مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

الگوریتم پاندا گوگل چیست و چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم پاندا گوگل چیست ؟

شاید عجیب به نظر برسد اما در محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل مجموعه‌ای از حیوانات مسئولیت هدایت مخاطب به سایت‌های موردنظر را برعهده دارند. الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و گورخر نمونه‌ای از این حیوانات راهنما هستند. تصور کنید هنگامی که عبارت «عکس گربه‌های بامزه» را در گوگل سرچ می‌کنید، یک پاندا در بین میلیون‌ها سایت که از گربه‌ها عکس‌های مختلف دارند، جستجو کند و بهترین سایت‌ها و عکس‌ها را به ترتیب برای شما نمایش دهد. حال سوال اینجاست که این حیوانات بر اساس چه تعاریفی سایت‌ها را رتبه بندی می‌کنند؟ مدیر سایت چگونه می‌تواند گوگل را قانع کند تا مطالب سایتش را در بالاترین رتبه‌ی جستجو قرار دهد؟ برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا با الگوریتم‌ های گوگل و روش کار هرکدام آشنا شوید، پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

برای آشنایی با الگوریتم‌ ها، سوار بر کشتی گوگل شوید

الگوریتم به معنای راهنما و دستورات دقیق و مرحله به مرحله برای رسیدن به یک هدف مشخص است. گوگل با تعریف کردن الگوریتم‌های مختلف سعی می‌کند کاربران را به هدفشان نزدیک کند. اگر دنیای اطلاعات و اینترنت را مانند یک اقیانوس بی‌پایان و وب‌سایت‌های مختلف را جزیره‌های کوچکی در این اقیانوس فرض کنیم، هدف ما رسیدن به جزیره‌ای است که بهترین و درست‌ترین اطلاعات را داشته باشد. برای رسیدن به این جزیره‌ها سوار برکشتی گوگل می‌شویم تا با حرکت در اقیانوس فضای مجازی و اینترنت، به مقصد درست  برسیم. در این جستجو ناخدایان کشتی گوگل، حیوانات مختلفی هستند که هرکدام مسئولیت کنترل بخشی از سفر را به عهده دارند. به عنوان یکی از مسافرین کشتی، خیلی مهم است که به جزیره‌های درستی سر بزنید تا به نتایج دلخواه جستجو برسید.

الگوریتم‌های گوگل برای مدیران سایت‌ها اهمیت بیش‌تری دارند. مدیران سایت همان ساکنان جزایری هستند که اطلاعات مختلف را ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنند مسافرین کشتی‌ گوگل را به جزیره‌ی خود بکشانند. برای این‌که ناخدایان کشتی گوگل بتوانند آسان‌تر جزیره‌های مناسب را پیدا کنند، ساکنان همواره تابلوها و نشانه‌هایی در مقابل جزیره نصب می‌کنند. حیوانات ناخدا با بررسی‌های مختلف تصمیم می‌گیرند که کشتی به سمت کدام مقصد حرکت کند.

هدف نهایی الگوریتم‌ها این است که کاربران اینترنتی بتوانند با صرف کم‌ترین زمان، بهترین و دقیق‌ترین سایت‌های مورد نیازشان را پیدا کنند.

چرا آشنایی با الگوریتم های گوگل مهم است؟

این الگوها و دستورالعمل‌ها برای مدیران سایت‌ها بسیار مهم هستند. یک مدیر باید بداند چه محتوایی را چگونه ارائه بدهد تا طبق تعاریف گوگل، یک مطلب مناسب باشد. از چه کلمات یا تصاویری استفاده کند تا گوگل منظور دقیق محتوای سایت را دریابد. از همه مهم‌تر چگونه گوگل را متقاعد کند سایت او را به عنوان وب‌سایت برتر به کاربران معرفی کند؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است با الگوریتم‌های گوگل و عملکردشان آشنا شوید و بدانید هرکدام با چه فیلتری مطالب شما را ارزیابی می‌کنند.

لیست الگوریتم‌ های گوگل

الگوریتم های گوگل به دو دسته اصلی و جانبی تقسیم می‌شوند. الگوریتم های اصلی در واقع هسته‌ی اولیه‌ی  گوگل هستند که ارزیابی کلی و رتبه‌بندی سایت‌ها را انجام می‌دهند اما الگوریتم‌های جانبی وظیفه‌ی بررسی محتواها، لینک‌ها و تاثیرات مخرب بر سایت‌ها را به عهده دارند.

در این مقاله با الگوریتم پاندا آشنا می‌شویم برای آشنایی با دیگر الگورییتم‌ها با این سری از مقالات الگوریتم همراه باشید.

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا به نام طراح اصلی آن یعنی Navneet Panda  نام‌گذاری شده است.

این پاندا برخلاف پانداهای بامزه‌ و مهربانی که در باغ وحش‌ها یا انیمیشن‌ها دیده‌ایم، نه تنها مهربان نیست؛ بلکه کاملا جدی و سخت‌گیر است.

الگوریتم Panda برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

علت ساخته شدن الگوریتم پاندا گوگل

بسیاری از افراد شاید در مورد ساخته شدن الگوریتم پاندا گوگل اطلاعاتی نداشته باشند که این دسته از افراد باید بدانندکه در سال 2010 شرکت گوگل یک بحران اساسی و بزرگی برایش به وجود آمد، که این بحران و مشکل در پی افزایش سایت های بی‌کیفیت و بی‌محتوا بود که فقط برای بهبود سئو سایت از کلمات کلیدی زیاد استفاده می کردند و روز به روز هم در حال افزایش بودند. این بحران موجب شده بود که معیار اصلی شرکت گوگل را با مشکل مواجه کند، چرا که معیار اصلی و مهم گوگل رضایت کاربران بود و با به وجود آمدن سایت های بی کیفیت، رضایت کاربران کاهش پیدا می کرد. در طی همین مشکل و عدم رضایت کاربران یکی از روزنامه های مشهور دنیا روزنامه ای را بر همین اساس و بحران گوگل چاپ کرد که موجب شد شرکت احساس خطر زیادی کند.

موارد مهم برای الگوریتم پاندا

  • محتوای کم

تولید محتوا با کیفیت همیشه از فاکتور های اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت ها بوده است. بسیاری از صفحاتی که مطالب بسیار کمی دارند و یا اینکه چند جمله در آنها وجود دارد، بدون شک به سیات لطمه زیادی می زند و رضایت کاربران را به دست نخواهد آورد، به همین دلیل الگوریتم پاندا گوگل یکی از وظایف اصلی و مهمی که دارد این است که این سایت ها را حذف کند، اگر نمی خواهید سایت شما دچار این مشکل شود سعی کنید مطالب کامل تری روی وب سایت منتشر کنید که متن بلند تری داشته باشند.

  • محتوای تکراری

برخی از محتواها هستند که در وبسایت ها چندین بار تکرار شده اند و بیشتر از یک بار آن را در سایت قرار داده باشند، در این صورت الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد آن سایت را حذف کند و در نتیجه جستجو در صفحات اول آن را نیاورد. به عنوان مثال برخی از سایت ها هستند که مطالب متنوعی ار در مورد یک شهر بیان کرده اند و همان مطالب را در مورد شهر دیگر با همان محتواها بیان کرده اند، در این صورت الگوریتم Panda این وبسایت را قانونی نمی داند و آن را در نتایج جستجو نشان نمی دهد. اگر می خواهید الگوریتم پاندا گوگل سایت شما را حذف نکند و به دنبال راه حل می باشید باید مطالبی را که از سایت های دیگر کپی کرده اید و در سایت خود قرار داده اید را به عنوان کپی معرفی کنید و در انتها منبع اصلی آن را معرفی نمایید. همچنین اگر محتواهای تکراری زیادی دارید، بهتر است آنها را حذف کنید.

  • محتوای بی کیفیت

یکی دیگر از وظایف الگوریتم پاندا گوگل این است که محتواهای بی کیفیت را شناسایی کند و آن سایت را از نتیجه جستجو حذف نماید. به عنوان مثال برخی از سایت ها هستند که غلط املایی زیادی دارند و همچنین اطلاعات معتبری در درون آنها وجود ندارد، به همین دلیل الگوریتم پاندا سریعا آنها را شناسایی می کند و از نتایج جستجو حذف می کند. تعداد این سایت ها در گوگل بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل است که بسیاری از آنها حذف می شوند، بر همین اساس در تولید و طراحی سایت خود دقت داشته باشید که منابع معتبر استفاده کنید و همچنین غلط‌های املایی نداشته باشید.

    برخی از صفحات هستند که ارزش بسیار کمی دارند و زمانی که کاربران وارد آنها شوند و به نیازهای خود پاسخ ندهند، بدون شک از آن سایت خارج می شوند، بر این اساس مدت زمان بسیار کمتری را در سایت خواهند بود، به همین دلیل الگوریتم پاندا گوگل آن سایت را حذف می کند و دیگر آن را در نتایج جستجوی اولیه نمی آورد. برای حل کردن این مشکل که دچار آن نشوید، بهتر است در سایت خود مطالب مفیدی بگذارید تا مدت زمان ماندگاری افراد در سایت شما بیشتر شود.

  • محتوای نامعتبر

یکی دیگر از مواردی که الگوریتم پاندا گوگل به آن حساسیت بسیار زیادی دارد و آن را حذف می کنید این است که محتوای درون سایت شما اعتبار کافی نداشته باشد. اگر شما از مطالبی در سایت خود استفاده می کنید باید در انتها نام منبع را ذکر کنید، در غیر این صورت شرکت گوگل محتوای شما را قبول نمی کند و آن را غیر معتبر می شناسد. این مورد بیشتر در مطالب و سایت های پزشکی مد نظر است و مطالب حتما باید از لحاظ علمی قابل تایید باشند.

  • عدم هماهنگی عبارت جستجو با محتوا

مرتبط بودن مطلب صفحه با عبارت سرچ شده از مهم ترین مسائل از نظر گوگل است که الگوریتم Panda این موضوع را در محتوای صفحه بررسی می کند. در برخی از موارد امکان دارد شما مطلبی را جستجو کنید و زمانی که وارد آن سایت شدید مطالب مورد نیاز خود را پیدا نکنید. الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد این سایت را هم حذف کند و از عملکرد آنها جلوگیری نماید تا در نتیجه جستجو افراد آنها را پیدا نکنند.

عصبانی کردن پاندا، بهایی سنگین دارد

اگر الگوریتم پاندا سایت شما را جریمه کرده باشد رفع آن کار بسیار دشواری خواهد بود. مادامی که این الگوریتم به بهبود عملکرد سایت‌ها با توجه به محتوای باکیفیت می‌پردازد، بهترین راه حل، تولید محتوای منحصر به فرد، جدید و بهبود کیفیت محتوای منتشر شده در گذشته است.

در شروع فعالیت پاندا برخی از وبسایت‌های جریمه شده با تلفیق و ترکیب محتوای صفحاتی که از نظر موضوعی با یکدیگر شباهت داشتند صفحات جدیدی تولید کردند. همچنین با ویرایش محتوا و ساختار این صفحات توانستند در بازیابی رتبه و رفع جریمه به خوبی عمل کنند.

الگوریتم پاندا طی سال‌های گذشته تغییرات بسیاری داشته است. در ابتدا نگاه این الگوریتم به کل سایت و کیفیت محتوای قرار گرفته در همه صفحات بود ولی در ادامه توجه خود را به هر صفحه از سایت معطوف کرده است.

ممکن است پاندا تنها یک یا چند صفحه از سایت شما را از نتایج گوگل حذف کند ولی اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه می‌شوند زیاد باشد تمام صفحات سایت شما با افت جایگاه مواجه خواهند شد.

سایت من توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است، چه کار کنم؟

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده و شما مطمئن هستید که این افت جایگاه به این دلیل بوده است فرآیند پیچیده‌ای برای رهایی از آن خواهید داشت. در اولین قدم باید تصمیم بگیرید که آیا این سایت ارزش صرف زمان و هزینه را دارد یا نه؟

سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش منتشر می‌کنند به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که در کنار محتوای اختصاصی و ارزشمند خود تعداد زیادی مقاله یا خبر را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کرده و در سایت خود منتشر می‌کنند. دسته دوم سایت‌هایی هستند که هیچ محتوای ارزشمندی در سایت خود نداشته و هر چه هست جمع‌آوریِ دستی یا اتوماتیک از سایت‌های دیگر بوده است.

اگر جزو دسته اول هستید؛

پیشنهاد میکنیم صفحات اضافی و محتوای کم ارزش را از سایت خود حذف کنید و با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console آنها را از نتایج جستجو حذف کنید.

اگر در دسته دوم هستید؛

چیزی برای از دست دادن ندارید. شما برای تولید این صفحات یا راه‌اندازی این سایت زحمت زیادی نکشیده‌اید و از دست رفتن آن نمی‌تواند یک مشکل اساسی باشد. پیشنهاد می‌کنیم این سایت و دامنه را به کلی فراموش کرده و با یک استراتژی صحیح در سئو و تولید محتوا سایت دیگری را راه‌اندازی کنید.

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

Matt Cutts مدیر سابق مبارزه با اسپم در گوگل در مورد الگوریتم پاندای گوگل گفته است؛

پیش از طراحی و توسعه این الگوریتم، یک پرسش‌نامه طراحی کردیم. سپس با توجه به این سوالات و پاسخ آن‌ها به ساخت و توسعه این الگوریتم پرداختیم. با آگاهی از این سوالات می‌توانید محتوای وبسایت خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که در جهت رضایت کاربران و البته رضایت الگوریتم پاندا باشد.

این سوال ها شامل موارد زیر بوده اند:

  • این سایت از نظر شما معتبر هست؟
  • اگر این مقاله در یک مجله پرفروش قرار بگیرد به‌اندازه کافی جذاب است؟
  • در این وبسایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده شده است؟
  • می توان به اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده می‌شود اعتماد کرد؟
  • در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟ (Duplicate Content)
  • در صورت لزوم مایل هستید اطلاعات کارت اعتباری‌تان را به این سایت بدهید؟
  • در این مقاله مشکلات نگارشی، ویرایشی و یا خطاها و اشکالات بسیاری وجود دارد؟
  • محتوای سایت بر اساس نیاز کاربران تهیه می‌شود یا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو؟
  • آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات وب در نتایج جستجو ارزشِ افزوده چشمگیر و قانع کننده‌ای ارائه می‌کند؟
  • آیا این مقاله از جنبه‌های مختلف موضوع مورد نظر را بررسی کرده است؟
  • آیا این سایت در موضوع فعالیت خود شناخته شده و متخصص است؟ (Authority)
  • آیا این سایت تعداد محتوای زیادی در روز تولید می‌کند که ارزش محتوایی زیادی ندارند؟
  • محتوا به خوبی ویرایش شده یا سرسری از آن عبور شده است؟
  • آیا این مطلب توضیحی کامل و مفهومی در مورد موضوع مورد نظر ارائه داده است؟
  • آیا این مقاله شامل تحلیل‌های منطقی و اطلاعات جذاب و جالبی هست؟
  • این مقاله به حدی ارزشمند هست که نیاز داشته باشید آن را نشانه‌گذاری کنید یا با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟ (Social Signal)
  • آیا در این صفحه از تبلیغات زائد که باعث پرت شدن حواس می‌شود استفاده شده است؟
  • این مقاله بیش از حد کوتاه است و محتوای آن مفید و کاربردی نیست؟ (Thin Content)
  • در تهیه این مقاله حساسیت به جزئیات و توجه کافی وجود داشته است یا خیر؟
  • آیا کاربران با دیدن این صفحات ناراحت یا آزرده نمی‌شوند؟

Algorithm panda تلاش می‌کند تا محتوای با کیفیت را از محتوای تکراری یا کم‌ارزش تشخیص دهد. برای این کار فاکتورهای بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند.

باورهای نادرست در مورد الگوریتم پاندا

پاندا فقط به کپی بودن محتوا توجه میکند!

اولین و مهم‌ترین باور نادرست در مورد الگوریتم پاندای گوگل این است که عده‌ای تصور می‌کنند الگوریتم پاندا فقط در مورد محتوای تکراری است. کارمندان گوگل بارها تاکید کرده‌اند، با اینکه الگوریتم پاندا وبسایت‌ها را به ایجاد محتوای منحصر به فرد تشویق می‌کند، اما وظیفه آن فراتر از جلوگیری از محتوای تکراری است.

مسئله محتوای تکراری مسئله‌ای جداگانه و مستقل از الگوریتم پاندا است. آنچه الگوریتم پاندا به دنبال آن است ارائه محتوایی با اطلاعات منحصر به فرد و ارزشمند برای کاربر است.

محتوای تولید شده توسط کاربر کم ارزش است!

یک باور اشتباه دیگر این است که پاندا محتوای ایجاد شده توسط کاربر را ارزشمند نمی‌داند. این باور نادرست است. الگوریتم پاندا مشکلی با محتوایی که توسط کاربر ایجاد شده است ندارد و تنها سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت یا ضعیف دارند را تنزل رتبه می‌دهد.

برای مثال اگر محتوای ساخته شده توسط کاربر در وبسایت شما یک محتوای بی‌ارزش یا کم‌ارزش است، ممکن است از نظر گوگل نیز بی‌ارزش باشد، اما این موضوع به این معنی نیست که گوگل در مجموع با محتوای ساخته شده توسط کاربر مشکلی داشته باشد. تفاوتی ندارد که این محتوا یک کامنت، یک مقاله یا هر نوع دیگری باشد. تنها چیزی که اهمیت دارد کیفیت، ارزش افزوده و اسپم نبودن آن محتواست.

بعنوان مثال سایت‌هایی مانند دیوار و باما تمام محتوای خود را از کاربران دریافت می‌کنند که در بسیاری از موارد شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند ولی این سایت‌ها توسط پاندا جریمه نمی‌شوند زیرا این الگوریتم قادر به درک تفاوت و ارزش آن‌ها هست.

الگوریتم پاندا توجهی به مسائل فنی وبسایت ندارد!

برخی به اشتباه تصور می‌کنند این الگوریتم به مسائل فنی وبسایت نیز توجه می‌کند. الگوریتم پاندا تنها به محتوا توجه می‌کند. با اینکه موارد فنی از اهمیت بسیار زیادی در سئو برخوردار هستند، اما پاندا هیچ توجهی به موارد فنی سایت شما، از جمله سرعت سایت ندارد.

 

در آخر، باید بگوییم شناخت الگوریتم‌ها به درست عمل کردن در برابر آنها کمک می‌کند، در این مقاله با پاندای بزرگ آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم باقی مقالات الگوریتم‌ها را نیز مطالعه بفرمایید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید