ما قصد داریم در این مقاله به معرفی Anchor Text بپردازیم و توضیح دهیم انکرتکست چیست؟ و چه اهمیتی در سئو دارد ؟
اگرچه، ممکن است این یک موضوع بسیار اساسی به نظر برسد، اما ما قصد داریم برخی از جنبههای کمتر شناخته شده از Anchor Text را پوشش دهیم که مطمئناً SEOهای پیشرفته ما را نیز کاربرد دارد یکی از اصطلاحات سئویی که کمتر وبسایتی به آن پرداخته است، اصطلاح انکرتکست (به انگلیسی Anchor Text) است.
انکرتکست چیست؟
Anchor Text کلمات و کاراکترهای قابل مشاهده و قابل کلیک در یک متن است. اغلب آبی و خط دار است، که به سایت یا متنی دیگر لینک میشوند، در صورتی هم که قبلا رویش کلیک کردهاید، ممکن است برای شما به رنگ بنفش نمایش داده شود. به صورت کلی به هر متن قابل کلیک که شما را به صفحه دیگری هدایت کند، انکر تکست گفته میشود. مانند این پیوند به صفحه اصلی Moz.
نکته مورد توجه این است که اگر سایتهای مختلفی با انکرتکستهای مشابه به یک صفحه لینک دهند. باعث ارزش صفحه شده و به مرور زمان به عنوان صفحه معتبر برای آن کلمه کلیدی میشود.
چطور میتوان یک انکر تکست درست کرد؟
برای ساخت یک Anchor Text، به دو چیز نیاز داریم. اول یک صفحه در اینترنت (لینک هدف) و دوم یک کلمه یا جمله که کارش معرفی محتوای صفحه مورد نظر است مانند نمونه که لینی است از سایت MOZ که مجموعهای از کد های HTML است که که انکر تکست لینک هم جزئی از آن است.
انواع انکر تکست و کاربرد آنها
بنابراین شما باید از متن لینکهای مختلف برای صفحات سایت خود استفاده کنید. Anchor Textها انواع مختلفی دارند و هر یک کاربردها و نقاط قوت ضعف و قوت و ارزش متفاوت خود را دارند. این که کدام نوع برای شما مناسبتر است را شما باید تشخیص بدهید استفاده از Anchor Text متنوع به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع سایتتان را بهتر درک کنند. در نتیجه، سایت شما در نتایج جستجو رتبه بهتری دریافت میکند.
تشابه دقیق (Exact-match)
اگر بخواهیم بگوییم مهمترین انکرتکست چیست، باید نام Exact Match را بیاوریم. در Exact Match، کلمه کلیدی هدفتان را در متن برای لینک دهی استفاده میکنید. یعنی متن ما دقیقا عنوان صفحه هدف یا کلیدواژه کانونی آن است، به طور مثال کلمه ساختمان را به صفحه ای با متحوایی مربوط به ساختمان لینک میدهید. متن لینک Exact Match تاثیر زیادی بر ارتقا رتبه سایت شما دارد، اما استفاده بیش از حد از این نوع لینک میتواند باعث جریمه شدن سایتتان شود.
تشابه نسبی ((Partial-match
متن که شامل کلمه کلیدی به همراه کلمات مختلف در پیوند به صفحه ای که موضوعی با تشابه نسبی دارد. به عنوان مثال: پیوند دادن “استراتژی های ایجاد لینک” به صفحهای در مورد لینک سازی.
برند ((brand
اگر اولویت شما معرفی برند و یا شرکت شماست، میتوانید برای Anchor Text اسم شرکت یا برند خود را قرار دهید و بسته به نیاز، کاربر را به صفحهای از وبسایت خود هدایت کنید. برای مثال کلمه آرانیک وب را به صفحهای از مقالات آرانیک هدایت کنید.
بدون عنوان (Naked Link)
این نوع انکرتکست که با عنوان URL Anchor Text نیز شناخته میشود، کلمه کلیدی ندارد تا آدرس وبسایت در ذهن خواننده بماندر و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده میکند. برای مثال، moz.com
عمومی(Generic)
کلمه یا عبارت عمومی که به عنوان انکرتکست استفاده میشود. مانند اینجا کلیک کنید در گذشته استفاده از این انکرتکست رایج بود، اما با تغییر قوانین الگوریتم گوگل، استفاده زیاد از این لینکها میتواند به سئوی سایت شما آسیب بزند.
- اینجا را کلیک کنید
- اطلاعات بیشتر
- ادامه مطلب
- بیشتر بخوانید
- اینجا
- این وب سایت
- این لینکو چک کن
- درباره نویسنده
نمونهای از انکر تکست های عمومی است.
تصویر (Image Links)
مرورگرها در صورت لود نشدن تصاویر لینک دار، متن جایگزین (Alternate Text) تصویر را به شکل یک انکرتکست نمایش میدهند. پس همواره بهتر است که موقع استفاده از تصاویر، متن جایگزین آنها با دقت تمام تهیه و نوشته شود بنابراین اگر تصویر سایت شما تگ Alt نداشته باشد، هیچ متنی برای لینکش شناسایی نمیشود.
چطور انکرتکست های مطابق اصول سئو بنویسیم
- ساده، واضح و مختصر هستند
- مرتبط با لینک هدف هستند.
- چگالی کلیدواژههای آنها کم است.
- از نوع عمومی (Generic) نباشند.
به خاطر داشته باشید که غالباً هیچ گونه کنترلی بر انکرتکست متنی که سایت های دیگر برای پیوند استفاده میکنند ندارید. بنابراین، بیشتر این بهترین شیوه ها نحوه استفاده بهینه از انکرتکست های متنی را در وب سایت شما تعیین میکنند.
انکر تکست ساده، واضح و مشخص چیست؟
در حالی که محدودیت کاراکتری خاصی برای انکرتکست وجود ندارد، ایده خوبی است که متن پیوند خود را تا حد امکان مختصر نگه دارید. با این حال، در پایان روز، اصطلاحاتی که انتخاب می کنید در متن لنگر خود قرار دهید باید دو عامل اصلی را در نظر بگیرید:
مختصرترین و دقیق ترین روش برای توصیف لینک به صفحه هدف.
کدام کلمه یا عبارتی که کاربران را ترغیب میکند تا روی لینک کلیک کنند.
Anchor Textمرتبط با صفحه هدف را چطور بنویسیم؟
با پیشرفتهتر شدن موتورهای جستجو، معیارهای بیشتری را برای تعیین رتبه بندی در نظر گرفتن یکی از معیارهایی که در بین بقیه مهمتر است. مربوط بودن پیوند است، یا اینکه اگر صفحهای به دیگری پیوند دارد موضوع صفحه A چقدر به صفحه B مربوط میشود. یک پیوند بسیار مرتبط میتواند احتمال رتبه بندی صفحه A و صفحه B را برای جستوجوهای مربوط به موضوع آنها را افزایش دهد.
دو موضوع مهمی که باید در نظر بگیرید.
- موضوع صفحه منبع
- محتوای anchor text در آن صفحه منبع
پیوندهایی که به محتوای مربوط به موضوع صفحه منبع اشاره میکنند، احتمالاً سیگنالهای ارتباط قویتری نسبت به پیوندهایی که به محتوای غیر مرتبط اشاره میکنند، ارسال میکنند.
به عنوان مثال، صفحهای در مورد بهترین لاتس در سیاتل احتمالاً هنگامی که به وب سایت کافی شاپ لینک میشود، نسبت به زمانی که به سایتی با تصاویر نوزادان حیوانات لینک می شود، سیگنال ارتباط بهتری به گوگل منتقل میکند.
موتورهای جستجو به تغییرات مختلف انکرتکستها برای پیوند مجدد به مقاله اصلی و استفاده از آنها به عنوان نشانگرهای اضافی آن مقاله و به کدام جستجوهای ممکن است مربوط باشد توجه میکنند.
این در ترکیب با پردازش زبان طبیعی و سایر عوامل مانند منبع پیوند و سلسله مراتب اطلاعات، سهم بزرگی از شاخصهای ارتباط لینک را به صورت آنلاین تشکیل میدهد.
برای اطمینان از اینکه پیوندهای شما سیگنالهای ارتباط قوی ارسال میکنند، متن لینک خود را تا حد ممکن توصیف کننده صفحه مورد نظر نگه دارید.
چگالی کلمه کلیدی Anchor Text
با بروزرسانی الگوریتم پنگوئن، گوگل شروع به بررسی دقیقتر کلمات کلیدی در تکیه گاه متن کرد.
اگر تعداد زیادی از پیوندهای ورودی یک سایت حاوی لینک دقیق یکسانی باشند، ممکن است مشکوک به نظر برسد و ممکن است نشانهای باشد که پیوندها به طور طبیعی بدست نیامدهاند.
به طور کلی، بدست آوردن و استفاده از کلمات کلیدی و لینک خاص در صورت امکان همچنان بهترین روش است. با این حال، SEO ممکن است با تلاش برای یافتن انواع پیوند طبیعی و نه کلمه کلیدی یکسان، نتایج بهتری به دست آورند.
در همین راستا، یک نکته مهم: در پیوندهای داخلی زیاده روی نکنید. پیوند داخلی مطمئناً بهترین روش توصیه شده است، اما مراقب لینکهای مورد استفاده برای پیوند دادن صفحات خود به یکدیگر باشید. اگر پیوندهای زیادی به یک صفحه همه از یک لینک استفاده میکنند، حتی اگر در سایت شما باشند، ممکن است گوگل رفتارها را اسپم کند. متن انکر تکستهای شما باید طبیعی و در عین حال متفاوت باشند
مهمترین مطالبی که نیاز بود در خصوص انکر تکستها بدانید به آنها پرداختیم در اما به بررسی سوالات متداولی که ممکن است برای شما پیش بیاد میپردازیم.
چگونه یک انکر تکست را بهینه می کنید؟
سادهترین راه برای بهینه سازی انکر تکست برای سئو این است که مطمئن شوید از کلمات کلیدی توصیفی برای توصیف دقیق صفحه یا ایدهای که به آن لینک میدهید استفاده میکنید.
اما مراقب باشید! در SEO، به راحتی می توان با استفاده از عبارات تکراری و غنی از کلمات کلیدی، anchor text خود را “بیش از حد بهینه کرد”.
در دنیای واقعی، مردم همیشه با کلمه “کامل” را انکر تکست قرار نمیدهند و اغلب بهتر است این عمل را در پیوندهای خود در نظر بگیرید.
انکر تکست غنی چیست؟
انکر تکست غنی به سادگی به معنای anchor text حاوی کلمات کلیدی مطلوب و هدف است. اینها اغلب کلمات کلیدی هستند که میخواهید با آنها رتبه بگیرید.
باز هم، در نوشتن انکرتکستها زیاده روی نکنید زیرا این نحوه پیوند معمول و یا طبیعی نیست و ممکن است باعث شود Google محتوای شما را “بیش از حد بهینه شده” ببیند.
چگونه لینک ها را خراب نکنیم
تا همین حالا هم به برخی از این موارد اشاره کردهایم. به طور خلاصه، محتوای لینکها باید همان چیزی باشند که در انکرتکستهای آنها نوشته شده است، و هر کاری که شما را از مسیر دور کند، به زیان شما خواهد بود. کارهایی چون:
- استفاده اسپم گونه از لینکها
- استفاده از انکر تکستهای نامشخص (عبارتهایی مثل “اینجا کلیک کنید”)
- استفاده بیش از حد از کلیدواژههای متفاوت در انکر تکست
- استفاده از عبارات دروغین و فریبکارانه برای کشاندن کاربران به سوی لینک (عبارتهایی مثل “عکسهای خصوصی همسر فلانی”)
- دستکاری کدهای HTML و CSS و تغییر رنگ یا برداشتن خط زیر انکر تکستها (تا کاربران آنها را به صورت لینک نبینند)
باعث خواهند شد که لینکهای شما کارایی لازم را نداشته و بدتر از آن، گوگل هم آنها را غیرطبیعی یا حتی خطرناک تشخیص دهد. غیرطبیعی بودن لینکها توسط الگوریتم پنگوئن.
سنجیده میشود و در صورت تشخیص آن سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد.
نتیجه گیری
Anchor Text برای SEO بسیار مهم است، زیرا میتواند به Google نشان دهد که صفحه در مورد چیست. در حقیقت، استفاده از انکر تکست به عنوان سیگنال رتبه بندی در چندین الگوریتم گوگل گنجانده شده است.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir