ردیاب تجزیه و تحلیل‌ شبکه‌های اجتماعی چیست ؟

ردیاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید تجزیه و تحلیل کسب‌وکار از مهم‌ترین گام‌های پیشرفت در تجارت است، به خصوص که امروزه اکثر کسب‌وکارها به صورت آنلاین در آمده و تجزیه داده‌های بدست آمده از این راه بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
هدف ما در این مقاله بررسی ابزارهای مناسب برای ردیابی، تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی است، تا با استفاده از آنها بتوانیم روش‌های نوین و کار آمدی را برای پیشرفت بیشتر تجارت‌مان پیدا کنیم.

آنالیز شبکه‌های اجتماعی

در هر ساعت و هر لحظه میلیون‌ها اطلاعات مانند پست، استوری، توییت، فایل و غیره در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک در می‌آیند که مطالعه و دریافت تمام این‌ها غیر ممکن است، پس با کمک گرفتن از ابزارهای آنالیز می‌توان استراتژی خوب و کاربردی را به نسبت کسب‌و‌کارمان بچینیم و تصمیم بهتری بگیریم.
آنالیز شبکه اجتماعی به منظور رصد پیام‌ها و اطلاعات پیرامون موضوع منتخب می‌باشد.
این تحلیل برای دریافت دید گسترده از آنچه پیرامون یک کسب‌وکار اتفاق می‌افتد برای بررسی قدرت، هوش، استراتژی رقبا و میزان پیشرفت یا پس‌رفت تجارت خودمان است.

مزایای آنالیز سوشال مدیا

داده‌های که از بررسی و آنالیز رقبا و تحلیل شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنیم میتواند به شناساندن مخاطب از لحاظ محل زندگی، علایق، سن وغیره کمک کننده باشد تا به نسبت او فعالیت و تجارتمان را تطبیق دهیم و بهترین خدمات را ارائه کنیم.

داده‌های مورد بررسی 

داده‌‌هایی که می‌توانیم بدست آوریم شامل داده‌های کمی و کیفی است.

داده‌های کمی

این داده‌ها شامل اعداد و ارقام قابل شمارش و اندازه‌گیری است.
مانند تعداد هشتک‌ها، تعداد کامنت‌ها، تعداد منشن‌ها، تعداد تعاملات، فالوورها وغیره .

داده‌های کیفی

داده‌های کمی به ما کمک می‌کند بدانیم چه اتفاقی دارد می‌افتد، اما داده‌های کیفی کمک می‌کند تا بدانیم چرا این اتفاق می‌افتد.
با پیشرفت تکنولوژی ابزاری به وجود آمده که به راحتی میتوان فهمید بار کلمات چگونه است، چه کلمه‌ای مثبت و چه کلمه‌ای منفی است و حتی کدام کلمه بار حنثی دارد.
برای هیچ کس ممکن نیست که تمام کلمات، کامنت‌ها و تمام تعاملات را به طور دقیق مطالعه و بررسی کند اما با استفاده از ابزارهای بررسی و ردیاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌توان بررسی اجماعی و مفیدی را داشت تا متوجه نقاط ضعف و قوت شد.
با این ابزارها می‌توان در عرض چند دقیقه میلیون‌ها داده‌ را تحلیل کرده و در استراتژی کاربردی را بچینیم.

۶ روش استفاده صحیح از ردیاب تحلیل‌گر

  1. تعیین اهداف

برای شروع هر کاری در ابتدا باید هدفی را مشخص کرد، پس شما نیز در شروع ردیابی سوشال مدیاهایتان تعییت کنید که هدفتان از انجام این تحلیل و بررسی چیست و چه چیزی را می‌خواهید به چه منظوری تحلیل کنید.
این کار به شما کمک خواهد کرد تا برای کارهایتان یک برنامه‌ریزی هدفمند داشته باشید.
تعیین کنید به چه علت می‌خواهید از ابزار ردیاب استفاده کنید، برای آنالیز رقبا ؟ برای آنالیز خودتان که در چه سطحی هستید؟ پس این را تعیین کنید.

  1. انتخاب ابزار مناسب

این‌که برای انجام فعالیت‌هایتان از چه ابزاری استفاده کنید و از آن ابزار چه توقعاتی دارید بسیار مهم است، پس حتما قبل از استفاده یا خرید اشتراک ابزار حتماً از ویژگی‌های آن مطمئن شوید.

  1. تنظیم اعلان

حتماً اعلان‌هایتان را تنظیم کنید تا به محض دریافت اطلاعات جدید هشداری برایتان ارسال شود تا همواره از رویدادها با خبر باشید.

  1. مقایسه داده‌ها

به محض دریافت داده‌های جدید آنها را بررسی کنید و با داده‌های خود مقایسه کنید.

  1. اشتراک نتایج

شما می‌توانید نتایجی را که بدست آورد با همکاران یا حتی مشتریانتان به اشتراک بگذارید تا از روند کار و پیشرفت و پسرفت مطلع شوند.

  1. تهیه استراتژی عملیاتی

در آخر کار هرچه تجزیه و تحلیل کنیم تا آن را وارد عمل نکنیم به کارمان نخواهد آمد.
پس حتماً نتایجی را که به دست آوردید پس از تحلیل وارد کار و عمل کنید تا بهترین استراتژی عملکردی را برای تیم و کسب‌و‌کارتان بچینید.

ابزارهای کاربردی ردیابی سوشال‌مدیا

همان طور که گفتیم برای دریافت اطلاعات سودمند باید از ابزارهای تخصصی و کارا استفاده کنیم تا در زمان کوتاه بهترین و مفیدترین داده‌ها را جمع آوری کند، در ادامه تعدادی از این ابزارها را به شما معرفی خواهیم، کرد.

ابزار دیتاک

دیتاک از ابزارهای قدرتمند ایرانی برای گزارش‌های تحلیلی است.
در این سایت یا ابزار هرگونه گزارشی را می‌توانید از تجارت خود بدست آورید.
ویژگی مهم دیتاک این است که می‌توانید به راحتی تمام شبکه‌های اجتماعی خود را تحلیل کنید برعکس ابزارهای دیگر که به یک یا دوتا از سوشال‌مدیاها محدود می‌شوند.
شما با استفاده از این ابزار داده‌های سودمند زیادی کسب خواهید کرد.

ابزار CrowdBooster

برای این که بدانید چه زمانی بهتر است پست خود را منتشر کنید می‌توانید از این ابزار بهره ببرید البته به خاطر داشته باشید، استفاده از آن رایگان نیست!

ابزار Sendible

این ابزار به شما انی امکان را میدهد، تا یک پست را در زمان مشخص در چند شبکه اجتماعی باهم منتشر کنید.
پس وظیفه اصلی sendible زمان‌بندی انتشار پست است.
این ابزار به شما این امکان را میدهد تا یک ماه رایگان از آن بهره ببرید.
از این ابزار می‌توان به جای هووت سوییت هم استفاده کرد، که در ادامه هوت سوئیت را توضیح خواهیم داد.

ابزار SEMrush

از ابزارهای محبوب در سئو‌سایت سمراش است، که قدرت تحلیل دقیق دارد و بسیار کاربردی است.
اما از این ابزار در ردیابی شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان استفاده‌ کرد.
این ابزار امکانات زیادی را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد تا رقبایشان را بررسی کنند و یکی از راه‌های بررسی رقبا، بررسی سوشال مدیاهای آنهاست.
سمراش مسیری آسان را برای برنامه ریزی و ارسال مطالب در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.
یکی از ویژگی‌‌های جالب این ابزار داشتن مرورگر برای به اشتراک گذاری محتوا هنگام وبگردی است.
در بخش Social media tracker این امکان را می‌دهد تا با یافتن رقبا و تحلیل آنها، سطح خود و آنها را مقایسه کنید.

ابزار Awario

اگر به دنبال کاربرانی هستید که حول محور موضوع شما صحبت کرده‌اند یا به این موضوع علاقه دارند را بیابید می‌توانید از این ابزار بهره‌ ببرید.
در بخش اینفلوئنسرها، افرادی با فالوورهای بالا را نشان می‌دهد که پیرامون موضوع مرتبط با کسب‌و‌کار شما فعالیت می کنند.
این سرویس چهارده روز رایگان است و بعد از آن می‌توانید از آپشن‌های مورد نیازتان استفاده کنید.
البته فعلاً زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند ولی در خصوص کلید واژه‌ها می‌توانید آن را بکار بگیرید.

ابزار socialinsider

یکی از ابزارهای تحلیل عملکرد در شبکه‌های اجتماعی سوشال‌اینسایدر (socialinsider) می‌باشد.
قابلیت‌های این ابزار تولید گزارش از تحلیل شبکه‌های اجتماعی رقبا و اطلاع دادن درباره کمپین‌های تبلیغاتی موجود در شبکه‌های اجتماعی.
شاید شما ادمین باشید و اکانت‌های متعددی داشته باشید، برای مدیریت این اکانت‌ها و اطلاع از تعامل، رشد یا افت، میزان بازدید و غیره این ابزار بسیار کار آمد است.
این ابزار هم به شما امکان تحلیل رقبا را می‌دهد که با تحلیل استراتژی آنها می‌توانید استراتژی مخصوص به کسب‌و‌کار خودتان را بچینید.
برای استفاده از این ابزار باید آن را خریداری کنید.

ابزار Agoraplus  

agoraplus مثل یک دفتر برنامه ریزی یا تقویم محتوایی برای شما عمل می‌کند.
اینطور که به راحتی می‌توانید محتوایتان را به ترتیب قرار دهید تا منتشر شود .
ویژگی اصلی‌اش اتصال مستقیم‌اش به شبکه‌های اجتماعی است، به این شکل که تمام تعاملات را داخل یک صندوق ورودی برای‌تان جمع آوری می‌کند و باعث تسهیل مدیریت شبکه‌ها می‌شود.
نسخه معمولی آن رایگان است.

 اسپروت سوشال

تمام ویژگی‌هایی که از Agoraplus گفتیم برای این ابزار هم صدق می‌کند با تفاوت این که می‌توانید محتوایتان را زمان بندی کنید تا در تمام سوشال‌مدیاها سر زمان‌بندی مقرر به صورت خودکار ارسال شوند.
این ابزار با توجه به تحلیل شبکه‌های اجتماعی زمان مناسب برای انتشار پست را اعلام می‌کند.
این ابزار نیز مانند دیگر ابزارها باید خریداری شود.

هوت سوئیت

از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی Hootsuite است که مانند دیگر ابزارها قابلیت مدیریت همزمان شبکه‌های اجتماعی، تقویم محتوایی، زمان‌بندی، آنالیز رقبا وغیره است.
برتری هوت سوئیت نسب به باقی ابزارها داشتن اپلیکیشن موبایلی و داشتن قابلیت کار تیمی است و می‌توان بیست شبکه اجتماعی را همزمان به آن متصل کرد.

 نتیجه‌گیری

استفاده از تحلیل شبکه‌های اجتماعی بسیار در مدیریت وقت و انرژی شما کمک خواهد کرد به خصوص اگر شغلتان ادمینی است. برای مدیریت و عملکرد بهتر بد نیست این ابزارها را بکار ببرید.

اگر این مقاله آرانیک‌وب براتون مفید بود حتماً اون رو با دوستاتون به اشتراک بزارید تا اونا هم یادبگیرند برای مدیریت کارهاشون در شبکه‌های اجتماعی از این ابزار بهره بگیرند، در آخر یادتون نره برامون کامنت بزارید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید