الگوریتم RankBrain چیست

الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئو

الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئو 800 520 کارشناس محتوا1
الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئوReviewed by نرگس کاوه on May 11Rating: 4.0الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئوالگوریتم هایی استفاده کند که نتایج را سریعتر و دقیق تر به کاربران نمایش دهد. یکی از جدید ترین الگوریتم های شرکت گوگل الگوریتم Rank Brain نام دارد.

تا به حال چیزی در مورد الگوریتم Rank Brain گوگل شنیده اید؟ می دونید این الگوریتم تا چه اندازه می تواند در رتبه بندی وب سایت شما در صفحه نتایج موثر باشد؟ الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئو می دونستید Rank Brain به چه صورت وب سایت شما را آنالیز می کند؟ و چه معیار هایی برای این الگوریتم گوگل اهمیت دارد؟ شاید هم نمی دانید چطور وب سایتتان را برای الگوریتم Rank Brain بهینه سازی کنید؟ از Google Dance و ارتباط آن با الگوریتم Rank Brain اطلاع دارید؟  اگر جواب سوالات بالا را نمی دانید، با ما همراه باشید.

الگوریتم RankBrain چیست ؟

همانطور که می دانید، گوگل سال هاست برای رتبه بندی وب سایت ها در صفحه SERP از الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده می کند. در سال های اخیر گوگل سعی کرده از الگوریتم هایی استفاده کند که نتایج را سریعتر و دقیق تر به کاربران نمایش دهد.

یکی از جدید ترین الگوریتم های شرکت گوگل الگوریتم Rank Brain نام دارد.

اما شاید از خود بپرسید گوگل در الگوریتم جدید خود چه معیار هایی قرار داده است؟  با توجه به پیشرفت دستگاه ها و موبایل های هوشمند، شرکت گوگل پیش بینی کرده است که در آینده ای نزدیک جستجوی صوتی جای خود را به جستجوی متنی می دهد.

به همین منظور شرکت گوگل به فکر ایجاد یک الگوریتم جدید برای رتبه بندی وب سایت ها افتاد.

الگوریتم Rank Brain به خوبی می تواند جستجو های صوتی کاربران را تحلیل کند. و بهترین نتایج را برای آن ها نمایان سازد. البته دلیل دیگری هم برای ایجاد این الگوریتم توسط گوگل بیان شده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ۱۵% از مواردی که در طول روز در سایت گوگل سرچ می شود. هیچگاه در گوگل سرچ نشده است. اگر عنوان مورد جستجوی شما در گوگل تا به حال سرچ نشده باشد.

ممکن است که گوگل نتواند نتایج مورد نظر را به کاربران نمایش دهد. به همین دلیل شرکت گوگل با ایجاد الگوریتم Rank Brain سعی کرد. بهترین نتایج را برای عنوان هایی که اولین باردر گوگل سرچ می شوند، به نمایش دربیاورد.

همچنین الگوریتم رنک برین سعی می کند تا با معیار هایی،  تجربه کاربری وب سایت ها را اندازه گیری کند و بر این اساس سایت ها را در SERP رتبه بندی کند. اما الگوریتم Rank Brain به چه صورت کار می کند.

الگوریتم Rank Brain به چه صورت کار می کند؟

ما می خواهیم به صورت ساده و با یک مثال نحوه کار الگوریتم Rank Brain را به شما نشان دهیم. فرض کنید شما در گوگل عبارت ” شرکت های سئو نزدیک من” را تایپ می کنید. اگر این عبارت برای اولین بار در گوگل سرچ شده باشد.

الگوریتم Rank Brain سعی می کند با که استفاده از عبارت های مشابه و جستجو شده قبلی، نتایجی را به شما نشان دهد. به طور مثال تصمیم می گیرد که شرکت های سئو را به شما نمایش دهد.

همچنین به این دلیل که شما عبارت ” نزدیک من” را نوشته اید، سعی می کند تا بر اساس آی پی آدرس شما، نزدیک ترین شرکت ها را به شما نمایش دهد. در واقع این الگوریتم گوگل با استفاده از فرآیند های ریاضی، سعی می کند عبارت جستجو شده توسط کاربر را استنتاج کند. همچنین این الگوریتم با سنجش برخی از معیار ها مانند Dwell Time، Bounce Rate و CTR سعی می کند تا تجربه کاربری، بازدیدکنندگان وب سایت ها را اندازه گیری کند، و با کمک آن ها بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. بر همین اساس است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که امروزه تاثیر تجربه کاربری بر سئو به مراتب بیش تر از گذشته است. و اگر وب سایتی بر روی تجربه کاربری وب سایت خود تمرکز نکند. عملا نمی تواند بر روی بهبود سئو هم قدمی بردارد.

تاثیر الگوریتم Rank Brain در نتایج وب سایت ها

شاید برای شما جالب باشد که امروزه الگوریتم Rank Brain تبدیل به یک از سه عامل مهم و عمده جهت رتبه بندی وب سایت ها شده است. در این الگوریتم سعی شده رضایت کاربران یا به عبارت دیگر تجربه کاربری اولویت اول باشد.

به همین دلیل گوگل قوانین سخت تری را برای رتبه بندی وب سایت ها وضع کرده است. به این منظور که الگوریتم Rank Brain سعی می کند تا وب سایت هایی که از نظر محتوا،  مطلوب تر و بازدیدکننده بیش تری را به خود جذب می کنند.

تنها بتوانند به رتبه ۱ تا ۳ صفحه نتایج دست پیدا کنند. به عبارت دیگر الگوریتم Rank Brain سبب می شود تا رقابت بین وب سایت ها بسیار سخت تر باشد. و وب سایت هایی که واقعا برای کاربر مفید هستند، به نمایش دربیایند. به همین دلیل شما باید سعی کنید تا با معیار های این الگوریتم آشنایی پیدا کنید. و آن معیار ها را در سایت خود به کار بگیرید.

الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئو

الگوریتم RankBrain چیست و تاثیر تجربه کاربری بر سئو

معیار های الگوریتم Rank Brain

اگر برای شما سوال پیش آمده Rank Brain به چه صورت وب سایت شما را آنالیز می کند؟ و یا چه معیار هایی برای الگوریتم Rank Brain اهمیت دارد؟ ما قصد داریم هر کدام از این معیار ها را به صورت موردی به شما معرفی کنیم.

۱- CTR  یا Click Through Rate

یکی از معیار های الگوریتم Rank Brain  گوگل،  CTR یا نرخ کلیک است. اساس سنجش این معیار، درواقع میزان کلیکی است که کاربر با سرچ یک عنوان در موتور جستجوگر گوگل برروی وب سایت های هدف دارد. گوگل بر این باور است که اگر سایتی نرخ کلیک بالاتری داشته باشد. کیفیت محتوای بالاتری هم دارد.

حال شاید برای شما سوال شود که برای بالاتر بردن میزان CTR وب سایت چه اقداماتی می توان انجام داد؟ در جواب باید بگوییم که بهینه سازی تگ های عنوان و تگ Meta description یا توضیحات متا می تواند بهترین گزینه برای بالا بردن CTR وب سایت شما باشد. همچنین بهینه سازی این تگ ها می تواند در شناخت بیش تر گوگل از سایت شما هم موثر باشد.

یکی دیگر از اقداماتی که شما می توانید برای بهبود CTR وب سایتتان انجام دهید. فعالیت در زمینه برندینگ است. اگر برند شما یک برند شناخته شده باشد. احتمال بیش تری وجود دارد که کاربر بر روی وب سایت شما کلیک کند.

به طور مثال اگر کاربری در صفحه نتایج به وب سایت دیجی کالا بر خورد کند. به علت فعالیت هایی که وب سایت دیجی کالا در زمینه برندینگ و تبلیغات گسترده کرده است. به احتمال زیاد کاربر بر روی وب سایت دیجی کالا کلیک می کند تا وب سایتی که در زمینه برندینگ فعالیت نکرده است.

۲-Dwell Time و Bounce rate یا نرخ گزاف گویی

Dwell Time به زمانی گفته می شود. که کاربر از طریق نتایج گوگل وارد صفحه وب سایت شما می شود و محتوای موجود در وب سایت را بررسی می کند. Bounce rate یا نرخ گزاف گویی هم به میانگین زمانی که کاربر در وب سایت شما صرف می کنند، گفته می شود. بین این دو واژه اختلاف های زیادی وجود دارد. به طور مثال در نرخ گزاف گویی یا  Bounce rate گوگل میانگین زمانی که کاربران از طریق بک لینک به وب سایت شما مراجعه می کنند را محاسبه می کند.

اما در Dwell Time گوگل تنها زمانی را محاسبه می کند که کاربر پس از سرچ و کلیک بر روی سایت در گوگل، به مطالعه آن سایت می پردازد. و به عبارت دیگر در Dwell Time بک لینک ها محاسبه نمی شود. هر چه کاربران مدت زمان بیش تری را در وب سایت شما صرف کنند. نشان دهنده این است که محتوای وب سایت شما برای کاربران مفید بوده است.

الگوریتم Rank Brain با فرمول های ریاضی،  Dwell Time و Bounce rate هر وب سایت را محاسبه می کند و بر مبنای آن، وب سایت ها را رتبه بندی می کند. اما خوب شاید برای شما سوال شود که به صورت معمول میانگین زمان برای کاربران چه اندازه است؟

کارشناسان بر این باورند میانگین زمانی که هر کاربر باید در وب سایت شما سپری کند، حداقل بین ۳ تا ۴ دقیقه است. به عبارت دیگر اگر کاربر ۳ دقیقه در وب سایت شما باشد. الگوریتم Rank Brain متقاعد می شود که وب سایت شما از محتوای قابل قبولی برخوردار است.

۳- پیگیری وب سایت ها در دراز مدت

گوگل با استفاده از الگوریتم Rank Brain سعی می کند وب سایت ها را در دراز مدت مورد بررسی قرار دهد. و در دراز مدت متوجه شود که میزان رضایت کاربران از محتوای موجود در وب سایت ها به چه اندازه است. برای همین پیشنهاد می شود که صاحبان وب سایت ها  به فعالیت هایی همچون کامنت مارکتینگ روی بیاورند. کامنت مارکتینگ که تاثیر زیادی در سئو وب سایت ها دارد.

یکی از معیار های الگوریتم Rank Brain است. اگر گوگل متوجه شود که کاربران وب سایت شما به محتوای وبسایتتان رای می دهند. و دیدگاه خود را در بخش نظرات وب سایتتان ارسال می کنند. الگوریتم Rank Brain رتبه وب سایت شما را بهبود می بخشد.

Google Dance و ارتباط آن با الگوریتم Rank Brain

با توجه به مطالبی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم. شاید برای برخی از صاحبان وب سایت ها این سوال پیش آمده باشد. که با توجه به معیار های الگوریتم Rank Brain وب سایت های نوظهور چگونه می توانند در موتور جستجوگر گوگل رتبه قابل قبولی کسب کنند؟

به صورت کلی صاحبان وب سایت های نوظهور، نمی توانند هزینه های زیادی را در بخش برندینگ کسب و کار خود خرج کنند. بلکه باید با ارتقا محتوای وب سایت، بتوانند بازدیدکننده های زیادی را برای وب سایت خود جذب کنند. گوگل برای حل مشکل این وب سایت ها، Google Dance را معرفی کرده است. اما خوب Google Dance  چیست؟

بگذارید با یک مثال Google Dance  را به شما توضیح دهیم. فرض کنید وب سایت شما، یک وب سایت تازه تاسیس است. شما یک محتوای متنی بر اساس  یک کلمه کلیدی مناسب در یکی از صفحات وب سایتتان به  اشتراک می گذارید. قاعدتا وب سایت شما نمی تواند در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرد.

اما گوگل با توجه به Google Dance ناگهان سایت شما را در صفحه نخست نتایج قرار می دهد. و سعی می کند با الگوریتم هایی مانند الگوریتم Rank Brain، تجربه کاربری و مفید بودن محتوای وب سایت شما را بسنجد. البته حضور شما در صفحه نخست نتایج دائمی نیست و بسته به عملکرد وب سایت شما و رفتار کاربران دارد.

اگر گوگل متوجه شود که کاربران از وب سایت شما رضایت دارند و شما محتوای قابل قبولی را به کاربران ارائه می کنید. جایگاه شما در صفحه نخست نتایج تثبیت می شود و وب سایت شما برای مدت طولانی تری در صفحه نخست نتایج باقی می ماند.

به همین دلیل به تمامی وب سایت های نوظهور توصیه می شود که از همان ابتدای فعالیت بر روی سئو وب سایت خود تمرکز کنند. و محتوای قابل قبولی را به کاربران وب سایتشان ارائه کنند.

چگونه وب سایت خود را برای الگوریتم Rank Brain بهینه سازی کنیم؟

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم، راه های دیگری هم برای بهینه سازی وب سایت ها برای الگوریتم Rank Brain وجود دارد. در پایین برخی از آن ها را به صورت موردی بیان کرده ایم.

۱- از کلمات کلیدی Long Tail چشم پوشی کنید

برای الگوریتم Rank Brain فرقی نمی کند که شما از کلمات کلیدی Long tail یه به اصطلاح دم بلند یا طولاتی استفاده کنید و یا از کلمات کلیدی کوتاه در وب سایت خود استفاده کنید.

اما کارشناسان بر این باورند که بهتراست که از کلمات کلیدی Long tail  در محتوای وب سایتتان استفاده نکنید. و به جای آن از کلمات کلیدی متوسط در محتوای وب سایتتان استفاده کنید. این کار سبب می شود که وب سایت شما برای الگوریتم Rank Brain بهینه سازی شود.

۲- سعی کنید در متا تگ ها از جملاتی چالشی استفاده کنید.

کارشناسان بر این باورند که استفاده از جملات چالشی در متا تگ ها می تواند تا حدود زیادی سبب افزایش CTR وب سایت شما شود. در واقع با این عمل، بازدیدکنندگان در مورد محتوای وب سایتتان کنجکاو می شوند و بر روی لینک وب سایت شما کلیک می کنند.

۳- اضافه کردن توضیحات مختصر در ابتدای محتوای وب سایت

اگر در زمانی که بازدیدکنندگان صفحه نتایج گوگل بر لینک وب سایت شما کلیک می کنند. شما توضیح مختصری از آنچه که آن ها قرار است تا انتهای محتوای وب سایتتان با آن روبرو شوند بدهید.

این کار سبب می شود تا بازدیدکنندگان بدانند قرار است با چه چیزی روبرو شوند. و مدت زمان بیش تری را در وب سایت شما سپری کنند.