مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

چگونه در مشتری حس خوب خرید ایجاد کنیم و آنها به خود وفادار کنیم؟

حس خوب خرید

روانشناسی جذب مشتری و احساسات مشتری بخش مهم و ضروری در تبلیغ نویسی برای صفحات فرود، صفحات فروش، ایمیل‌های بازاریابی و تبلیغات هست؛ اما کدام احساسات را باید هدف قرار داد؟هدف ایجاد حس خوب خرید در مشتریست.

روش‌های ایجاد حس خوب خرید در مشتری

مردم بر اساس حقایق منطقی و آماری محصولات و خدمات خریداری نمی‌کنند. آن‌ها با احساسات خود از محصولات یا خدمات شما خرید می‌کنند و بعد با استفاده از منطق  تصمیم خود را توجیه می‌کنند

اما برای اینکه کاربران را به خرید تشویق کنیم، آیا هر حسی را می‌توان مورد هدف قرار داد یا اینکه توجه به احساسات خاصی می‌تواند توجه مخاطبان رابه خود جلب کند و آن‌ها یه سمت خرید از شما سوق دهد؟ ما در اینجا بر اساس روانشناسی جذب مشتری ۱۳ حس انگیزشی که می‌تواند مردم را به سمت کلیک روی دکمه خرید سایت شما بکشاند اورده ایم.

1) ترس

اولین و شاید مهم‌ترین حسی که شما می‌توانید در مخاطب خود ایجاد کنید تا از شما خرید کند حس قدرتمند ترس هست.

  • این ترس می‌تواند از یک‌ چیز فیزیکی باشد
  • ورود یک شخص غریبه و آسیب زدن به شخص
  • یا می‌تواند یک‌ چیز روانشناختی باشد مثل رها شدن توسط یک دوست.

گاهی اوقات این ترس‌ها آن‌قدر بزرگ و نگران‌کننده  می‌شوند که مشتری شما از هر فرصتی برای از بین بردن این ترس‌ها استفاده می‌کند.

وقتی شما از این حس استفاده می‌کنید. افراد فوراً برای رهایی از این ترس دست به عکس العمل میزنند. پس میتوانید هنگام تبلیغ نویسی این را بزرگ کنید که محصول یا خدمات شما مانند یک سپر دفاعی در برابر ترس‌های آن‌ها عمل خواهد کرد.

2) احساس گناه

اگر مردم حس کنند نتوانسته‌اند که مطابق با معیارهای اخلاقی و شرعی عمل کنند، احساس گناه به آن‌ها دست می‌دهد.

تطابق با انتظارات و معیارهای اخلاقی استانداردهایی دارد که افراد برای خود درنظر گرفته‌اند یا اینکه فکر می‌کنند دیگران از آن‌ها انتظار دارند. حال اگر به‌گونه‌ای تبلیغ کنید که حس انگیزشی مردم برانگیخته شده و از محصول یا خدمات شما استفاده کنند و همچنین باعث کاهش احساس گناه در آن‌ها شود.

آن‌وقت که توانسته‌اید مردم را تشویق به خرید کنید.

3) غرور

شما در تبلیغات خود می‌توانید کاری کنید که مشتریان بالقوه شما احساس غرور کنند.  افراد ممکن است هنگام فکر کردن در مورد چیزی که قبلاً به دست آورده‌اند، غرور را تجربه کنند.

ولی شما می‌توانید با تبلیغات خود کاری کنید که افراد بافکر کردن در مورد چیزی که در آینده می‌توانند به کمک محصول یا خدمات شما به دست بیاورند، احساس غرور و افتخار داشته باشند.

4) عشق

وقتی شما حس می‌کنید شخصی بری شما بسیار جذاب هست و دوست دارید نسبت به او محبت کنید، درواقع احساس عشق می‌کنید. احساس عشق می‌تواند نسبت به یک شریک، عشق به همسر، یک دوست، مکان، شی‌ء، یا یک نام تجاری باشد. اگر که هدف شما مواردی باشد که افراد نسبت به آن عشق می‌ورزند.

شما همچنین می‌توانید کاری کنید که افراد نسبت به محصول و خدمات شما عشق بورزند

5) اعتماد

یک حس انگیزشی مهمی که باعث می‌شود مخاطبان شما از شما خرید بکنند حس اعتماد است. مشتری باید یقین کند که محصول یا خدمات شما مشکل او را حل می‌کند.

اعتماد فقط به معنی حمل کالای خرید شده یا انجام و تکمیل خدمت نیست. اعتماد به معنای تحویل کل ارزشی است که شما هنگام فروش محصول یا خدمات در وهله اول وعده داده‌اید.

 یک روش معمول برای جلب اعتماد : شامل بررسی محصولات، نظر مشتریان، نماد اعتماد الکترونیک یا ضمانت برگشت پول است.

6) ارزش

همه افراد حس ارزشمندی را دوست دارند. اگر ما در تبلیغ نویسی خود کاری کنیم که مخاطب حس ارزشمندی بکند مخاطبان را می‌توانید تبدیل به خریدار نمایید.

افراد دوست دارند در قبال پولی که پرداخت می‌کنند بهترین تجربه و پیشنهاد را به دست بیاورند؛ بنابراین حتماً در تبلیغ نویسی خود بر ارزشمند شدن باورنکردنی مخاطبان خود در صورت تبدیل‌شدن به مشتری تأکید کنید.

 هدایا، تخفیف ویژه و … کمک می‌کند که مشتری حس ارزشمندی بیشتری بکند

7) رقابت

مهم نیست مخاطب شما چه کسی هستید. مردم بیشتر اوقات خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این مقایسه می‌تواند درزمینهٔ مالی، تحصیلی، شغلی و یا سایر موارد باشد.

شما می‌توانید با استفاده از این حس انگیزشی و رقابتی نسبت به سایر مشاغل، دوستان و حتی همسایگان در تبلیغات خود، انگیزه مخاطبان را برای خرید افزایش دهید

8) زمان

مهم نیست چقدر پول دارید، به نظر می‌رسد که شما زمان کافی در طول رو ندارید. اگر شما محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهید که در زمان مخاطب شما صرفه‌جویی می‌کند، می‌توانید حس زمان کافی به مشتری خود بدهید.

 بنابراین میتوانید به راحتی بر اساس روانشناسی جذب مشتری از این حس خوب انگیزشی در تبلیغات خود استفاده کنید

موارد مهمی که باعث میشود مشتری از خرید خود احساس رضایت کند

بخشی از تجربه خوب از یک خرید آنلاین از کیفیت خود محصول ایجاد می‌شود. یعنی شما حتما باید یک محصول با کیفیت، دقیقا مثل همان چیزی که در صفحه محصول نشان داده اید، برای مشتری ارسال کنید.

بخش دیگر مربوط احساست خوبی میشود که از خرید شما می‌گیرد. در واقع این مورد می‌تواند مربوط به اهمیتی باشد که شما برای مشتری‌تان قائل هستید.

اگر بتوانید کاری کنید که به مشتری نشان دهید که برای شما اهمیت دارد، می‌توانید تا حدودی حس خوب از خرید ایجاد کنید

می‌توان این موارد را خیلی جزئی کرد و به صورت موردی به آن‌ها پرداخت

بسته‌بندی جذاب محصول

پشتیبانی قبل و بعد از خرید

پیگیری بعد از خرید

محتوایی که در خصوص محصول ارائه کرده بودید

کمکی که فروشگاه شما به انتخاب محصول کرد

و….

می‌توان موارد بیشتری را هم به این لیست اضافه کرد. اما باید توجه داشت که هیچ کدام از این موارد به تنهایی نمی‌توانند آن حس خوب را مشتری منتقل کنند. به‌نوعی ترکیبی از این موارد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

با توجه به نوع فروشگاه اینترنتی و موضوعی که در مورد آن فعالیت می‌کند، می‌توان موارد بیشتری را هم اضافه کرد

حس خوب را بفروشید

فروش محصول با کیفیت در فروشگاه اینترنتی اختیاری نیست، شما باید این کار را انجام دهید. یعنی باید جنس با کیفیت و سالم را به دست مشتری برسانید. این وظیفه شما است و اگر درست انجامش دهید نباید منتظر تقدیر و تشکر باشید.

در واقع فروش محصول با کیفیت و سالم انتظاری است که مشتری شما از فروشگاه‌تان دارد. اما مشتری شما انتظار ایجاد یک حس خوب را ندارد.

انتظار ندارد در اولین خرید به مرحله رضایت کامل برسد. (موضوعی که در بحث رضایت مشتری مطرح است)

به همین خاطر اگر کاری کنید که حس خوبی در مشتری ایجاد شود، این حس از خود محصول می‌تواند برایش مهم‌تر باشد.

اگر قصد این کار را دارید، باید به چیزی که فکر کنید که مشتری شما مدت‌ها بعد از خرید هم به آن فکر کند و یادش باشد.

به اشتراک گذاشتن حس خوب

به یاد داشته باشید که وقتی در مشتری حس خوبی را ایجاد کنید و نشان دهید که فراتر از یک مشتری ساده برایش ارزش دارید، آن شخص به دوستان و اطرافیانش هم شما را  معرفی می‌کند.

آدم‌ها به صورت عمومی علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری تجربیات خود هستند.

به همین خاطر طبیعی است که حداقل با خانواده و دوستان نزدیک تجربه‌ها منتقل شود. رسانه‌های اجتماعی هم ابزار مناسبی برای اشتراک‌گذاری تجربه هستند.

اگر فراتر از انتظار مشتری عمل کنید و در واقع چیزی بیشتر از محصول به او بدهید

(همان حس خوب) شانس این را دارید که در رسانه‌های اجتماعی هم به واسطه‌ی آن بیشتر دیده و به اشتراک‌گذاشته شوید.

زمانی که افراد از یک فروشگاه خرید می کنید همیشه به دنبال یک حس خوب خواهید بود و اگر یک حس خوبی از خرید خود نداشته باشید به احتمال 99% از خرید خود منصرف می شوید و دیگر به آنجا برنخواهید گشت.

 تاثیر رفتار فروشنده در ایجاد حس خوب

اگر در یک نگاه بخواهیم بگیم شاید برخورد فروشنده با مشتری تاثیر زیادی بر ایجاد یک حس خوب در مشتری را ایفا می کند، زیرا در 30 ثانیه اول همیشه یک فرد تاثیر خود را در مخاطب ایجاد کرده و اگر در این 30 ثانیه خوب عمل نکنید دیگر فرصت جبران به این سادگی وجود نخواهد داشت

شناخت رفتار مشتری برای ایجاد تجربه لذت بخش

اما مسائل دیگری غیر از برخورد مناسب وجود دارد که می تواند این حس خوب را افزایش داده و منجر به فروش بیشتر شما شود، بسیاری از فروشندگان به این نکته توجه نمی کنند و سعی دارند با همه مشتریان به یک شکل برخورد کنند.

شما باید نوع مشتری خود را بشناسید، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک مشتری وارد فروشگاه شما شده و بدون سوالی شروع به نگاه کردن اجناس می کند و زمانی که شما سعی می کنید به این فرد کمک کنید بلافاصله فروشگاه شما را ترک می کند و احتمالا ناراحت خواهید شد، البته بگذریم که بعضی از این فروشندگان ممکن است پشت سر چنین مشتریانی چه چیزهایی بگویند.

اما اینجا شما مقصر هستید و اگر انتقادی شود باید از خود شما انتقاد شود، زیرا شما مشتری خودتان را نشناخته اید.

 این دسته از مشتریان افراد به شدت خجالتی هستند و قبل از اینکه تصمیم خاصی بگیرند یا خودشان سوالی بکنند سعی کنید با آنها صحبت نکنید در غیر اینصورت نتیجه همانی می شود که گفته شد.

این افراد دوست دارند خودشان بگردند، پسند کنند و در آخر اگر سوالی داشتند می پرسند، پس سعی کنید کمی درباره رفتار مشتریان خود تحقیق کنید تا دچار چنین اشتباهاتی نشوید.

یک رفتار خوب و ایجاد یک حس خوب

اما روش های دیگری نیز برای ایجاد یک حس خوب خرید در مشتری وجود دارد، به صورت مثال زمانی که هوا گرم است و مشتری چه به قصد خرید و چه خرید نکردن وارد فروشگاه شما می شود به آنها یک لیوان آب خنک تعارف کنید، همین حرکت ساده می تواند یک حس بسیار خوب در مشتری ایجاد کند و در خرید از شما تجدید نظر کند..

 ارائه اطلاعات مفید در جهت ایجاد حس خوب

اگر کالای تخصصی میفروشید سعی کنید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید و حتی نسبت به سایر کالاهای رقیب نیز چنین اطلاعاتی را کسب کنید تا زمانی که مشتری از شما سوالی میپرسد بتوانید اطلاعات مفیدی را به مشتری منتقل کنید.

مشتریان امروزی تشنه اطلاعات هستند و دوست دارند بدانند به چه دلیل باید کالای شما را خریداری کنند، اگر خرج کردن مشتریان تغییر کرده و دوست دارند پول خود را به شکلی خرج کنند تا در آنها یک حس خوب ایجاد شود، پس شما می توانید با در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی درباره محصول و مزایای آن به شکلی صحیح و اصولی این حس خوب را در مشتری ایجاد کنید.

البته سعی نکنید دروغ بگویید یا بیش از اندازه صحبت کنید، شما باید این فرصت را به مشتری بدهید که دیگر سوالات خود را بپرسد، اگر کمی هم دروغ بگویید مشتریان مچ شما را خواهند گرفت و دیگر اعتبار خود را از دست می دهید.

به نکات ریز توجه کنید

ممکن است شما گوشی موبایل بفروشید و یکی از گوشی های شما دو مدل بسیار نزدیک به هم دارند، یکی تک سیم کارته و دیگری دو سیم کارته، اصولا چنین گوشی هایی غیر از تفاوت در تعداد سیم کارت تفاوت هایی در سخت افزار خود نیز دارند، متاسفانه بسیاری از فروشندگان به چنین اطلاعات ریزی توجه نمی کنند و اگر یک مشتری از آنها سوالی بپرسد نمی تواند پاسخ درستی بدهد، پس شما سعی کنید نسبت به محصول خود چنین اطلاعات دقیقی داشته باشید.

این اطلاعات دقیق و ظریف می تواند یک حس بسیار خوب در مشتری ایجاد کند و اگر این حس به خوبی ایجاد شود به احتمال زیاد مشتری شما دست به جیب خواهد شد، پیشنهاد میکنم اگر می خواهید از این روش استفاده کنید مقاله هنگام بازاریابی و فروش لطفا فقط مشاور باشید را حتما بخوانید.

هدایای تبلیغاتی و ایجاد یک حس خوب

یک نکته دیگر در پایان این نوشتار که دوست دارم به شما دوستان و فروشندگان عزیز بگویم این است که از هدایای تبلیغاتی غافل نشوید، شاید در دید اول تهیه چنین هدایایی کمی گران به نظر برسد که البته اصلا این موضوع را قبول ندارم، اما تاثیری که این نوع هدایا بر مشتری خواهد گذاشت به هیچ عنوان قابل بیان نیست.

در سال گذشته به یکی از دوستانی که یک بوتیک لباس مجلسی را اداره می کرد پیشنهاد کردم تعدادی لیوان با لوگو و نام فروشگاه خودش سفارش دهد و به مشتریانی که خرید می کنند به عنوان هدیه این لیوان زیبا را بدهد، اکثر مشتریان پس از اینکه این لیوان را دریافت می کردند لبخند رضایت بر لبانشان نقش می بست و کاملا معلوم بود ما در ایجاد یک حس خوب در مشتری موفق بودیم و جالبتر اینکه همین لیوان زیبا و ارزان باعث شد مشتریان قبلی مشتریان جدیدتری را به ما معرفی کنند و این به خاطر یک حس خوب بود که ما در آنها ایجاد کردیم.

هدایای تبلیغاتی بر اساس نوعشان می توانند ماه ها و شاید سال ها ماندگار شوند و نام کسب و کار شما در ذهن مشتریان باقی بماند و این حس خوب را هرگز فراموش نکنند، امیدوارم شما هم بتوانید یک حس خوب در مشتریان خود ایجاد کنید.

نتیجه گیری

با استفاده حس انگیزشی در تبلیغ نویسی می‌توانید در قلب مشتریان خود نفوذ کنید؛ بنابراین از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین احساسات مخاطب خود استفاده کنید که می‌تواند دلیلی برای کلیک روی دکمه خرید باشد. شما با ایجاد حس خوب خرید در مشتری خود باعث میشود مشتری به شما وفادار شود با معرفی شما به دوستان و اقوام خود باعث مثل یک بازاریاب حرفه ای عمل کند و باعث رشد کسب‌و‌کار شما شود.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید