تفاوت ساب دایرکتوری و ساب دامین چیست؟

تفاوت ساب دایرکتوری و ساب دامین چیست؟

تفاوت ساب دایرکتوری و ساب دامین چیست؟ 800 520 کارشناس محتوا1

تفاوت ساب دایرکتوری و ساب دامین چیست؟ کدام بهتره؟ ساب دایرکتوری و ساب دامین پسوند و پیشوند های دامنه وب سایت شما هستند، که می توانند نقش مهمی در طراحی وب سایت شما ایفا کنند.

به همین منظور با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم استفاده از کدام یک از این دو اهمیت بیشتری برای وب سایت شما دارد.

تعریف ساب دامین و ساب دایرکتوری چیست؟ این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

در برخی موارد ممکن است که شما بخواهید مکانی مجزا از وب سایتتان را به کاربران خود نمایش بدهید. به همین منظور شما باید یک پیشوند و یا پسوند به دامنه اصلی وب سایت خود اضافه کنید.

به طور مثال ممکن است شما بخواهید بخش پشتیبانی وب سایتتان بر روی یک دامنه فرعی قرار داشته باشد. به همین منظور شما باید به دامنه اصلی وب سایت خود پسوند و پیشوند اضافه کنید.

در چنین مواردی اگر شما به دامنه اصلی وب سایت خود پیشوند اضافه کرده باشید.

به این پیشوند اصطلاحا ساب دامین و یا sub domain گفته می شود. اما اگر شما به دامنه اصلی وب سایت خود یک پسوند اضافه کرده باشید.

به این پسوند اصطلاحا ساب دایرکتوری گفته می شود. در عکس پایین شما می توانید تفاوت اصلی بین ساب دامین . ساب دایرکتوری را متوجه شوید.

ارتباط سئو با ساب دامین و ساب دایرکتوری

حال که با که مفهوم ساب دامین و ساب دایرکتوری آشنا شده اید. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که بهتر است از کدام یک از این دامنه های فرعی برای وب سایت خود استفاده کنید؟

شاید هم این سوال برای شما مطرح شده که استفاده از ساب دامین و ساب دایرکتوری چه تاثیری می تواند بر روی سئو وب سایت شما داشته یاشد؟

باید به شما بگوییم که برخی از کارشناسان سئو بر این باورند که خزنده های موتور های جستجوگر نظیر گوگل می توانند یک دامنه فرعی را برای یک وب سایت کاملا متفاوت از دامنه اصلی آن وب سایت در نظر بگیرند.

چنین موردی برای ساب دامین ها صدق می کند. زمانی که شما تصمیم می گیرید که یک پیشوند به دامنه اصلی وب سایت خود اضافه کنید. در واقع انگار که شما یک وب سایت دیگر برای کسب و کار خود ایجاد کرده اید.

چنین عملی می تواند تاثیر زیادی هم بر روی سئو وب سایت شما داشت باشد. به طور مثال دیگر بک لینک هایی که به دامنه اصلی وب سایت شما داده شده است. بر روی ساب دامین وب سایت شما محسوب نمی شوند.

ارتباط سئو با ساب دامین و ساب دایرکتوری

ارتباط سئو با ساب دامین و ساب دایرکتوری

به علاوه اگر شما تا به الان سعی کرده اید که با دامنه اصلی وب سایتتان صفحات مختلفی را بر اساس کلمات کلیدی ایجاد کنید.

اگر شما بخواهید از همان کلمات کلیدی در صفحات مربوط به ساب دامین وب سایتتان نیز استفاده کنید.

در واقع در این حالت شما رقیب دامنه اصلی وب سایت خودتان در صفحه نتایج گوگل می شوید. 

در واقع زمانی که شما می خواهید یک ساب دامین را برای وب سایت خود ایجاد کنید. باید به فکر یک محتوای جدید برای وب سایت خود باشید.

عموما وب سایت های بزرگ برای دسته بندی وب سایت خود از ساب دامین های متفاوت استفاده می کنند.

به طور مثال ممکن است یک وب سایت هم در زمینه روادید فعالیت داشته باشد و هم در زمینه فروشگاه آنلاین، در این حال ساب دامین های این وب سایت به شکل زیر می باشد.

Shop.domain.ir              event.domain.ir

در چنین حالتی این موضوع برای وب سایت های بزرگ دردسر ساز نمی باشد.

چرا که به طور کل محتوایی که در هر کدام از این ساب دامین ها قرار گرفته می شود از یک دیگر متفاوت است.

اما ساب دایرکتوری کاملا برعکس ساب دامین به حساب می آید. زمانی که شما برای وب سایت خود یک ساب دایرکتوری ایجاد می کنید.

در واقع این دامنه فرعی بخشی از دامنه اصلی وب سایت شما به حساب می آید.

در این صورت استفاده از محتوای موضوعی یکسان در ساب دایرکتوری ها می تواند تاثیر بسیار مطلوبی بر روی سئو وب سایت شما داشته باشد.

در عین حال نیز تمامی بک لینک های اختصاص یافته به دامنه اصلی وب سایت شما نیز به آن ساب دایرکتوری اختصاص پیدا می کند.

ساب دامین یا ساب دایرکتوری کدام برای یک وب سایت بهتر است؟

اینکه شما برای وب سایت خود کدام یک از این دامنه های فرعی را می خواهید ایجاد کنید، کاملا به عملکرد وب سایت شما بستگی دارد.

اگر شما می خواهید در آینده یک وب سایت بزرگ در زمینه های مختلف داشته باشید.

بهتر است که از ساب دامین برای هر بخش از وب سایتتان استفاده کنید. البته این روش تا حد زیادی دیر بازده است و شما برای اینکه در هر کدام از ساب دامین های وب سایتتان بتوانید سئو قابل قبولی را کسب کنید.

ممکن است این فرآیند بسیار زمان بر باشد. اما اگر شما قصد ایجاد یک کسب و کار بزرگ را در فضای آنلاین ندارید و قصد دارید به سرعت در زمینه سئو به نتیجه برسید.

ما پیشنهاد می کنیم تا از ساب دارکتوری برای بخش های مختلف وب سایتتان استفاده کنید.

چگونه یک وب سایت می تواند از ساب دامین های مختلف استفاده کند؟

۱- شما می توانید قسمت پشتیبانی وب سایتتان را در ساب دامین قرار دهید.

به طور مثال خود وب سایت گوگل هم برای پشتیبانی از وب سایتش به جای ایجاد یک ساب دایرکتوری از یک ساب دامین استفاده کرده است.

شاید دلیل چنین کاری از جانب گوگل این موضوع باشد که محتوایی که قرار است در یک موتور جستجوگر قرار بگیرد.

با محتوای سیستم پشتیانی به طور کامل متفاوت است.

۲- وبلاگ ها را در قسمت ساب دامین قرار دهید.

بسیاری از وب سایت ها ترجیح می دهند تا بخش وبلاگ وب سایتشان را به ساب دامین اختصاص دهند.

این عمل برای وب سایت هایی که دارای حجم زیادی از محتوا هستند، بسیار مناسب است.

در واقع در این روش شما سعی می کنید تا برای محتوای وب سایتتان یک مرجع خاص را در نظر بگیرید.

۳- قسمت فروشگاه وب سایت ها باید در قسمت ساب دامین قرار گیرد.

چنین عملی می تواند سبب شود که بخش فروشگاهی وب سایت شما از دیگر بخش ها به نوعی مجزا شود.

همچنین چنین عملی می تواند تا حد زیادی بر روی تجربه کاربری وب سایت شما موثر باشد.