شناخت بازار چیست و Marketing Research به چه معناست؟

شناخت بازار چیست و Marketing Research به چه معناست؟ 800 520 کارشناس محتوا1

شناخت بازار چیست، از منظر دیجیتال مارکتینگ : شناخت بازار و توانایی آنالیز کسب و کار در دیجیتال مارکتینگ امری حیاتی به حساب می آید.

شما می توانید از طریق شناخت بازار، بازدهی دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود را افزایش دهید.

شناخت بازار چیست Marketing Research به چه معناست؟

همانطور که می دانید برای وارد شدن به هر مارکت و کسب وکاری، شما نیاز به شناخت بازار آن کسب و کار دارید.

اگر شما شناخت کافی از بازار کاری خود داشته باشید. راحت تر می توانید مشتری ها را به سمت کسب و کار خود بکشانید و می توانید در مدت زمان کوتاه تری به سود دهی برسید.

به چنین عملی شناخت بازار یا Marketing Research گفته می شود.

در واقع شناخت بازار به  مجموعه  اقداماتی مانند شناسایی مشتری ها و نیاز های آنها، شناسایی رقبای کسب و کار و … گفته می شود.

که شما با کمک این مجموعه اقدامات می توانید یک گام جلوتر از رقیبان خود بردارید و همواره در بیزینس خود موفق باشید.

به طور مثال فرض کنید شما می خواهید یک فروشگاه فیزیکی در یک مکان خاص افتتاح کنید.

اگر شما قبل از افتتاح آن فروشگاه از مشتریان خود در آن ناحیه اطلاع نداشته باشید و یا ندانید چه تعداد فروشگاه رقیب دیگر درآن ناحیه وجود دارند.

ممکن است با باز کردن آن فروشگاه نتوانید موفق شوید.

یا ممکن است شما یک فروشگاه داشته باشید که نتوانسته مشتریان خود را افزایش دهد.

با استفاده از شناخت بازار یا Marketing Research شما به راحتی می توانید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.

اما حال شاید از خود بپرسید که شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ به چه صورت است؟

شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ | آرانیک وب

شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ | آرانیک وب

 

شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی همواره در حال تغییر است.

همین موضوع باعث شده،  که امروزه موفقیت در دیجیتال مارکتینگ کمی سخت تر به نظر بیاید.

چرا که این نوع از بازاریابی بیش تر از دیگر بازاریابی ها نیاز به شناخت بازار یا Marketing Research دارد.

به این دلیل که اگر شما اطلاع کافی از کسب و کار خود در دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید.

امکان ندارد که بتوانید مشتری دائمی و وفادار برای خود ایجاد کنید.

همین موضوع می تواند سبب شکست سنگین بیزینس شما شود.

همچنین در دیجیتال مارکتینگ رقابت شما و رقبای کسب و کارتان نیز بسیار بیش تر است.

فرض کنید شما اگر بخواهید یک فروشگاه فیزیکی در یک ناحیه شهر ایجاد کنید.

تنها رقیبان شما فروشگاه های آن ناحیه به حساب می آیند.

اما در دیجیتال مارکتینگ تعداد رقبا شما بسیار افزایش پیدا می کند.

به همین منظور ما در ادامه مقاله قصد داریم، به شما راه هایی را معرفی کنیم.

تا راحت تر بتوانید بازار خود را در دیجیتال کارکتینگ بشناسید و آنالیز کنید.

راه های شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ

۱- نگاه کلی به بیزینس خود بیاندازید

برای اینکه شما بتوانید در مارکت دیجیتال موفق شوید.

شما باید بتوانید به برخی از سوالات با نگاه کلی بر روی بیزینسی که قصد شروع آن را دارید، پاسخ دهید.

به طور مثال اینکه هدف شما از ایجاد این بازار در بستر اینترنت چیست؟

یا اینکه در بیزینس شما چه کالا یا چه خدماتی می توانند به صورت اینترنتی بیش ترین فروش را برای شما داشته باشند؟

یا چه چیزی باعث می شود که کسب و کار شما در مقایسه با رقبای شما منحصر به فرد باشد؟

۲- آنالیز رقبا

شاید یکی از ضروری ترین راه های شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ، آنالیز رقبا باشد.

شما از طریق ارزیابی رقبای کسب و کار بیزینس خود می توانید، نقاط ضعف آن ها را پیدا کنید.

شما با دانستن نقاط ضعف رقبای خود و با از بین بردن این نقاط ضعف در کسب و کار اینترنتی خود می توانید سریعتر در بازار دیجیتال کارکتینگ موفق شوید.

همچنین شما می توانید از طریق آنالیز رقبای کسب و کار خود، استراتژی بیزینسی خود در دیجیتال مارکتینگ را ارزیابی کنید.

به علاوه شما از طریق آنالیز رقبا با راه های ارتباطی آن ها با مشتریان خود آشنا می شوید.

به عنوان مثال متوجه می شوید که رقبای کسب و کار شما از چه طریق مشتری ها را جذب خود می کنند.

آیا آن ها از طریق شبکه های اجتماعی چنین کاری را انجام می دهند؟

اگر چنین است از کدام شبکه های اجتماعی شروع به جذب مخاطب می کنند؟

فعالیت شما در شبکه های اجتماعی و ارتباط با مشتری ها، خصوصا در دیجیتال مارکتینگ به امری حیاتی تبدیل شده است.

۳- تحقیق در مورد پرسونا مخاطب کسب و کارتان

اینکه شما بدانید مشتری هدف شما چه کسانی هستند، در شناخت بازار دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد.

در واقع شما باید برای کسب و کار خود یک پرسونا مخاطب هدف ایجاد کنید.

به عبارتی دیگر در این روش شما سعی می کنید تا خصوصیات مشتری خود را بر روی یک کاغذ بنویسید.

اینکه مشتری شما از نظر سنی چند سال دارد؟ یا موقعیت مکانی مشتری شما کجاست؟

جنسیت مشتری شما چیست؟ مشتری شما به خرید چه کالا هایی علاقه دارد؟

در واقع نوشتن خصوصیات مشتری شما، می تواند به شما کمک کند تا محتوای دیجیتال مارکتینگ بازار خود را برای هر مشتری شخصی کنید.

همچنین اگر شما در گذشته برای کسب و کار خود پرسونا ایجاد کرده اید.

باید پرسونا مخاطب خود را به صورت مداوم به روز کنید.

اینکار باعث می شود تا بازدهی فرآیند دیجیتال مارکتینگ افزایش پیدا کند و شما در کسب و کار خود موفقیت بیش تری را کسب کنید.

۴- تهیه پرسش نامه از مشتری ها

در متن بالا به شما توضیح دادیم که برای شناخت بازار یجیتال مارکتینگ باید بتوانید پرسونا مخاطب کسب و کار خود را پیدا کنید.

اما به نظر شما ایجاد پرسونا مخاطب از چه طریقی امکان پذیر است؟

در واقع شما باید بتوانید از طریق تهیه برخی پرسشنامه ها اقدام به ساخت پرسونا کسب و کار خود کنید.

در ادامه، پس از تهیه پرسشنامه شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی یا مصاحبه، پرسش های خود را از مشتری ها بپرسید.

۵- ساخت استراتژی دیجیتال مارکتینگ

حال با توجه به آنالیز هایی که در متن بالا نام بردیم.

شما باید یک استراتژی ایده آل برای کسب و کار خود ایجاد کنید. شما باید برای چنین استراتژی اهداف ماهیانه و سالیانه تعریف کنید.

در واقع شما در این مرحله، باید بتوانید تا به یک نتیجه گیری مناسب در شناخت بازار کسب و کار خود برسید.