مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

تست A/B چیست؟ بهترین نوع عرضه ما به کاربر

تا به حال چیزی در مورد تست A/B شنیده اید؟ می دونستید تست A/B چیست و در طراحی سایت چه کاربردی دارد؟ می دونید به چه علت باید تست A/B را در وب سایت خود اعمل کنید؟

می دونستید به چه صورت می توانید تست A/B را در وب سایت خود اعمال کنید؟ یا به عبارتی دیگر از روش های انجام تست A/B اطلاع دارید؟

شاید هم با تست A/B آشنایی داشته باشید. اما از اشتباهات رایج در این تست که می تواند نتیجه معکوسی بر روی وب سایت شما داشته باشد، آگاهی نداشته باشید.

پس اگر می خواهید با صفر تا صد تست A/B آشنایی پیدا کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تست A/B به زبان ساده کمک می کند که بهترین رابط کاربری را برای وب سایت یا Application خود انتخاب کنیم. (بهترین نوع عرضه ما به کاربر)

تبدیل کاربر به مشتری Bucket Listing و Spliting Testing دو نسخه از بک وب سایت یا اپلیکیشن را با هم مقایسه میکند تا بفهمد کدوم یکی عملکرد بهتری دارد؟

(بهترین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین برای کسب و کار)

مثلا ما 2 صفحه رو در بازه ی زمانی 3 تا 10 روز به کاربرمون نشون میدیم بعد میگه عملکرد کدوم بهتره!

در آخر کمک می کند ترافیک وب سایت مدیریت شود.

نرخ سود بازگشت سرمایه میتواند خیره کننده باشد.

خب بریم سر توضییح مفصل تر!

تست A/B چیست ؟

صاحبان تمامی کسب و کار ها سعی می کنند تا با انجام تست های مختلف بر میزان تعداد مشتری های خود اضافه کنند. دقیقا در کسب و کار های اینترنتی چنین تست هایی انجام می شود.

اما این تست ها در کسب و کار های اینترنتی تنها یک هدف را دنبال می کند. آن هم تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به یک مشتری ثابت است.

برای اینکه بازدیدکندگان وب سایتتان را تبدیل به مشتری دائمی بکنید. باید بهترین تجربه کاربری از وب سایتتان را در اختیار آن ها بگذارید.

اما بهبود تجربه کاربری وب سایت تنها با استفاده از تست های مختلف امکان پذیر است.

که از بین آن ها تست A/B از اهمیت بیش تری برخوردار است.

اما خوب تست A/B چیست؟ تست A/B فرآیندی است که به کمک آن می توان 2 نسخه از یک صفحه از وب سایت را با یکدیگر از نظر تجربه کاربری مقایسه کرد.

به عبارتی دیگر در این روش کاربران با کلیک بر روی وب سایت شما به صورت کاملا تصادفی با 2 نسخه کاملا متفاوت از وب سایتتان روبرو می شوند.

یک نکته قابل توجه در تست A/B این است که منظور از تفاوت در 2 نسخه، متفاوت بودن تمامی محتوای آن نسخه ها نیست.

منظور از 2 نسخه متفاوت، این است که به طور مثال نحوه نمایش آیکون های وب سایت در هر نسخه متفاوت باشد.

همچنین در فرآیند تست این روش، شما می توانید با مقایسه عملکرد هر کدام از این نسخه ها، متوجه شوید که کدام نسخه تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد.

البته تست A/B تنها برای سنجش تجربه کاربری در وب سایت ها استفاده نمی شود.

ممکن است یک فروشگاه اینترنتی از تست A/B برای سنجش میزان فروش محصولات خود استفاده کنید. به همین دلیل استفاده از تست A/B به تمامی وب سایت ها پیشنهاد می شود.

دلایل استفاده از تست A/B

همانطور که در توضیحات بالا هم اشاره کردیم. اگر شما نمی توانید در ماه تعداد زیادی از مشتریان را به وب سایت خود جذب کنید. با استفاده از تست A/B و سنجش وب سایتتان، می توانید ترافیک سایت خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

همچنین علاوه بر وب سایت های فروشگاهی که تست A/B می تواند در فروش آن ها موثر باشد.

این تست می تواند برای وب سایت های خبری نیز موثر باشد. چرا که با کمک آن می توان بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان فراهم آورد.

در پایین تعدادی از ویژگی ها و دلایل استفاده از تست A/B را به صورت موردی به شما معرفی می کنیم:

1- تست A/B مشکل بازدیدکنندگان وب سایتتان را حل می کند

تمامی افرادی که به وب سایت شما مراجعه می کنند، از مراجعه به وب سایت شما هدف خاصی دارند. به طور مثال اگر وب سایت شما یک وب سایت فروشگاهی باشد. بازدیدکننده علاقه دارد تا با دیدن کالای مورد نظر خود، سریعا آن را سفارش دهد.

در اینجا است که جایگیری دکمه ها می تواند نقش موثری را برای فروش محصولات داشته باشد. اینکه هر کدام از دکمه ها در کجا قرار گرفته باشند.

به طور مثال اگر بازدیدکننده، دکمه خرید فوری را در کنار محصول ببیند. احتمال بیش تری  وجود دارد که آن محصول خاص به فروش برسد.

بنابراین جایگزاری هرکدام از عناصر صفحه می تواند در روند بیزینس و کسب و کار شما موثر باشد. بنابراین بهترین راه یافتن جایگاه مناسب برای هر کدام از عناصر صفحه وب سایت، تست A/B است.

2- بالا بردن میزان ROI یا بازگشت سرمایه

یکی از فواید تست A/B برای وب سایت ها، افزایش بازگشت سرمایه پس از انجام این تست است. همانطور که می دانید سایت ها برای افزایش ترافیک وب سایتشان باید هزینه های زیادی را صرف کنند.

اما با تست A/B وب سایت ها در کمترین زمان و بدون هزینه می توانند به ترافیک مطلوبی دستیابند. همچنین استفاده از تست A/B می تواند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) وب سایتتان را هم افزایش دهد.

چرا که اگر شما با استفاده از تست A/B بتوانید حتی کوچکترین تغییراتی را در سایت خود ایجاد کنید. می توانید به ترافیک زیادی دست یابید.

3- تست A/B می تواند در کاهش نرخ گزاف گویی یا Bounce Rate نقش داشته باشد

همانطور که می دانید دلایل بسیاری برای افزایش نرخ گزاف گویی در وب سایت ها وجود دارد. یکی از دلایل بالا بودن نرخ گزاف گویی در وب سایت ها عدم برآورد انتظارات مشتری است.

در برخی موارد، تجربه کاربری ضعیف وب سایت نیز می تواند در افزایش نرخ Bounce rate وب سایت شما موثر باشد.

حال شما با استفاده از تست A/B نیز می توانید به کاهش Bounce rate وب سایتتان کمک کنید. همچنین به دلیل عدم وجود ابزاری جهت کاهش میزان نرخ گزاف گویی، تست A/B می تواند در این عمل بسیار موثر باشد.

4- تست A/B عملی کم خطر برای وب سایت ها به حساب می آید

برخی از وب سایت ها با این سوال روبرو می شوند. که ممکن است استفاده از تست A/B نتیجه عکسی را برای یک وب سایت به همراه داشته باشد؟ در جواب این سوال باید بگوییم خیر.

زیرا شما در تست A/B سعی می کنید تا تغییرات جزئی در نسخه های وب سایت خود استفاده کنید.

به طور مثال ممکن است شما بخواهید به محصولی در وب سایتتان یک ویژگی جدید اضافه کنید یا به طور مثال عکس محصول را به روز کنید.

استفاده از تست A/B می تواند ایده خوبی برای ارزیابی رفتار مشتریان درباره این تغییرات باشد.

در این صورت اگر متوجه شوید که مشتری ها نمی توانند با عکس جدید ارتباط برقرار کنند. شما می توانید دوباره از عکس قدیمی آن محصول استفاده کنید.

تست A/B مشکل بازدیدکنندگان وب سایتتان را حل می کند
تست A/B مشکل بازدیدکنندگان وب سایتتان را حل می کند

 

تست A/B را چگونه انجام دهیم؟

حال با توجه به توضیحات بالا، ممکن است از خود بپرسید. مراحل انجام دادن تست A/B به چه صورت است؟ ما در ادامه مقاله قصد داریم تا نحوه انجام تست A/B را به صورت گام به گام به شما نشان دهیم. پس با ما همراه باشید.

گام اول: تحقیق

قبل از اینکه بخواهید تست A/B را بر روی صفحات وب سایت خود اعمال کنید. شما باید تحقیق  کنید که در حال حاضر وب سایت شما از لحاظ آماری در چه جایگاهی قرار داد. یا به عبارت دیگر هر کدام از صفحات وب سایت شما چه میزان ترافیک را به خود نسبت می دهند.

برای اینکه بتوانید چنین تحقیق هایی را در وب سایت خود انجام دهید. باید از ابزار هایی همچون گوگل آنالیتیکز، omniture و mixpanel استفاده کنید. همچنین این ابزار ها اطلاعاتی را در مورد Bounce rate هر کدام از صفحات وب سایتتان به شما می دهند.

ابزار دیگری که شما می توانید به کمک آن در مورد وب سایتتان تحقیق کنید و به تست A/B بپردازید.

ابزار Heat map است. این ابزار با آنالیز صفحات وب سایتتان به شما نشان می دهد. که کاربران به کدام ناحیه از وب سایتتان علاقه بیش تری داشته اند. یا کدام یکی از مطالب وب سایتتان برای کاربران جالب تر بوده است.

همچنین یکی دیگر از راه های تحقیق در مورد وب سایت و انجام تست A/B، مشاهده بخش نظرات وب سایت است.

شما می توانید با شنیدن نظرات کاربران وب سایتتان، نقاط ضعف صفحات وب سایت  خود را بیابید. و سعی کنید تا با انجام تست A/B این نقاط ضعف را کم رنگ تر کنید.

گام دوم: هدف گذاری و تولید فرضیه

پس از تحقیق و جمع آوری اطلاعات درباره رفتار بازدیدکنندگان وب سایتتان، شما باید برای صفحات وب سایتتان هدفی خاص قرار دهید. به عبارتی دیگر شما باید اطلاعات وب سایتتان را انالیز کنید. و از خود بپرسید که به چه شیوه ای می توانید تجربه کاربری صفحات وب سایتتان را افزایش دهید.

گام سوم: ایجاد تغییرات و ساخت نسخه جدید از وب سایت

در این مرحله شما باید یک نسخه جدید از صفحه وب سایتتان ایجاد کنید. که نسبت با نسخه قبل متفاوت باشد. شما باید در این نسخه جدید تمامی تغییراتی که در گام قبلی هدفگذاری کرده اید را بر روی نسخه قبلی اعمال کنید.

گام چهارم: آزمایش و تحلیل نتایج:

پس از تهیه یک نسخه جدید از وب سایت، شما پس از 3 تا 10 روز باید نتایج این عمل را تحلیل کنید. باید بدانید که آیا تغییرات انجام شده، توانسته موفق عمل کند و یا خیر. شما می توانید با استفاده از ابزار هایی همچون گوگل آنالیتیکز وب سایت خود را تحلیل کنید.  

تست A/B را در چه محتوایی از صفحه وب سایت می توان عملی کرد؟

شما می توانید تمامی قسمت های وب سایتتان را با استفاده از تست A/B مورد آزمایش قرار دهید. اما به طور کل ما قصد داریم به صورت موردی، مواردی را که شما با استفاده از تست A/B می توانید در آن ها تغییز ایجاد کنید. به شما معرفی کنیم.

1- عنوان متن یک صفحه:

همانطور که می دانید، عنوان صفحه وب سایت می تواند در جذب بازدیدکنندگان نقش مهمی را ایفا کند.

عنوان صفحه وب سایت شما باید به گونه ای باشد. که بازدیدکننده با یک نگاه به آن عنوان جذب وب سایت شما شود. شما می توانید با استفاده از تست A/B بهترین عنوان را برای صفحات وب سایت خود انتخاب کنید.

2- بدنه متن صفحات وب سایت:

بدنه متن در صفحات وب سایت می تواند همانند یک آهن ربا در جذب بازدیدکنندگان عمل کند. اما در برخی موارد اگر شما محتوای قابل قبولی را در این قسمت قرار ندهید. ممکن است که بازدیدکنندگان خود را از دست بدهید.

همچنین شما برای قسمت Body صفحات وب سایتتان باید 2 نکته را رعایت کنید. 1- نحوه نگارش متن 2- نحوه قالب بندی و طبقه بندی موضوعات اگر شما این نکات را رعایت کنید. می توانید بازدیدکنندگان زیادی را به وب سایت خود بکشانید.

همچنین یکی از راه هایی که به کمک آن می توان بهترین متن را برای قسمت Body صفحات وب سایت ایجاد کرد. تست A/B است.

3- طراحی صفحه وب سایت

شما با استفاده از تست A/B می توانید بهترین طراحی را برای صفحات وب سایت خود انجام بدهید.

4- بخش نظرات وب سایت

همانطور که می دانید بخش نظرات در وب سایت ها، خصوصا وب سایت های فروشگاهی یکی از مهم ترین عناصر یک وب سایت است.

بنابراین نحوه جایگیری این قسمت در وب سایت می تواند سبب شود تا بازدیدکنندگان وب سایت شما، به مشتری دائمی تبدیل شوند.

 

اشتباهات رایج در تست A/B که باید از آن ها اجتناب کنیم:

1-  استفاده از عناصر مختلف وب سایت در تست A/B

یکی از اشتباهات رایج صاحبان وب سایت ها، استفاده از عناصر مختلف در تست A/B است. زمانی که شما عنصر مختلفی را در تست A/B مورد سنجش قرار می دهید. نمی توانید متوجه شوید که کدام یکی از این عناصر می توانند در بالا بردن ترافیک شما نقش داشته باشد.

 بنابراین در ابتدا سعی کنید تا از عناصر ضروری وب سایتتان در تست A/B استفاده کنید.

2-  استفاده از تست A/B در مدت زمان نادرست

برخی از صاحبان وب سایت ها نمی دانند که مدت زمان انجام تست A/B چه میزان می باشد. به طور کل مدت زمان تست A/B باید یک فاصله 3 تا 10 روزه باشد.

اگر این فاصله کوتاه تر یا بیش تر شود. ممکن است نتایج حاصله نتواند به شما در بهبود عمکرد وب سایتتان کمک کننده باشد.

همچنین شما نباید از تست A/B در روز های خاص مثل تعطیلات استفاده کنید. چرا که ممکن است در روز های خاص، نتایج تست A/B برای وب سایت شما به شکل درست نباشد.

3- آمار ها را جدی نگیرید

برخی از وب سایت ها با انجام تست A/B به نوعی دلسرد می شوند. چرا که با استفاده از تست A/B نمی توانند آمار وب سایت خودشان را افزایش دهند. شما نباید چنین آماری را جدی بگیرد. بلکه باید با توجه به ای آمار ها سعی کنید تست های A/B بعدی وب سایتتان را با قدرتی بیش تر انجام دهید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 
اشتباهات رایج در تست A/B که باید از آن ها اجتناب کنیم
اشتباهات رایج در تست A/B که باید از آن ها اجتناب کنیم

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید