امروز در این مقاله ما قصد داریم به این مطلب بپردازیم که چگونه می توانیم با بررسی سئو رقبا به بهبود سئو سایت و افزایش ترافیک سایت و مقدار بازدید خود بپردازیم.
بررسی رقبا در تمامی کسب کار ها انجام می شود به طور مثال اگر شما بخواهید یک فروشگاه لوازم الکترونیک تاسیس کنید، شما به چند فروشگاه لوازم الکترونیک سر می زنید تا بتوانید مشکلاتی که ممکن است بر سر راه شما ایجاد شود را از بین ببرید و در بیزینس خود موفق شوید.
راه های مختلفی برای آنالیز و بررسی سئو رقبا وجود دارد ( محتوا، کلید واژه، لینک دهی ها و … ) شما باید به کمک این عوامل به بهبود سئو سایت خود کمک کنید.
به طور مثال زمانی که شما بتوانید سئو سایت رقیبانتان را بررسی کنید دیگر لازم نیست کلید واژه های مربوط به کسب و کارتان را حدس بزنید و یا به دنبال راهی برای خلق ایده محتوای جدید، یا ساختن پیوند ها و لینک ها باشید.
اما قبل از این که به بررسی سئو رقبا بپردازیم باید بتوانیم رقبا خود را در کسب و کارمان را به خوبی بشناسیم.
1) شناسایی رقبا در سئو
منظور از شناسایی رقبا در سئو آن نیست که شما بدانید چه شرکت هایی در صنعت رقیب شما هستند، شناسایی رقبا در سئو آن دسته از سایت هایی هستند که با جستجو کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار شما در موتور های جستجو، رتبه های نخست نتایج جستجو را به خود اختصاص می دهند.
این به این مفهوم است که هر شرکتی که در صنعت رقیب شما است الزاما رقیب سئو سایت شما نیست، اما هر سایتی که با وارد کردن کلید واژه کسب و کار شما جزء نتایج موتور جستجو قرار گیرد الزاما رقیب سئو شما است.
به طور مثال شما یک سایت فروشگاهی اینترنتی آنلاین هستید، کلمه کلیدی مورد نظر خود را در موتور جست و جو سرچ میکنید و 5 سایت برتر را میخواهید مورد آنالیز و تحلیل قرار دهید.
حال 2 سایت دارای کسب و کار مشابه شما هستند و فروش آنلاین دارند و یک سایت فقط فروش حضوری دارد و 2 سایت دیگر فقط محصولات مشابه شما را معرفی میکند.
با این حال رقیب های مهم شما 2 سایت اول هستند که کسب و کاری مشابه شما دارند و به صورت آنلاین فروش دارند.
پس شما با یک جستجوی ساده در موتور های جستجو به طور مثال گوگل می توانید رقیبان سئو سایت خود را بشناسید.
اما شاید برایتان سوال شود که کلمات کلیدی چه خصوصیتی باید داشته باشد و چگونه می توان برای کسب و کار های متنوع کلمات کلیدی را به دست آورد
2) استفاده از کلمات کلیدی یا keyword ها در بررسی سئو رقبا
شما برای یافتن کلمات کلیدی، باید از داده ها و محتوای خود استفاده کنید، کلمات کلیدی باید با ارزش باشند به طوری که مشتری با جستجو آن ها در موتور های جستجو کسب و کار شما را پیدا کند.
یعنی به زبان ساده کلمات کلیدی ما همان واژه هایی هستند که نیاز مشتری و به زبان مشتری سرچ میشود.
ابزار هایی هم وجود دارند که شما می توانید با وارد کردن اطلاعاتی به آن ها به مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان دست پیدا کنید.
یکی از ابزار های رایگان Google keyword planner نام دارد، این ابزار شرکت گوگل می تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی کمک می کند، برای استفاده از این ابزار کافی است که شما تنها یک اکانت گوگل داشته باشید و سایت رقیبان خود در زمینه سئو را در آن وارد کنید.
از ابزار های دیگر می توانیم KWFinder، Keywordtool.io را نام بریم که می توانند در پیدا کردن کلمات کلیدی به کارتان یایند.
ابزارهای گوناگونی وجود دارد ولی دسترسی در کشور ما به دلیل تحریم ها محدود است.
همچنین با استفاده از ابزار Google Trend می توان سیر نزولی و صعودی سرچ های کلمات کلیدی توسط کاربران را در بازه های متفاوت بررسی کرد
ممکن است شما در کسب و کارتان به یک کلمه کلیدی برخورد کنید که از آن تاکنون در محتوای تان استفاده نکرده باشید.
شما می توانید پس از یافتن این کلمه کلیدی آن را در محتوای خود بگنجانید و یا محتوای جدیدی را خلق کنید که آن کلمه کلیدی در آن تکرار شده باشد.
اما باید توجه داشته باشید که تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی در یک محتوا می تواند نتیجه عکس دهد، شما بباید عاقلانه و با استراتژی از کلمات کلیدی استفاده کنید.
3) استفاده از کلمات کلیدی یا keyword هایی که رقبا استفاده نکرده اند
قطعا حریفان شما که قبل از شما فعالیت می کردند بر روی اکثر کیورد ها کار کرده اند و بر روی اکثر آن ها توانسته اند رتبه قابل قبولی بگیرند، حال شاید برای شما سوال شود که چگونه می توان از رقبا با سابقه در حوزه کسب و کار خود در زمینه سئو پیشی بگیرید؟
آیا امکان دارد کلمات کلیدی وجود داشته باشد که تاکنون رقیبان سئو حوزه کاری ما به آن ها توجه نکرده باشند؟ در جواب باید بگوییم بله، ممکن است رقبا شما از تمامی کلمات کلیدی در حوزه کسب و کار شما استفاده نکرده باشند و در بعضی از کلمات کلیدی رتبه پایینی را کسب کرده باشند، شما می توانید با شناسایی این کلمات کلیدی خاص و کار بر روی آن ها رتبه سایت خود را جا به جا کرده و از رقیان کسب و کار خود پیشی بگیرید.
همچنین نکته ی قابل توجه این است که هر چقدر سن دامنه بیشتر باشد امکان دارد وبسایت بالاتر باشد در نتایج جست و جو، اما این موضوع نباید شما را نا امید کند چون سئو به تلاش شما بستگی دارد و هر چقدر پست های قدیمی به روز شود و آپدیت تر باشد خیلی اثر گذار است.
4) بهبود سئو بک لینک ها و بررسی سئو رقبا
یکی دیگر از عواملی که شما به کمک آن می توانید سئو سایت خود را بهبود بخشید شناسایی بک لینک های رقبا شما و اینکه این بک لینک ها در کدام سایت ها قرار گرفته است.
شما با شناسایی این سایت ها و قرار دادن بک لینک های سایت خود در آن ها می توانید به بهبود سئو سایت خود کمک کنید.
5) Social media و بررسی سئو رقبا
امروزه شبکه های اجتماعی می تواند بسیار بر روی سئو سایت شما تاثیر گذار باشد.
شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک می تواند محلی برای برقراری ارتباط شما با مشتریان و رقبا شما در کسب و کارتان باشد.
حتی شبکه ای مانند Facebook ابزارهایی برای جستجو بیزینس ها و کسب و کار ها هم برای کاربران دارند که کاربر به جای جستجو در ابزار های جستجو مثل گوگل از این شبکه های اجتماعی استفاده می کند شما می توانید با الگو برداری از صفحات رقیبانتان گامی در جهت بیش تر دیده شدن بیزنستان بردارید.
linkedin هم یکی از ابزارهایی است که لینک دادن به آن باعث می شود که سایت شما اسپم شناخته نشود و رتبه بگیرد.
6) بهبود سئو با طراحی سایت و اثر آن بر روی سئو و مقایسه آن با رقبا
طراحی سایت و محیط جذابی که شما در اختیار کاربران قرار می دهید می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر افزایش ترافیک سایت شما و همچنین سئو سایت شما داشته باشد.
طراحی سایت برای پیشرفت بیزینس شما بسیار اهمیت دارد.
شرکت های مختلفی در زمینه طراحی سایت وجود دارند، شما می توانید شرکت های طراحی سایتی که رقیبانتان استفاده می کنند را جستجو کنید و بهترین آن ها، با سابقه ترین و خلاق ترین آن ها را انتخاب کنید.
بررسی کلمات کلیدی رقبا با کمک ابزار Alexa
با وارد شدن به وبسایت الکسا و وارد کردن URL خود میتوانید بررسی های دقیقی از وبسایت خود ببینید شامل:
SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP: سایت های مشابه کسب و کار و محتوا شما
ALEXA RANK 90 DAY TREND: رتبه الکسا شما
TOP KEYWORDS BY TRAFFIC: کلمات کلیدی که به وسیله آن ها بالا هستید
Keyword Gaps: کلمات کلیدی که شما را در رقابت کمک می کنند.
Traffic Sources: پیدا کردن منبع ترافیک وبسایت که از طریق کدام ابزارهاست.
Referral Sites: میزانی که سایت های دیگر به شما ریفر دارند.
Easy to Rank Keywords: کلماتی که به راحتی می توانید با آن ها رنک بگیرید.
COMPARISON METRICS: ابزارهای رقابتی مثل نرخ پرش و…
به ابزار ماتریس کلمات کلیدی رقبا Competitive Keyword Matrix بروید.
این ابزار محبوب ترین کلمات کلیدی را برای سایت رقبا ایجاد میکند. کلمات کلیدی که برای هر سایت نمره بالایی داشته اند در بالای گزارش قرار خواهند گرفت.
شما می توانید این فهرست را بر اساس تعداد سایت هایی که کلمات کلیدی مشترکی دارند مرتب نمایید و باعث بهبود سئو خود شوید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir
2 پاسخ
به شدت مقاله ارزنده هست. با تشکر از شما
سلامت باشید.ممنون