنوان مثال، ارسال مقاله از طریق وبلاگ سایت منطقی است، چک لیست را می‌توان در رسانه های اجتماعی ارسال کرد.

تاثیر سئو و رسانه های اجتماعی بر ارزشمند تر شدن محتوا

بازاریابی محتوا، کسب و کار شما را برای مشتریان آسان می‌کند. یکی از راه های این امر استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است. اطلاعات زیادی در مورد SEO وجود دارد، اما برای شروع، روی چند شیوه مهم تمرکز کنید.

  • کلمات کلیدی را مشخص کنید

کلمات کلیدی اساس تلاش SEO شما هستند. این کلمات و عبارات بسیار مهم، اصطلاحاتی هستند که یک مشتری احتمالی هنگام جستجو در یک شرکت، محصول یا خدمات در موتور جستجو وارد می‌کند.

وقتی کلمات کلیدی مناسب را در محتوای خود قرار دهید، ترافیک بیشتری را جذب خواهید کرد. بهترین کلمات کلیدی عبارتند از:

    زبان ساده: زبانی که مخاطبان برای توصیف درد و نیازهای خود استفاده می‌کنند

    مرتبط: کلمات کلیدی که با تخصص، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید مطابقت دارد.

    خاص: ترکیبی از تمرکز، تخصص ، نقاط احتمالی نیاز و سایر جزئیات مربوطه.

  • به قول خود عمل کنید

سئو به گونه ای تکامل یافته است که موفقیت جستجو تا حدی بستگی به این دارد که محتوای شما چقدر خوب آنچه را که می‌گوید انجام می‌دهد. موتورهای جستجو نسخه محتوا را بررسی می‌کنند، ارتباط آن را ارزیابی می‌کنند و تعیین می‌کنند که آیا مطابق آنچه تیتر وعده داده است ارائه می‌کند یا خیر.

به دلیل اهمیتی که موتورهای جستجو بر روی کپی قائل می‌شوند و اصلا محتوای کپی دوست ندارند، استفاده از کلمات کلیدی در سراسر محتوای شما مهم است. از دستورالعمل های زیر استفاده کنید:

روی 1 تا 2 کلمه کلیدی تمرکز کنید. با نوشتن درباره آنچه برای مشتریان احتمالی شما اهمیت دارد، تنها با تمرکز بر چند عبارت کلیدی از پر کردن و استفاده زیاد از کلمات کلیدی اجتناب کنید.

  • از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید.

آنچه راجع به مقاله آمده است واضح و روشن بیان کنید.

در کل از کلمات کلیدی استفاده کنید. راهی پیدا کنید که به طور طبیعی کلمات کلیدی خود را در محتوای خود وارد کنید.

  • روی موضوع بمانید.

محتوای با کیفیت خوب که توصیه های مربوط به یک عنوان را ارائه دهد، بهترین عملکرد را دارد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هنگامی‌که محصول یا خدمت دارید، وقت آن است که در مورد آن صحبت کنید و مردم را با برند خود آشنا کنید.

رسانه های اجتماعی: فیس بوک، لینکدین، ​​یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و … راهی اثبات شده و آسان برای تبلیغ محتوای شما است.

شما یک پست و لینک برای محتوای خود می‌نویسید، و سپس engagement تعامل با مردم پیدا می‌کنید.

شما می‌توانید این کار را در 3 مرحله انجام دهید:

بر روی کانال‌های با پتانسیل بالا تمرکز کنید.

 بهترین رسانه های اجتماعی برای شما آن‌هایی هستند که مخاطبان شما در آن حضور دارند.

در ایران هم اکنون اینستاگرام محبوب است و شما بازار 45 میلیونی ایرانیان اینستاگرام را نباید دست کم بگیرید.

برای پست های خود محتوای ارزشمند تولید کنید و مردم را به تعامل با خود تشویق کنید.

برای مطالعه بیشتر مقاله اصول برند سازی و تاثیر brand marketing در شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله برندینگ آرانیک وب را مطالعه کنید.

یک رویکرد بازاریابی استراتژیک متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، برای ایجاد عملکرد سودآور مشتری است.

این به این معناست که بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است که بر ایجاد ارتباط قوی با مخاطبان هدف شما با ارائه محتوای با کیفیت بالا که به طور مداوم برای آن‌ها بسیار مناسب است، متمرکز است.

در نهایت، وقتی مشتریان تصمیم به خرید می‌گیرند، وفاداری آن‌ها از قبل با شماست. (وقتی مشتری شما وفادار و ثابت شود، حتما برند شما را به چند نفر دیگر هم معرفی می‌کند)

آن‌ها محصول شما را خریداری می‌کنند و آن را بر گزینه‌های رقبا ترجیح می‌دهند.

برخلاف تبلیغات یکبار مصرف، بازاریابی محتوا نشان می‌دهد که شما واقعاً به مشتریان خود اهمیت می‌دهید.

امروزه، بیش از هر زمان دیگری، مردم می‌خواهند احساس کنند شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

جهان بلندتر و پر سر و صدا تر از همیشه است و توجه به ارزشمندترین‌ها منبع ماست.

هدف نهایی بازاریابی محتوا، توسعه کسب و کار شما است.

اگرچه روش‌های بازاریابی محتوا در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما فرمول محتوای عالی تا حد زیادی ثابت مانده است.

این همان فرمول برای ترغیب مردم به خرید محصولات شما است.

  • نقطه درد و نیاز فرد را فشار دهید.
  • آن درد را تحریک کنید
  • مشکل آن‌ها را حل کنید و درمان بدهید.

قانون 8020 هم در این زمینه خیلی به شما کمک می‌کند. 

اما در ابتدا باید به مخاطبان خود ثابت کنید که به آنها اهمیت می‌دهید.

تنها زمانی که بدانند شما واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهید‌، به تخفیف‌ها و پیشنهادات شما گوش می‌دهند.

ابتدا باید بر آگاهی از برند خود یا (لوگو) و در مرحله بعد فروش خود تمرکز کنید.

رسانه های اجتماعی برای جذب مخاطب فوق العاده قدرتمند هستند.

اگر می‌خواهید آگاهی از برند Brand awareness را برای کسب و کار خود شروع کنید، انرژی خود را بر SEO و رسانه های اجتماعی متمرکز کنید.

مردم شما را خواهند دید، یاد خواهند گرفت که به شما اعتماد کنند و مهمتر از همه، احتمالاً بعداً از شما خرید خواهند کرد.

به یاد داشته باشید: این افراد آماده خرید هستند. فقط باید کمی‌به آنها فشار بیاورید.

رسانه های اجتماعی در تبلیغ برندها برتری دارند زیرا روابط را ارتقا می‌دهند.

شما می‌توانید طرفداران ارگانیک داشته باشید، ترافیک را افزایش دهید و حتی برای فروش تشویق کنید.

هنگامی‌که مخاطبی برای خود دارید، بازاریابی برای آن مخاطب بارها و بارها آسان تر و ارزان تر از همیشه می‌شود.

اما به یاد داشته باشید: آن‌ها شما را دنبال می‌کنند زیرا از محتوای شما خوششان می‌آید، نه فقط محصولات شما.

بنابراین کمی‌وقت بگذارید تا آن‌ها را سرگرم کنید.

از محتوای ویدیویی غافل نشوید!

در حقیقت، 80 درصد مردم می‌توانند یک تبلیغ ویدیویی را که در ماه گذشته دیده اند، به خاطر بیاورند.

به طور خاص، 52 درصد از بازاریابان از محتوای ویدئویی به عنوان نوع محتوا با بهترین بازگشت سرمایه نام می‌برند.

اما یک چیز قوی تر از فیلم وجود دارد:

ویدئوی زنده LIVE

در واقع بینندگان به طور متوسط ​​سه برابر بیشتر از ویدیوهای سنتی به تماشای ویدئوهای زنده می‌پردازند.

به احتمال زیاد، به این دلیل است که مردم عاشق تماشای ویدئویی هستند که در آن طرف دیگر دوربین فرد ممکن است اشتباهی کند و نمی‌تواند ویدئو را ویرایش کند و مردم می‌فهمند شخص واقعا کیست.

این نوع صداقت و شفافیت است که مصرف کنندگان به دنبال آن هستند.

این موضوع انقدر مهم بود که اینستاگرام پخش زنده اینستاگرام یا Live را برای مخاطبان در نظر گرفت.

اگر می‌خواهید رابطه ای قوی با مخاطبان خود برقرار کنید، پس ویدیوهای لایو هفتگی را در نظر بگیرید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیز نیاز به محتوای قدرتمند دارد.

Google Analytics تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد و بازخورد تبلیغات شما را نشان می‌دهد.

هنگامی‌ که از نحوه عملکرد همه محتوای خود مطلع شدید، آزمایشات را اجرا کنید.

به طور خاص، می‌توانید آزمایشات A/B را اجرا کنید، که بسیار قدرتمند هستند.

محتوا پادشاه است“، جمله‌ای معروف از بیل گیتس که حالا به اثبات رسیده است.

برای کسب رتبه برتر موتورهای جست و جو، ریزه کاری های زیادی وجود دارد.

هزینه تولید محتوا نسبت به تبلیغات، بسیار کمتر بوده و تأثیر پر رنگ‌تری نیز دارد.

اول یاد بگیرید و بعد شروع کنید

محتوانویسی را یاد بگیرید تمرین کنید، اگر نیاز به تیم دارید جزو اولویت‌ها قرار دهید.

روش‌های تولید محتوای پادشاهانه چیست؟

محتوا، شناسنامه کسب و کار شماست

  • عنوان، نقش اول ماجرا است و از همه بیشتر دیده می‌شود.
  • سه اصل استراتژی محتوایی و داشتن تقویم محتوایی
  • داستان سرایی جذاب با کمک ترفندهای کپی رایتینگ یک اثر بی نظیر می‌شود
  • خاص باشید و کپی نویسی نکنید، محتوای اورجینال و یونیک تولد کنید.
  • به فکر حل مسئله و نیاز کاربر باشید نه تبلیغ محصول!
  • با کاربران، تعمل داشته باشید و به CTA دقت کنید.
  • خود را جای کاربر بگذارید و نیاز او را حدس بزنید.
  • تأثیر احساسات را فراموش نکنید، مردم ما احساساتی هستند.
  • کلمه کلیدی مناسبی انتخاب کنید و محتوا را سئو نمایید.
  • دانش خود را به روز نگه دارید و آپدیت محتوا را فراموش نکنید.

انواع محتوا را بشناسیم

  • محتوای متنی (مهمترین نوع محتوا و نتیجه بخش در کسب و کارها)
  • محتوای تصویری (محبوب‌ترین نوع محتوا، بیشتر دیده شدن محتوا و کمک به فهم آسان)
  • محتوای تعاملی (فیدبک کاربر، مسابقه، نظرسنجی و…. در اینستاگرام خیلی محبوب است)
  • محتوای ویدئویی (در سال‌های اخیر بیشترین بازدید را داشته)
  • پست­های وبلاگ (بهترین نوع محتوا نویسی جهت دیده­شدن و بازاریابی و کمک به سئو)
  • کتاب الکترونیکی (به صورت PDF)
  • نقد و بررسی (مثل نقد و بررسی فیلم‌ها)
  • صفحه راهنما و قوانین (محتوا بسیار حرفه‌ای و تخصصی)
  • پادکست (برای افراد پرمشغله)
  • موشن گرافیک (انیمیشن بزرگسالان)
  • محتوای دوره‌های آموزشی (اثبات کیفیت سایت )
  • سوالات متدوال (سرعت در خواندن محتوا)
  • مدارک، جوایز و نمونه کارها (جلب اعتماد ببیشتر مخاطب)

و بسیاری دیگر از مدل های محتوایی گوناگون که باعث ترافیک به سمت سایت شما می‌شود.

(در مقاله راه های افزایش ترافیک سایت و بهبود نرخ تبدیل کاملتر مطالعه کنید)

در بین دسته‌بندی انواع محتوا مورد اول یعنی محتوای متنی از بقیه موارد مهم تر و کاربردی است.

20 ایده محتوایی برای بلاگر سبک زندگی یا لایف استایل:

آخرین خرید/مکان مورد علاقه/غذای مورد علاقه/محیط کاری/آخرین استایل/صحبت در مورد فانتزی های ذهنی/کتاب مورد علاقه/سفر/طبیعت/دوستان و قرار/ورزش/رژیم غذایی/انگیزه ها/خانواده/موارد آرایشی بهداشتی/دکور خانه/مهارت خانگی مثل قلاب بافی/نحوه آرامش گرفتن/تاثیر گذاشتن و ایجاد فرهنگ جدید/اطلاعات عمومی

این ایده‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی باب شده و بلاگرها و اینفلوئنسرها از تولید محتوا در این راستا اسفاده می‌کنند.

نادیده گرفتن بازاریابی آنلاین مانند این است که یک کسب و کار راه اندازی کنید اما به کسی نگویید.

 

پیلار کانتنت چیست؟

محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (PILLAR CONTENT) چیست؟

برخی موضوعات هستند که اهمیت بسیار زیادی دارند و نمی‌توان آن‌ها را در چند پاراگراف توضیح داد.

ضمن اینکه چون حاوی اطلاعات و مستندات مهمی ‌هستند می‌خواهیم بیشتر دیده شوند.

بنابراین یک مطلب بلند، جامع و کامل تولید و منتشر می‌کنیم.

در واقع محتوای ستونی که به صفحه ستون یا پیلار هم شناخته می‌شود، تمام جنبه‌های یک موضوع را به‌صورت دقیق، عمیق و جزئی در یک مطلب نشان می‌دهد.

محتوای ستونی  یک محتوای آموزنده است که دانش بی‌نظیری را درباره یک موضوع خاص به مخاطب ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی محتوای ستونی عبارتند از:

  • یک مشکل را حل می‌کند و یا یک سوال را با اطلاعات جامع و بسیار دقیق پاسخ می‌دهد.
  • از نظر جزئیات با محتوای دیگر موضوع متفاوت است.
  • ترکیبی از محتوای قابل اعتماد، مفید و جذاب است.

به دلیل اهمیت بالا و جامعیت زیاد این محتوا، آن را به عنوان ستون سایت خود در نظر می‌گیریم.

اما در کنار محتوای ستونی برای اینکه بتوانیم آن را بهتر نشان دهیم، بک‌لینک خوبی ایجاد کنیم و به طور کامل زوایای مختلف موضوع را به‌شکل مجزا نیز بررسی کنیم سراغ محتوای خوشه‌ای یا کلاستر می‌رویم.

 محتوای خوشه‌ای (Clusters Content) در واقع مطلبی شبیه پست‌های عادی بلاگ است که روی بخشی از محتوای ستونی مانند قیمت، مشخصات فنی و… تمرکز دارد.

ضمن اینکه از مطلب کلاستر به پیلار لینک داده می‌شود تا محتوای ستونی بهتر دیده شود.

البته از محتوای پیلار به کلاستر نیز لینک می‌دهیم.

محتوای ستونی به دلیل اینکه تمام جوانب یک موضوع را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر می‌خواهیم در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرد از پست‌های معمول بلاگ طولانی‌تر است ولی این احتمال وجود دارد عمق آن از محتوای خوشه‌ای کمتر باشد.

به همین دلیل محتوای کلاستر تولید می‌کنیم که بتوانیم به جزئیات بیشتر بپردازیم.

مزایای محتوای ستونی (Pillar Content)

بعد از اینکه با محتوای ستونی بیشتر آشنا شدیم و می‌دانیم تا چه اندازه می‌تواند برای مهم باشد، بهتر است به چند مزیت مهم آن نیز اشاره کنیم.

·         بهبود سئو

بدون شک یکی از دلایل مهم خلق و انتشار محتوای ستونی این است که این مطلب بتوانید بهترین نتایج موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد. همان‌طور که اشاره کردیم این مطلب یک محتوای جامع و کامل است و می‌خواهیم بیشتر و بهتر دیده شود.

·         بهبود کیفیت محتوا

از آنجایی که اهمیت دادن به مخاطبان هدف و خواسته، نیت و نیاز آنها از جستجو برای ما مهم است، بنابراین با یک مطلب کامل و جامع می‌توانیم به خوبی یک محتوای باکیفیت، جذاب و کاربردی در اختیار او قرار دهیم که در یک موضوع خاص به تمام جوانب پرداخته باشد.

·         تولید نقشه راه محتوا برای تیم خود

یکی دیگر از مزایای مهم محتوا و صفحات پیلار این است که می‌دانیم قرار است چه مسیری را طی کنیم و درباره چه موضوعاتی محتوای ستونی و خوشه‌ای داشته باشیم. بنابراین تیم محتوا به خوبی نقشه راه دارد و می‌داند چطور باید لینک‌سازی را انجام دهد.

خوشه نویسی به جای پراکنده نویسی

میانگین سنی مخاطبین من چقدر است؟

مخاطبان من به کدام گروه های قومی‌تعلق دارند؟

 مخاطبان من از نظر جغرافیایی کجا هستند؟

در مورد سطح تحصیلات متوسط ​​مخاطبانم چه می‌دانم؟

 میانگین وضعیت اقتصادی اجتماعی مخاطبان من چگونه است؟

مخاطبان من آقا هستند یا خانوم؟

پاسخ به این سوالات به شما این ایده را می‌دهد که چگونه می‌توانید مخاطبین خود را در پست های محتوای ستون خود به بهترین نحو مورد خطاب قرار دهید.

الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال تکامل است تا بهترین پاسخ ممکن را به پرسش‌های جستجوگران ارائه دهد.

همه این‌ها به چه معناست: گوگل به جستجوگران کمک می‌کند تا دقیق ترین اطلاعات ممکن را پیدا کنند.

در حال حاضر، سایت شما باید با توجه به موضوعات اصلی مختلف، با پست های وبلاگ در مورد کلمات کلیدی خاص به یکدیگر لینک داده شود تا هرچه بیشتر جستجوها در مورد یک موضوع خاص انجام شود.

برای راهنمایی و 10 دقیقه مشاوره رایگان می‌توانید با تیم آرانیک تماس بگیرید.

شیوه ای که اکثر وبلاگ ها در حال حاضر (از جمله وبلاگ خودمان، تا همین اواخر) ساختار پیدا کردند، وبلاگ نویسان و SEO ها برای ایجاد پست های وبلاگ جداگانه که رتبه بندی کلمات کلیدی خاص را دارند، کار کرده‌اند.

چون نتیجه نامنظم است برای کاربر دشوار است که اطلاعات دقیق مورد نیاز خود را بیابد. همچنین هنگام ایجاد چندین پست وبلاگ در مورد موضوعات مشابه، URL های شما در رتبه بندی موتورهای جستجو با شناخت پرسونا به رشد محتوا سرعت ببخش و در نهایت به کسب و کارت کمک کن!

پرسونای مخاطب، تصویری غیرواقعی یا خیالی از مخاطب هدف ماست و به نوعی شخصیت مخاطب هدف را مشخص می‌کند.

به بیان دیگر، پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، ترجیحات، داشته‌ها، خواسته‌ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد.

 پرسونای مخاطب Persona Research صرفا درباره‌ی خواننده‌ یا مشتری خاص نیست، بلکه جمعی از تمام ویژگی‌هایی است که ما حس می‌کنیم بخش زیادی از خواننده یا مشتریان ما باید در آن اشتراک داشته باشند.

پرسونای مخاطب Persona Research
پرسونای مخاطب Persona Research

الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟

  یکی از اصطلاحات نسبتا جدید در دنیای رقابت در صفحات اینترنت می‌باشد.

گوگل در الگوریتم و آپدیت جدید خود سه شاخص بسیار مهم را برای صفحات موجود در اینترنت ملاک قرار داده و نسبت به آن‌ها نمایش این صفحات را در SERP تغییر داده است.

E-A-T  شامل 3 اصل مهم بود که این سه پارامتر عبارت بودند از:

  • Expertise  یا اطلاعات مدیر محتوای اصلی صفحه
  • Authoritativeness  یا اعتبار صفحه و دامنه آن PA و DA
  • Trustworthiness  یا همان فاکتور قابل اعتماد بودن و صحت محتوای صفحه و کیفیت آن

اما چیزی که توجه آنالیزگرها را درباره این الگوریتم جدید به خود جلب کرد، این بود که این الگوریتم E.A.T تاثیر خود را متمرکز بر سایت های فعال در حوزه‌های پزشکی و سلامت و مالی نموده و بر روی سایر سایت ها تاثیر چندانی نگذاشت.

بنابر اطلاعات موجود در سایت SEMRUSH اینگونه سایت ها در اصطلاح سایت های YMYL نامیده میشوند که مختصر شده عبارت “Your Money or Your Life” بوده و به معنای “زندگی شما یا پول شما” میباشد.

شاید علت این امر حساسیت و اهمیت بالا در انتقال اطلاعات غلط در این حوزه ها به کاربران اینترنت باشد؛ که ممکن است در صورت دریافت اطلاعات کذب یا ناقص ایجاد مشکلات بسیار مهم و حیاتی را برای ایشان رغم بزند.

مثلا یک سایت دارید که اطلاعات دارویی می‌گذارید، این الگوریتم جلوی اطلاعات غلط دارویی شما را می‌گیرد.

3  کلید طلایی محتوا در SQEG گوگل

بر اساس guideline گوگل (SQEG) ، سه کلید طلایی برای سنجش یک محتوا از لحاظ کیفیت آن وجود دارد.

این 3 فاکتور از نظر گوگل مهم عبارتند از:

  • Beneficial Purpose
  • E-A-T
  • YMYL

هر صفحه ای که در بستر وب ایجاد می‌شود هدف یا اهداف خاصی را دنبال میکند. بعضی صفحات برای کمک به مخاطب تولید میشوند، که دارای هدفی سودمند (Beneficial purpose) هستند.

اما بعضی صفحات برای کسب درآمد ساخته شده و کمتر بدنبال برطرف کردن نیازهای مخاطب می‌باشند و متاسفانه بعضا صفحاتی نیز با هدف تخریب و یا آسیب رساندن به مخاطبان و کاربران ایجاد میشود.

در ابتدای بررسی یک صفحه لازم است که هدف ایجاد آن صفحه بررسی و روشن شود.

گوگل در ادامه این مطلب خود صراحتا اعلام کرد که از این پس صفحاتی که در جهت آسیب رساندن و یا حتی بدون هدف سودمندی برای مخاطبان ایجاد میشوند از پایین ترین رتبه PG (Page Quality) برخوردار خواهند گشت.

موتور جستجوی محبوب ما با این کار موضع خود را در جهت حمایت از کاربران بیش از پیش مشخص کرد.

با این حال باید توجه داشت که صفحاتی که هدف مفیدی را دنبال میکنند نسبت به یکدیگر هیچ ارجحیتی نداشته و این اولویت بندی کیفیت صفحات تنها بین صفحات مفید و مخرب وجود دارد.

در واقع میزان سودمندی ملاک نبوده و برای مثال یک صفحه آموزشی ارجحیتی از این جهت نسبت به یک صفحه سرگرمی‌نخواهد داشت.

اما صفحه ای که بدون در نظر گرفتن کاربر و فایده ای برای او به کسب درآمد از ایشان بپردازد از پایین ترین کیفیت برخوردار خواهد بود.

استراتژی محتوا به عنوان یک چسب عمل می‌کند و عناصر متعددی را که برای سئو مهم هستند، از بینش کلی برند (General brand insights) شما گرفته تا کمپین های تبلیغاتی به هم لینک می‌دهد.

از آنجا که SEO تاکتیک های دستکاری مانند پر کردن کلمات کلیدی و خرید لینک را تغییر داده است، آنچه مهم است ایجاد محتوای مناسب و جذاب برای مشتریان شما است که به نوبه خود درک گوگل از وب سایت شما و قدرت موضعی آن را تقویت می‌کند.

بیایید وارد مراحل مورد نیاز برای ایجاد استراتژی خود شویم.

اگر تیم محتوای اختصاصی دارید، عالی است! ببینید چه برنامه های استراتژیکی در حال حاضر دارند و با آن‌ها همکاری کنید.

 اگر نه، مشکلی نیست. بسیاری از تیم های SEO ممکن است مراحل زیر هنوز در پروژه شما قرار دارد.

بازاریابی محتوا و SEO بهتر با هم هماهنگ می‌شوند. سایت خود را با ابزارهای تجزیه و تحلیل و تحقیق مثل Moz Pro پیدا کنید.

به عنوان مثال، یک استراتژیست محتوا ممکن است متوجه شود که بین شرکت و مشتریان آن‌ها عدم اعتماد وجود دارد و راه های مختلفی را برای ایجاد اعتماد پیشنهاد می‌کند.

یک بازاریاب محتوا ممکن است در مصاحبه با موسس شرکت، این اعتماد را به دست آورد.

ببینید چگونه این رشته ها مکمل یکدیگر هستند؟

چشم انداز: بدانید کجا می‌روید

استراتژی محتوایی شما چراغ راهنمایی است وقتی سوالاتی مانند: آیا ما باید این ایده مقاله را دنبال کنیم؟ دوست دارید شرکت شما به چه چیزی معروف باشد؟ چه چیزی شرکت شما را از رقبای شما متمایز می‌کند؟ شرکت شما در چه موضوعی تخصص دارد؟

تعیین اهداف

هنگامی‌که چشم انداز استراتژی محتوای خود را تعیین کردید، زمان آن فرا رسیده است که برای محتوای خود اهدافی را تعیین کنید تا مطمئن شوید می‌توانید موفقیت خود را اندازه گیری کنید.

در حالی که دیدگاه شما برای محتوا کیفی است، می‌خواهید اهداف شما کمی‌باشند. اهداف خود را طوری تنظیم کنید که معنا دار، قابل اندازه گیری، محدود به زمان باشند و اهدافی باشند که محتوای شما می‌تواند به طور منطقی به آنها برسد.

یک مکان خوب برای شروع این است که چگونه استراتژی محتوای شما با استراتژی و اهداف SEO شما هماهنگ و تأثیرگذار است.

در نظر بگیرید که چقدر می‌خواهید محتوای شما در اهداف SEO مانند ترافیک ارگانیک و تبدیل‌ها CTR مشارکت داشته باشد و بر این اساس اهداف کلی ایجاد کنید.

از آنجا، تعیین نحوه مطابقت محتوا با قیف بازاریابی شما عاقلانه است، بنابراین می‌توانید اهداف خاصی را برای انواع مختلف محتوا ایجاد کنید. چه موضوعاتی باید در بالای قیف به آگاهی مرتبط باشد؟ وقتی مخاطبان شما نزدیک به تبدیل هستند، به چه موضوعاتی باید توجه شود؟ هنگامی‌که فهمیدید چه محتوایی با هر قسمت از قیف شما مطابقت دارد، محتوای موجود خود را مرور کنید تا مشخص شود بیشترین کمبود را در کجا دارید و از آنجا شروع کنید.

تعیین مخاطب

گام بعدی در توسعه استراتژی شما این است که بفهمید با چه کسی صحبت می‌کنید (و با چه کسی می‌خواهید صحبت کنید)

داشتن دید جامع نسبت به مخاطب به شما کمک می‌کند:

  •     اطلاعات جمعیتی (سن ، جنسیت ، محل سکونت و …)
  •     کجا در اینترنت معاشرت می‌کنند؟ (به چه وب سایت های دیگری مراجعه می‌کنند؟)
  •     از چه کانال هایی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند؟ (این جمعیت توییتر است یا اینستاگرام؟)
  •     چه کسی بر آنها تأثیر می‌گذارد؟ (به نظرات چه کسانی اعتماد دارند؟)

اگر در حال حاضر تحقیقات شخصی دارید، عالی است! می‌توانید از این بینش ها در استراتژی محتوای خود استفاده کنید.

در غیر این صورت، می‌توانید شروع به ایجاد شخصیت کنید.

ایجاد مجموعه ای از افراد کهن الگویی برای نشان دادن مشتریان هدف شما می‌تواند یک فرایند بسیار عمیق یا یک طرح اولیه باشد.

شما می‌توانید با اطلاعات اولیه جمعیت شناختی و رفتاری شروع کنید، اما مهم است که با درک آنچه در ذهن مخاطبان شما می‌گذرد آن را تکمیل کنید.

درک نیازهای مخاطبان خود

برای اینکه استراتژی محتوا را به درستی بفهمید، نه تنها باید مشتری خود را بفهمید، بلکه باید انگیزه ها، نقاط درد، معیارهای تصمیم گیری و غیره را نیز بشناسید.

این که بدانید چه کسانی را هدف قرار می‌دهید و چه اهدافی دارند که می‌توانند از طریق محتوای نام تجاری شما حل شوند، کلید یک استراتژی محتوای موفق هستند.

با ایجاد محتوایی که نیازهای مخاطبان خود را برآورده می‌کند، شما تجربه ارزشمندی را برای آن‌ها فراهم می‌کنید و ارتباط مثبتی با نام تجاری خود ایجاد می‌کنید.

سبک خود را با شخصیت برند خود هماهنگ کنید

استراتژی محتوا نه تنها باید به این تصمیمات استراتژیک توجه داشته باشد، بلکه باید عناصر تاکتیکی را نیز تحت تأثیر قرار دهد که بر همه محتوای منتشر شده شما تأثیر می‌گذارد.

سبک و لحن در زمینه محتوا برای منسجم بودن نام تجاری شما در همه پیام‌ها، از تبلیغات نمایش داده شده تا راهنمای منابع مهم، مهم است. این دستورالعمل ها باید برگرفته از نام تجاری شما باشد و بر این اساس شخصیت آن را منعکس کند.

اگر نام تجاری شما سبک فکر و بازیگوش است، باید دستورالعمل هایی برای تشویق بازیگوش و افزودن شخصیت مفرح به نسخه نوشته شود. اگر نام تجاری شما شرکتی است و بر انتقال اطلاعات پیچیده و جدی متمرکز شده است، می‌خواهید دستورالعمل هایی درباره میزان اعتبار و شفاف و دقیق بودن ایجاد کنید. هنگام ایجاد محتوا، علاوه بر تن صدا، باید از دستورالعمل های برند خود نیز برای اطمینان از مطابقت آن با بقیه ارتباطات شرکت خود، اطمینان حاصل کنید.

شناسایی فرصت های محتوا

با توجه به اینکه چه کسی و چگونه، ما اکنون به استراتژی محتوا چه چیزی می‌پردازیم.

اما با نگاهی کلان به موقعیت خود در برابر رقبای خود شروع کنید. هدف این است که از موجودی خود موجودی تهیه کنید ، سپس آن را با چشم انداز رقابتی مقایسه کنید تا تعیین کنید که بزرگترین فرصت‌ها در کجا قرار دارد.

ممیزی محتوا

با نگاهی عمیق به محتوایی که قبلاً از طریق ممیزی محتوا ایجاد کرده اید شروع کنید. در حالی که ما مراحل مختلف را در سطح بالا در زیر ترسیم می‌کنیم، ممکن است تمایل داشته باشید که مروری عمیق تر داشته باشید.

  • مرحله 1: فهرست بندی محتوای موجود

ابتدا یک فهرست از محتوای موجود تهیه کنید. اگر یک سایت کوچک دارید، می‌توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید، اما بهتر است از یک خزنده مانند Screaming Frog برای بیرون آوردن لیست کامل آدرس‌های اینترنتی از سایت خود استفاده کنید. در اینجا یک راهنمای دقیق از Seer Interactive است که نحوه انجام این کار را پوشش می‌دهد.

  • مرحله 2: محتوای خود را سازماندهی کرده و برچسب گذاری کنید

برای هر بخش محتوایی در وب سایت خود، عناصر کلیدی را که در این فرایند حسابرسی ارزیابی خواهید کرد، دسته بندی کنید. چندین مورد ضروری که شامل موارد زیر است:

    قدم در قیف: این محتوا چه قسمتی از قیف بازاریابی را هدف قرار می‌دهد؟

    موضوع: مطالب مربوط به چیست؟ بهتر است دسته بندی موضوعات را قبل از ممیزی خود تنظیم کنید تا خود را سازماندهی کنید. شما باید بین بسیار ریز و بسیار وسیع بودن تعادل برقرار کنید تا تجزیه و تحلیل اینکه کجا قوی هستید و کجا فاصله دارید آسان تر شود.

    قالب: محتوا چه فرمی‌ دارد؟ آیا مقاله ای کوتاه است یا راهنمای طولانی منابع؟ برای این مرحله، خوب است که از قبل گزینه های قالب مورد استفاده در هنگام ممیزی را از پیش تعیین کنید.

    تاریخ: این محتوا قدیمی‌ است یا همیشه سبز؟

  • مرحله 3: معیارهای عملکرد را اضافه کنید

هنگامی‌ که همه موارد را ترسیم کردید، معیارهای موفقیت را برای هر پست اضافه کنید.

  • مرحله 4: الگوها یا شکاف ها را تجزیه و تحلیل کنید

اکنون که همه چیز را پیش روی خود دارید، با دیدن اینکه چه موفقیت‌هایی را می‌توانید ایجاد کنید و در چه مواردی فقدان دارید، شروع کنید. چه محتوایی عملکرد خوبی دارد؟ آیا موضوعات یا قالب هایی وجود دارد که بهتر از بقیه کار می‌کنید؟ آنهایی که عملکرد بدتری دارند چطور؟ آیا قسمت خاصی از سفر کاربر را تحت پوشش قرار نمی‌دهید؟

روش‌های زیادی برای برش و تکه تکه کردن این داده ها برای یافتن بینش وجود دارد. جداول محوری یک ابزار عالی برای استفاده در طول این تجزیه و تحلیل هستند. در اینجا راهنمای نحوه استفاده از آن‌ها در صورت ناآشنا بودن آورده شده است. نترسید  وقتی به آن‌ها توجه کردید، مانند دوچرخه سواری است!

تجزیه و تحلیل شکاف رقابتی

اکنون که مشخص کرده‌اید شرکت شما از چه محتوایی برخوردار است و عملکرد خوبی دارد، وقت آن است که چشم انداز کامل رقبا را ارزیابی کنید.

فرایند تجزیه و تحلیل شکاف رقابتی جمع آوری داده ها در مورد کلمات کلیدی و آدرس های اینترنتی است که رقبا برای آنها رتبه بندی می‌کنند و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای تعیین شکاف محتوا.

ممکن است در مواردی که هیچ محتوا در مورد یک موضوع مشخص وجود ندارد، یا مواردی باشد که محتوای موجود عالی نیست و فرصتی برای ایجاد چیزی بهتر وجود دارد، ممکن است شکاف‌ها آشکار باشد.

  •     مرحله 1: رقبایی را که برای این تحلیل به دنبال آن‌ها هستید مشخص کنید.

        لازم نیست رقبا رقیب تجاری مستقیم باشند، اما هر وب سایتی که از نظر موضوعات موردنظر شما رتبه بندی می‌شود.

  •     مرحله 2: کلمات کلیدی و نشانی های اینترنتی را که رقبای شما رتبه بندی کرده اند بکشید و در یک صفحه گسترده ترکیب کنید، که شامل URL ها و کلمات کلیدی شما نیز می‌شود.
  •     مرحله 3: محتوای رقبای خود را بر اساس مرحله قیف و موضوع طبقه بندی کنید.
  •     مرحله 4: این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا دریابید که موضوعات مورد بحث در چه مواردی کم است و همچنین نقاط قوت رقبا را درک کنید.
  •     مرحله 5: از این بینش‌ها و فرصت‌ها برای هدایت استراتژی محتوای خود استفاده کنید. اینجاست که سرگرمی‌ وارد می‌شود! چشم انداز رقابتی را به تفصیل بیان کنید تا بتوانید بر آنچه رقبای شما در مورد آن معتبر هستند نظارت کنید. فرصت‌های محتوا را در اولویت قرار دهید و ایده پردازی در مورد موضوعاتی که باید پوشش دهید، از کدام قالب و غیره استفاده کنید.

محتوای رقیب برتر را بیابید

چگونه می‌توانید استراتژی خود را مستند کنید؟

پس از اتمام تمام این تحقیقات و برنامه ریزی، ضروری است که آن را بنویسید. داشتن یک سند مکتوب تضمین می‌کند که هر کسی که در محتوا دخیل است با چشم انداز، اهداف، مخاطبان و استراتژی شرکت شما همسو است.

نکته حرفه‌ای: شامل یک خلاصه اجرایی یا چک لیست

شامل یک خلاصه اجرایی با استراتژی بازاریابی محتوایی خود باشید. این به شما کمک می‌کند استراتژی خود را با تصمیم گیرندگان به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت بروز سوالات، مرجع سریع به شما و تیم شما می‌دهد.

مهم نیست که از Google Doc یا ورد استفاده می‌کنید تا زمانی که استراتژی را می‌توان در صورت نیاز به روز کرد و همه کسانی که به دسترسی نیاز دارند می‌توانند آن را پیدا کنند.

براساس قانون ۸۰-۲۰ بیشترین درآمد شرکت از ۲۰ درصد از مشتریان حاصل می‌شود. به همین جهت حفظ و نگهداری از مشتریان ثابت، یکی از مهمترین قوانین بازاریابی به حساب می‌آید. معمولاً در دیجیتال مارکتینگ برای نگهداری مشتریان وفادار از استراتژی‌های ریمارکتینگ استفاده میشود. لیست استراتژی‌های این بخش عبارتند از:

  • ریمارکتینگ
  • ارسال تبلیغات خاص با استفاده از ایمیل
  • استفاده از استراتژی کشش و پرسشنامه به منظور بهبود فرآیندهای کسب و کار
  • استفاده از برنامه‌های قدردانی از مشتریانی که چندین خرید انجام داده‌اند

 

ارزیابی عملکرد در قیف بازاریابی دیجیتال

بالای قیف

  • ترافیک
  • لینک‌های ارجاعی
  • CTR
  • نرخ پرش

بخش میانی قیف

  • CTR
  • Sessions
  • نرخ پرش

انتهای قیف

  • نرخ تبدیل
  • نرخ پرش

یکی از مهمترین بخش‌های هر کمپینی، بررسی میزان بازدهی کمپین است.

ارزیابی عملکرد محتوا یا KPI در مدل قیف بازاریابی نیز با شناسایی نقاط ضعف و میزان پرش مشتریان از درون قیف می‌تواند در راندمان نهایی قیف به شما کمک بسزایی بکند و در نهایت موجب افزایش درآمد شما شود.

درباره KPI در مقاله kpi چیست بیشتر مطالعه کنید

 KPI دارای ابزارهای متعدد و متنوعی میباشد که هریک از آنها با توجه به نوع محتوا و محل مورد نظر در قیف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایجترین ابزارهای KPI با توجه به نواحی مورد استفاده در قیف عبارتند از:

تاثیر طول و تعداد کلمات تولید محتوا در سئو

چرا طول پست وبلاگ اهمیت زیادی دارد؟

می‌توان گفت طول محتوا تاثیر زیادی روی رتبه بندی صفحات گوگل دارد. گوگل در تلاش است همیشه بهترین و کاربردی ترین محتوا را در اختیار کاربران بگذارد، پس گوگل به تعداد کلمات و اینکه چقدر این محتوا جوابگوی کاربران است اهمیت می‌دهد.

چطور متن طولانی تر باعث دریافت بک لینک بیشتر می‌شود؟

معمولا کاربران نمی‌خواهند‌ برای اطلاعات در مورد هر موضوع به سایتی جداگانه مراجعه کنند، به همین دلیل زمانی که در یک محتوا جواب تمام سوالات خود را پیدا می‌کنند، تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن آن دارند.

حجم ایده آل برای تعداد کلمات در پست وبلاگ:

می‌توان گفت باید حداقل 600 کلمه در محتوا خود داشته باشید، اگر محتوای شما کمتر از 300 کلمه باشد باید بپرسیم آیا شما حرفی برای گفتن هم دارید؟چرا در فضای آنلاین وجود دارید؟

اما اگر شما قصد نوشتن یک محتوای بلند را دارید می‌توانید بیشتر از 2000 کلمه هم استفاده کنید.

کیفیت بیشتر نسبت به کمیت:

شما می‌توانید محتوای کوتاهی بنویسید اما با کیفیت بالا، یعنی شما بتوانید منظور خود را به صورت مختصر و کوتاه اما به درستی به کاربران برسانید هم ممکن است مورد پسند مخاطب باشد مخصوصا در فروشگاه‌های آنلاین.

مزایای محتوا طولانی:

  1. توقف بیشتر کاربران در سایت
  2. درک بیشتر موتورهای جستجو از محتوا
  3. گرفتن رتبه‌ی بالا توسط گوگل

و … .

معایب محتوا طولانی :

  1. محتواهای طولانی معمولا به نویسنده ی قوی تری نیاز دارند و در ازای آن باید هزینه ی بیشتری صرف شود.
  2. گاهی کاربران توانایی تمرکز بر روی موضوع را ندارند و محتوای طولانی باعث سردرگمی‌ آنها می‌شود.

Cornerstone چیست و کدام مقالات محتوای بنیادی هستند؟

محتوای بنیادی خود را به بشناسید و انتخاب کنید. اهداف شما در کدام صفحات نوشته شده‌اند و دوست دارید مخاطب کدام صفحات شما را ببیند. کدام یک از مطالب برای شما ارزشمند هستند؟

کدام یک از آن‌ها کامل و معتبر و به عبارتی آبروی سایت شما هستند؟

cornerstone بر روی کلمه کلیدی مهم کسب و کارتان که مد نظرتان هست باید متمرکز باشد.

ساختار سایت ایده ­آل

از لحاظ تئوریکی، ساختار سایت شما می‌بایست هرمی‌باشد. در رأس هرم باید صفحه اصلی و در زیر آن باید صفحات (دسته بندی) دیگر باشد. که این صفحات به نوبه­ ی خود به صفحات بیشتری اشاره می‌­کنند.

ساختار سایت شما باید هرمی‌ شکل باشد.

کلمات کلیدی دم بلند می‌بایست در پایین هرم (صفحات داخلی) باشند.

مطمئن شوید که محتوای بنیادی مقالاتی باشند که مخاطبین را به سایت شما بیاورند و یک (Call To Action) CTA واضح داشته باشد. یعنی اینکه اگر می‌­خواهید مخاطبین، عملی را در سایت شما انجام دهند بهتر است که CTA (اقدام برای عمل) در اول یا آخر صفحه باشد.

اگر قصدتان این است که مخاطبان به خواندن مقالات ادامه دهند: پس آن‌ها را به مقالات مشابه هدایت کنید.

اگر می‌خواهید خرید کنند آن‌ها را به صفحات خرید هدایت کنید یا اگر می‌­خواهید برای خبرنامه ثبت نام کنند، فرم ثبت را در اختیارشان بگذارید.

این هم ترجمه پستی از کرنراستون که در yoast گذاشته شده است.

Cornerstone چیست / صفر تا صد تولید محتوا
Cornerstone چیست / صفر تا صد تولید محتوا

یک مثال از نیاز به Cornerstone 

جملات زیر، نمونه‌هایی از این شکل ابتداییِ زنجیر کردن محتواهای مرتبط به یکدیگر هستند:

  • مطلبی که می‌خوانید ادامه‌ی مطلب …. است که قبلاً نوشته‌ام.
  • پس از نوشتن این مطلب، لازم شد توضیحاتی تکمیلی هم بنویسم که می‌توانید با مراجعه به … آن را بخوانید.
  • ضمناً من مطلبی درباره‌ی معرفی نویسنده‌ی کتاب هم دارم که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست.

آیا Cornerstone و Landing Page یک چیز هستند؟

الزاماً نه.

صفحه‌ی فرود دروازه‌ی ورودی فضای شماست و همان‌طور که از نامش پیداست، این صفحه‌ها محل ورود بازدیدکننده به سایت هستند.

صفحه‌ی فرود الزاماً قرار نیست سنگ زیربنای مطالب شما باشد.

استفاده از Cornerstone چگونه به سئو سایت شما کمک می‌کند؟

استفاده از Cornerstone می‌تواند به شما در گرفتن کلماتی که رقابت سنگین بر روی آن‌ها وجود دارد کمک کند.

علاوه بر نکات فوق، اگر Cornerstone به شکل حرفه‌ای طراحی شود، احتمال این‌که مخاطب روی یکی از مطالبش کلیک کند افزایش می‌یابد و به این شیوه، عمق کلیک مخاطب افزایش یافته و نرخ بانس کاهش پیدا می‌کند.

اما اگر تنوع موضوع دارید یا سایت‌تان با وجود تخصصی بودن، زیرمجموعه‌های بسیاری از موضوع را طرح و بررسی کرده است، مناسب‌تر است چند Cornerstone در سایت خود در نظر بگیرید.

اگر متن شما بیش از 250-400 کلمه است، باید از عناوین فرعی استفاده کنید. بدون استثنا

انسان‌ها مشتاق نظم هستند. از لیست ها برای ایجاد ساختار و ایجاد محتوای خود از ابتدا استفاده کنید.

این پست یک چک لیست نسبتاً ساده برای کپی رایترهایی است که باید بتوانند SEO را دنبال کنند و اولین قدم در سئو رو محکم بردارند تا آموزش‌های بعدی قابل هضم و روی برنامه باشد. (استراتژی محتوا)

به گفته کارشناسان، یک وبلاگ تمام مشکلات اینترنتی شما را برطرف می‌کند. وبلاگ نویسی ترافیک شما را افزایش می‌دهد، مخاطبان شما را افزایش می‌دهد، تعامل شما را بهبود می‌بخشد، شما را به عنوان یک مقام مطرح می‌کند و به شما امکان می‌دهد پیام را در فضای خود شکل دهید.

در حالی که من قدرت یک وبلاگ خوب را در سایت مناسب انکار نمی‌کنم (به طور جدی، به عنوان نویسنده، من به طور کلی طرفدار وبلاگ هستم) برای انجام همه این کارهای خوب و بیشتر شما همیشه باید هر چیزی را که به عنوان تبلیغ می‌شود زیر سوال ببرید پاسخ مناسب برای همه (و همه چیز) پس آیا باید وبلاگ داشته باشید؟

تمام سایت‌های معروف دنیا وبلاگ قوی دارند.

تجارت شما واقعاً آفلاین است؟

یک دلیل نهایی وجود دارد که ممکن است وبلاگ نویسی با مدل کسب و کار شما مطابقت نداشته باشد، و آن این است که شما تصمیم گرفته اید که وارد حوزه دیجیتال نشوید.

من اخیرا با یک جواهرساز درجه یک ناهار خوردم، جایی که او در حال بحث در مورد این بود که آیا آنلاین شود (او نگران بود که طرح های او به سرقت برود) یا به طور شخصی به تجارت خود ادامه دهد، همانطور که خانواده او حداقل برای سه نسل انجام داده بودند.

اگر در فروش محصولات خود به صورت آفلاین موفق هستید، به ویژه اگر تنوع محصول شما به اندازه یک سنگ جواهر باشد، می‌توان برای ماندن آفلاین به طور کامل استدلال کرد.

وبلاگ یک سرمایه گذاری بزرگ و تقریبا رایگان است.

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دونیم، دیجیتال مارکتینگ دارای جزئیات و زیرشاخه‌های بسیاری هست و با توجه به شرایط کسب و کار میشه از انواع استراتژی‌ها بهره برد.

در این میان همواره استراتژی محتوا و تولید محتوا عضو ثابت و مشترک هستن و تنها نحوه طراحی استراتژی و تولید محتوا تغییر می‌کنه.

 قیف بازاریابی هم از مدل‌های قدرتمند تحلیل فضای کسب و کار هست که در حال حاضر به عنوان یکی از مدل‌های پرکاربرد در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیره.

با درک بهتر هریک از اجزا و مراحل قیف بازاریابی میشه نقش تولید محتوا و استراتژی محتوا را در فرآیند دیجیتال مارکتینگ به خوبی درک کرد و در نهایت با بررسی و آنالیز نتایج، نرخ درآمد و بازگشت سرمایه رو بهبود بخشید.

تصمیم شما چیه دوستان؟ صفر تا صد تولید محتوا رو خوندید؟ آیا دلیل خوبی دارین که تصمیم گرفتین وبلاگ نداشته باشین؟ یا تصمیم گرفتین که وبلاگ برای کسب و کار شما مناسبه؟ با به اشتراک گذاشتن داستان کسب و کار خودتون، تجربیاتتون رو با ما در میون بزارین تا بتونیم به هم کمک کنیم.

فراموش نکنین که فقط با مطالعه، می‌تونید نویسنده خوبی باشین.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید