افزایش فروش و افزایش سود دهی

تکنیک‌های روانشناسی برای افزایش فروش و افزایش سود دهی

تکنیک‌های روانشناسی برای افزایش فروش و افزایش سود دهی 800 520 کارشناس محتوا1
تکنیک‌های روانشناسی برای افزایش فروش و افزایش سود دهیReviewed by نرگس کاوه on Jun 17Rating: 3.5تکنیک‌های روانشناسی برای افزایش فروش و افزایش سود دهی در کسب و کار | آرانیک وبیکی از تکنیک های روانشناسی برای افزایش فروش، تایید اجتماعی است. با ایجاد شبکه های اجتماعی و ایجاد کامنت مارکتینگ چنین گروهی هایی را ایجاد کنید.

تا به حال چیزی در مورد تکنیک های روانشناسی در افزایش فروش شنیده اید؟ می دونستید با استفاده از این تکنیک ها تا چه اندازه می توانید سبب موفقیت کسب و کار خود شوید؟

در این مقاله، ما به برخی از مفیدترین تکنیک های روانشناسی بازاریابی و چگونگی استفاده از آنها برای افزایش فروش محصولات می پردازیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تکنیک های روانشناسی برای افزایش فروش

علم روانشناسی و بازاریابی دو علم کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. اما این به این معنا نیست که این دو علم هیچ ارتباطی نمی توانند با هم داشته باشند.

به طور مثال اگر شما درک درستی از خواسته های مشتری خود نداشته باشید.

نمی توانید بفهمید که کدام یک از محصولات شما برای مشتری از  جذابیت بیش تری برخوردار است.

به همین ترتیب میزان فروش کسب و کار شما به شدت کاهش پیدا می کند.   تجربه ثابت کرده که همواره موفق ترین بازاریابان، برای پیشرفت در کسب و کار و فروش محصولات خود، کتاب های روانشناسی متعددی را مطالعه کرده اند.

پس لازمه یک بازاریابی موفق آشنایی با تکنیک های روانشناسی است.

ما در ادامه سعی کردیم برخی از مفید ترین تکنیک های روانشناسی برای افزیش فروش محصولات را به صورت موردی به شما معرفی کنیم.

راهکار فروش بیشتر واقعاً ساده است: کافی است بفهمید که درخواست (و انتظار) مشتری از کسب و کارتان چیست؟

۱- تکنیک روانشناسی اول، Foot in door یا پا لای در

یکی از تکنیک های کارآمد روانشناسی که امروزه در انواع بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد، تکنیک Foot in door یا پا لای در است. این تکنیک اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط روانشناسان معروف به نام فردریک و فریزر به عموم معرفی شد.

اما خوب این تکنیک چیست و چه ارتباطی با افزایش فروش دارد؟

در این تکنیک شما سعی می کنید قبل از اینکه خواسته اصلی خود را به مشتری بگویید.

یک خواسته کوچک تر را به مشتری خود معرفی کنید. اگر خواسته کوچک شما مورد تایید مشتری قرار گرفت، حال شما می توانید خواسته بزرگتر خود را مطرح کنید.

اگر بخواهیم مثالی از این تکنیک روانشناسی برای شما بزنیم. به طور مثال در بازاریابی اینترنتی، ممکن است با وارد شدن در یک وب سایت پنجره ای مجزا برای شما به نمایش دربیاید.

این پنجره ها می تواند یک پیشنهاد یا یک درخواست از طرف سایت باشد.

به طور مثال در خواست عضویت در خبرنامه سایت یا پیشنهاد فروش یک محصول خاص.

به عبارتی دیگر شما با مطرح کردن خواسته های کوچک وب سایت خود به مشتری، سعی می کنید تا خواسته های اصلی خود را مطرح کنید. این تکنیک یکی از تکنیک های مفید در روانشناسی برای افزایش فروش محصولات است.

۲- تکنیک روانشناسی دوم، Social proof یا تایید اجتماعی

یکی از تکنیک های روانشناسی برای افزایش فروش، تایید اجتماعی است. بگذارید این تکنیک را با یک مثال به شما توضیح بدهیم. فرض کنید که شما به چندین سایت جهت خرید محصول مورد نظر خود مراجعه می کنید و نمی دانید که کدام را برای خرید محصول خود انتخاب کنید.

در این صورت شما سعی می کنید با خواندن قسمت نظرات و امتیازات ثبت شده توسط کاربران، یکی از این وب سایت ها را برای خرید محصول انتخاب کنید.

به عبارتی دیگر در روانشناسی، اصلی وجود دارد که تمامی مشتری ها تابع یک گروه می شوند.

شما می توانید با ایجاد شبکه های اجتماعی و ایجاد کامنت مارکتینگ چنین گروهی هایی را ایجاد کنید، و  از این تکنیک روانشناسی برای افزایش فروش محصولات کسب و کار خود استفاده کنید.

۳- تکنیک روانشناسی سوم، Frame Gains In Relative Terms

به طور کل مشتری ها سعی می کنند تا برای خرید هر محصولی سود و زیان خرید را محاسبه کنند. در این تکنیک روانشناسی گفته می شود که برای بیان تخفیف به مشتری بهتر است از درصد استفاده شود تا یک مبلغ خاص.

به طور مثال فرض کنید که قیمت یک محصول در وب سایت شما ۱۰۰ هزارتومان است.

اگر شما می خواهید ۲۰ هزار تومان به مشتری خود تخفیف دهید. بهتر است به جای عدد از درصد استفاده کنید، به طور مثال به مشتری بگویید که قیمت این محصول با ۲۰ % تخفیف ۸۰ هزار تومان می شود.

روانشناسان معتقدند که در بازاریابی بیان درصد به جای مبلغ می تواند تاثیری مطلوب برروی فروش محصولات داشته باشد.

۴- تکنیک روانشناسی چهارم، Priming یا برانگیختن

در این تکنیک روانشناسی شما باید قبل از گفتن خواسته های خود به مشتری، پیش زمینه سازی انجام دهید. به عبارتی دیگر شما باید برای محصولات خود پیش زمینه ای قرار دهید.

که با درک قبلی مشتری شما برابری داشته باشد.

چنین عملی باعث می شود تا مشتری راحت تر بتواند با محصول شما ارتباط پیدا کند و این کار سبب افزایش فروش محصولات شما می شود. همچنین اگر شما بدون مقدمه محصولی را به مشتری خود معرفی کند.

ممکن است زمان بیش تری طول بکشد تا مشتری اهمیت آن محصول را در زندگی خود درک کند.

۵- تکنیک روانشناسی پنجم، استفاده از تصاویر در فروش محصولات

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که بیش تر مردم با مشاهده تصاویر حتی در مدتی کوتاه می توانند جزئیات زیادی از آن تصاویر را در ذهن خود حک کنند. به همین دلیل است که اگر شرکتی تبلیغ محصولات خود را از طریق تلویزیون پخش کند. می تواند فروش بیش تری را تجربه می کند. این تکنیک روانشناسی می تواند در بازاریابی دیجیتال نیز بسیار موثر باشد. چرا که اگر شما برای محصولات خود تصاویری خاص قرار قرار دهید. احتمال بیش تری وجود دارد تا مشتری جذب محصول شما شده و میزان فروش شرکت شما بالاتر رود.

۶- تکنیک روانشناسی ششم، ایجاد حس نیاز در مشتری

شما باید قبل از اینکه محصولات خود را به مشتری معرفی می کنید.

از کارایی آن محصول و چگونگی رفع نیاز های مشتری به واسطه آن محصول سخن بگویید.

همچنین شما باید یک حس نیاز را در مشتری خود به وجود بیاورید. روانشناسان بر این باورند که ایجاد حس نیاز در مشتری می توانند سبب افزایش فروش محصولات شود.

۷- تکنیک هفتم روانشناسی، اقرار به کمبود ها

می توان گفت که هیچ کسب و کاری بدون اشکال نیست. به عبارتی دیگر تمامی کسب و کار ها ممکن است ایراداتی داشته باشند. برخی بر این باورند که نباید از ایرادات محصولات به مشتری حرفی زد.

در علم روانشناسی گفته می شود که اقرار به کمبود ها می تواند به نوعی سبب جلب اعتماد مشتری شود.

چرا که مشتری می داند در هر کسب و کاری برخی کمبود ها وجود دارد، و اگر شما کمبود های محصولات کسب و کار خود را به مشتری بگویید، به نوعی سبب جلب اعتماد مشتری می شوید.

برای افزایش فروش و رقابت با دنیای بزرگ کسب و کار اینترنتی و ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال و کسب مشاوره و خدمات با ما تماس بگیرید: