مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

استراتژی روابط عمومی دیجیتال و دیده شدن کسب و کار

روابط عمومی دیجیتال چه تاثیری بر رشد کسب و کار دارد؟

در این مقاله میخواهیم درباره موضوعی جدید و جالب صحبت کنیم؛ تاحالا درمورد استراتژی روابط عمومی دیجیتال(Digital PR) چیزی شنیدین؟
این تاکتیک حرفه‌ای همواره مورد استفاده برندها قرار می‌گیرد تا باعث افزایش حضور آنلاین آن‌ها از طریق ایجاد روابط با نویسندگان محتوای کلیدی و روزنامه نگاران آنلاین شود. این روش اگر به خوبی اجرا شود، دیده شدن و در دسترس بودن کسب و کار را افزایش میدهد و بسیار بر افزایش ترافیک و روند سئو اثر مثبت و موثری دارد.
برای آشنایی بیشتر با روابط عمومی دیجیتال این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تعریف روابط عمومی دیجیتال

استراتژی روابط عمومی دیجیتال یکی از خدمات فرعی بازاریابی محتوا است. به صورت تجربی می‌دانیم که، روابط عمومی دیجیتال اگر همراه با سئو قوی همراه شود، نتایج عظیمی به دست می‌آورد. به طور کلی روابط ‌عمومی دیجیتال اعتماد و اعتبار، نرخ‌‌های تبدیل و ارزش وجودی یک کسب‌و‌کار را افزایش می‌دهد.

روابط عمومی دیجیتال با نشان دادن کسب و کارتان در وب‌سایت‌هایی که می‌خوانند، پادکست‌هایی که به آن‌ها گوش می‌دهند و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی که دوست دارند، به شما کمک می‌کند به مشتریان هدف خود برسید. حتی می تواند نظرات پنج ستاره را در گوگل و آمازون دریافت کند. در نهایت، روابط عمومی دیجیتال به طور مثبتی بر روی دید و رتبه بندی یک وب سایت در موتور جستجو تأثیر می گذارد.

 روابط عمومی دیجیتال شامل :

  • به دست آوردن بک لینک با کیفیت بالا از وب سایت ها و نشریات آنلاین
  • کسب تبلیغات آنلاین
  • کسب نظرات صادقانه (امیدوارم نظرات خوبِ) مشتریان.
  • پاسخگویی با نظرات به درخواست های خبرنگاران.

مقایسه روابط عمومی سنتی و روابط عمومی دیجیتال 

روابط عمومی سنتی بیشتر بر پایه روش‌های قدیمی و ارتباطات یک نفره است مانند؛ انتشارات کاغذی، تلفن، تلویزیون و یا رادیو که مشتریان خود را از طریق انتشارات سنتی به دست می‌آورد.
در این بین رسانه‌های دیجیتال هستند که همواره در حال پیشی گرفتن و موفقیت هستند و زمینه را برای ارتباط دو طرفه با مشتری ایجاد کرده‌اند،  با رشد دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارها به روابط عمومی دیجیتال روی آورده‌اند.
تنوع بالای رسانه‌های اجتماعی باعث میشود به صورت گسترده بتوانید با طیف عظیمی از مخاطبان یا مشتریان در ارتباط باشید در صورتی که در روابط عمومی سنتی هم ابزارها و هم مخاطبین بسیار محدود هستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) این است، که می‌توانید آن را اندازه‌گیری کرده و برایش شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تعریف کنید. اما در روش سنتی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانید بفهمید دقیقا چه عملکردی داشته‌اید.
استراتژی روابط عمومی دیجیتال، بر روی آگاهی از برند تمرکز دارد. در حقیقت استراتژی روابط عمومی دیجیتال بخشی از فعالیت‌های اصلی سئوی خارجی (Off-page) سایت است که بدون آن نمی‌توان در فضای آنلاین به موفقیت‌های تجاری دست یافت.

روابط عمومی آنلاین باید جزو استراتژی‌های اصلی کسب و کار باشد در صورتی که روابط عمومی سنتی این گونه نیست.

روابط عمومی دیجیتال این موارد را شامل می‌شود:

  • انتشار مقالات و بیانیه های مطبوعاتی
  • کار با وبلاگ نویسان و تأثیرگذاران بر روی ویژگی ها و بررسی های محصول
  • بازاریابی وابسته
  • پرورش مخاطبین روزنامه نگار و نوشتن محتوا برای ایمن سازی بازدیدهای مطبوعاتی
  • استفاده از رسانه های اجتماعی برای جلب توجه
  • ایجاد اعتماد به برند از طریق بررسی آنلاین

ارتباط روابط عمومی دیجیتال با سئو وب سایت

این استراتژی‌های روابط عمومی دیجیتال وقتی به خوبی انجام شوند تأثیر مثبتی بر بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) وب‌سایت می‌گذارند. روابط عمومی دیجیتال نیازمند درک دستورالعمل های گوگل و سیگنال های رتبه بندی برای بهبود دید وب سایت در نتایج جستجو است. به همین دلیل است که بسیاری از کمپین های روابط عمومی دیجیتال توسط سئوکاران و بازاریابان محتوا که با این صنعت آشنا هستند اداره می شوند.

بدون روابط عمومی دیجیتال، هر کمپین سئوی که برای آن پول خرج کرده‌اید، نمی‌تواند شما را به جایگاه اول در گوگل وادار کند. بخشی از آنچه آژانس های روابط عمومی دیجیتال خوب و کارشناسان بازاریابی آنلاین مانند ما از آن به عنوان “سئوی خارج از سایت” یاد می کنند، شامل روابط عمومی دیجیتال است. اگر با یک آژانس بازاریابی آنلاین یا SEO کار می کنید، مطمئن شوید که روابط عمومی دیجیتال با کیفیت بالا بخشی از تلاش های سئو خارج از سایت آن است.

انواع روابط عمومی دیجیتال

موارد مختلفی چون تولید محتوا، سئو و بهینه‌سازی سایت، ایجاد بک‌ لینک، بازاریابی محتوایی، انتشار رپورتاژ آگهی و… همه و همه می‌توانند بخشی از برنامه‌های روابط عمومی دیجیتال باشند. روابط عمومی دیجیتال استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی دارد، که بسته به نیاز، بودجه و سیاست‌های خود می‌توانید از آنها استفاده کنید.

از جمله مهمترین انواع روابط عمومی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دریافت بک لینک با استفاده از نوشتن مقاله و انتشار آن در فضای آنلاین
  2. انتشار رپورتاژ در سایت‌های پرمخاطب و پربازدید
  3. انتشار اینفوگرافی
  4. بازاریابی محتوایی و تولید محتوای کاربردی، جذاب و منحصربه‌فرد
  5. همکاری با اینفلوئنسرها در بسترهای مختلف به ویژه شبکه‌های اجتماعی
  6. همکاری با بلاگرها برای انتشار پست‌های اسپانسری و گرفتن بک لینک
  7. برقراری ارتباط با خبرنگاران و افراد فعال در رسانه‌های آنلاین
  8. اجرای پلن‌های همکاری در فروش برای جذب مشتریان بیشتر

اهمیت روابط ‌عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟

هر چند در روابط ‌عمومی دیجیتال با کمک ابزار‌های موجود و تحلیل و گزارش‌گیری دقیق از اینکه چقدر ترافیک ارجاعی از فعالیت‌های دیجیتال به دست آمده‌است و یا با تجزیه و تحلیل و ردیابی این که چگونه صفحات فرود وب‌سایت برای کلمات کلیدی مورد هدف قرار می‌گیرند دستیابی به موفقیت استراتژیک دور از دسترس نمی‌باشد.

مزیت‌های استراتژی روابط عمومی دیجیتال

  • ایجاد تعامل بهتر و بیشتر با مخاطبان:

با توجه به اینکه رسانه‌ها و ابزار‌های مختلف، امکان انتقال سریع فرمت‌های مخلف پیام دیجیتال را فراهم می‌سازند، بنابراین ایجاد ارتباط بین مخاطبان و مشتریان، یکی از مزایای روابط ‌عمومی دیجیتال ایجاد تعامل بهتر و موثرتر با مخاطبان است. به طوری که با استفاه از روابط ‌عمومی دیجیتال(Digital PR) به راحتی می‌توانید بر روی انتشار تبلیغات خود از طریق افراد یا شرکت‌هایی که در فضای مجازی و البته در زمینه کاری‌ شما فعالیت می‌کنند، حساب کنید.

  • بازاریابی، ارتباط با مشتری و مدیریت بهتر:

بعد از به کار بستن تاکتیک‌های موجود در روابط ‌عمومی دیجیتال قطعا فعالیت‌های شما در زمینه‌ی تبلیغ و بازاریابی بیشتر شده و نهایتا ارتباط مستمری با مشتریان خود خواهید داشت. با کمک روابط ‌عمومی آنلاین قادر هستید تا با مشکلات و بحران‌های پیش آمده به‌ راحتی روبرو شده و با تمرکز بیشتر آن‌ها را مدیریت کنید، چرا که تنها در این صورت است که اعتبار برندتان خدشه‌دار نخواهد شد.

  • برندسازی قوی:

یکی از مهم‌ترین مزایای روابط ‌عمومی آنلاین برندسازی قوی و افزایش ترافیک وب‌سایت با استفاده از بک‌لینک و به اشتراک‌گذاری محتوای شما در رسانه‌های مختلف است.

اساسا روابط عمومی دیجیتال اعتقاد دارد طیف‌های مختلفی از مخاطبان وجود دارند که سلیقه‌ها و خواسته‌های متفاوتی از هم دارند و قرار است همه‌‌ی آن‌ها را بشناسد، زبان‌شان را یاد بگیرد و برای رسیدن به این هدف از قابلیت‌های تکنولوژی‌های جدید مثل ایمیل، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و… استفاده می‌کند.

روابط ‌عمومی آنلاین در واقع قرار است به‌طور دائمی و تمام وقت در اختیار مخاطبان باشد و پاسخ پرسش‌ها و ابهامات‌ آن‌ها را بدهد، آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از این که مخاطب از دریافت پاسخ نا‌امید شوند.

  • معتبر

فعالیت‌های روابط ‌عمومی آنلاین  ازدید عموم به مانند یک فعالیت تبلیغاتی در نظر گرفته نمی‌شوند، و مردم به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای آن پول پرداخت نمی‌کنند، پس از اعتبار بالایی برخوردار است.

  • بهبود رتبه و بهینه سازی سایت:

شما با استفاده از کمپین‌های مختلف روابط عمومی دیجیتال مانند رپورتاژ یا انتشار محتوا در سایت‌های معتبر و پرترافیک، می‌توانید کاری کنید که در یک سری از کلمات کلیدی موردنظرتان در گوگل بالا بیایید.

  • قابلیت اندازه‌گیری و سنجش دقیق:

همانطور که گفتیم، یکی از مهمترین مزایای استراتژی روابط عمومی دیجیتال استفاده از شاخص‌های کلید عملکرد، ابزارهای تحلیلی و اندازه‌گیری برای سنجش میزان موفقیت کمپین‌های مختلف است.

  • کم هزینه

هزینه روابط ‌عمومی آنلاین (Online PR) چه یه صورت مطلق و چه نسبی بسیار پایین است، مخصوصا وقتی که، نتایج احتمالی باشند. در حالی که یک شرکت می‌تواند آژانس‌های تبلیغاتی مختلفی را استخدام کند و هزینه‌های بالایی را نیز صرف آن‌ها کند اما سودی حاصل نشود.

  • محصولات کمیاب، برای مخاطبینِ کمیاب‌تر:

گاهی محصولات یا خدماتی وجود دارند که بازار کوچکی دارند و افراد کمی از آنها استفاده می‌کنند مثلا کفش پاشنه بلند! به طور قطع اقایان از کفش پاشنه بلند استفاده نمی‌کنند، و در بین خانم‌ها نیز افراد کمی هستند که از این نوع کفش استفاده کنند.

 بنابراین استفاده از تکنیک‌های تبلیغات سنتی برای رسیدن به آن‌ها امکان‌پذیر نیست. و همچنین زمانی که یک شرکت توانایی مالی مناسب برای مشارکت در هزینه‌های تبلیغاتی بالا را دارا نباشد، بهترین راه برای ارتباط با این گروه‌های خاص از مخاطبین روابط ‌عمومی آنلاین است.

  • تصویر ذهنی مثبت برای جذب مخاطب:

روابط ‌عمومی دیجیتال به این دلیل کار‌آمد است که به ساخت و توسعه‌ی تصویر ذهنی مثبت و موثر مخاطبین از یک کسب‌و‌کار خاص کمک می‌کند، و به این ترتیب زمینه‌های برند‌ساری را برای آن‌ها‌ فراهم می‌نماید.

معایب روابط ‌عمومی آنلاین چیست؟

شاید یکی از عمده معایب استراتژی روابط عمومی دیجیتال پتانسیل پایین در فرآیند‌های ارتباطی باشد. این درست است که پیام‌های خبری روابط ‌عمومی دیجیتال می‌تواند از میان درهم‌ریختگی آگهی‌های بازرگانی به راحتی عبور کند، ولی در عین حال ممکن است گیرنده‌ی خبر ارتباط موثری با منبع خبر ایجاد نکرده و بدین ترتیب تلاش‌های بسیاری از شرکت‌ها بی‌ثمر بماند.

فعالیت‌های روابط ‌عمومی دیجیتال (Digital PR) نیز ممکن است از طریق سوء مدیریت و عدم هماهنگی با بخش بازاریابی به صورت، ناقص انجام پذیرد. از آنجا که کلید اصلی و لازمه‌ی یک روابط ‌عمومی دیجیتال موثر، ایجاد یک برنامه‌ی خوب، شایسته و دارای مدیریت استراتژیک صحیح است، برای تعیین اثربخشی تلاش‌های روابط ‌عمومی آنلاین، آنالیز و اندازه‌گیری نتایج این فعالیت‌ها در بازه‌های زمانی خاص امری ضروری می‌باشد.

ابزارهای روابط عمومی دیجیتال

هدف از ابزارها و معیارهای روابط عمومی دیجیتال اندازه گیری و پیگیری اثربخشی تلاش‌های روابط عمومی است. اندازه گیری ارتباط آنها با رتبه بندی وب سایت، بازدید و تبدیل فروش برند از جنبه مهم دیگر است.

  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

از Google Analytics برای اندازه گیری مراجعه و ترافیک جستجوی ارگانیک به وب سایت خود و همچنین تبدیل برای هدایت و فروش استفاده کنید.

  • سرچ کنسول گوگل (Google Search Console )

برای اندازه گیری KPI های بازاریابی دیجیتال مانند کلیک ها، نمایش‌ها، رتبه بندی موقعیت‌ها و جستجوهای نام تجاری، کنسول جستجوی گوگل راهی برای انتخاب است.

  • جستجوی عکس گوگل (Google Reverse Image Search )

برای شناسایی محلی که محتوای بصری شما مانند تصاویر و اینفوگرافیک ها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود، از جستجوی عکس معکوس Google استفاده کنید.

چه کسانی به استراتژی روابط عمومی دیجیتال احتیاج دارند؟

  • اشخاص حقیقی (Individuals)

اعتبار افراد باید در نتایج دیجیتالی کنترل شود. اگر شما یک مدیر اجرایی، افراد مشهور یا فقط یک فرد عادی هستید که نمایندگی واقعی کمی دارد، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم.

  • شرکت‌ها (Companies)

ممکن است شرکت‌ها ندانسته اجازه دهند موج دیجیتال شهرت و نام تجاری خود را به‌صورت آنلاین کنترل کند. استراتژی روابط عمومی دیجیتال می‌تواند به شما در کنترل دارایی های‌دیجیتالی شما کمک کند.

  • آژانس‌های مشارکتی (Agency Partnerships)

شرکت‌های روابط عمومی سنتی به یک شریک در روابط عمومی دیجیتال نیاز دارند. Digital PR می‌تواند یک راه حل شفاف برای کمک به تسلط بر بازار دیجیتال ارائه دهد.

  • برندها (branding)

هنگامی که خریداران در اینترنت برای کسب اطلاعات مرتبط با صنعت شما جستجو می‌کنند، مارک تجاری از طریق مکانیزم‌های دیجیتالی می‌تواند برند شما را به عنوان یک رهبر فکری در حیطه‌ی شغلی شما جا بیندازد.

 

چگونه روابط عمومی دیجیتال به کسب و کار شما سود می رساند؟

روابط عمومی دیجیتال مزایای مستقیم و غیرمستقیم زیادی برای کسب و کارها دارد. قبل از شروع کمپین روابط عمومی دیجیتال خود اهدافی را تعیین کنید تا بتوانید عملکرد آن را پیگیری کنید. در اینجا مزایای اصلی وجود دارد که می خواهید هنگام اجرای یک کمپین روابط عمومی دیجیتال به دنبال آنها باشید و اهدافی را برای آنها تعیین کنید:

  • بهبود سئو و رتبه بندی 

انتشار در وب سایت‌های معتبر و دریافت لینک به وب سایت شما، شما را در رتبه بندی کلمات کلیدی هدف خود بالا می برد. هر چه رتبه شما در گوگل بالاتر باشد، ترافیک بیشتری به وب سایت شما وارد می شود. همانطور که جان مولر گفت،

روابط عمومی دیجیتال در بسیاری از موارد حتی از سئوی فنی برای کسب رتبه های خوب حیاتی تر است. باز هم، ایجاد پیوند هرزنامه نیز در اینجا به حساب نمی‌آید و در درازمدت کمکی نخواهد کرد – ما در اینجا واقعاً در مورد دریافت پیوندهای خوب و مرتبط صحبت می‌کنیم .

  • افزایش ترافیک وب سایت 

هرچه افراد بیشتری درباره کسب و کار شما مطالعه کنند و محتوای شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، افراد بیشتری از وب سایت شما بازدید خواهند کرد. مانند آتش سوزی است، اما باید آن را روشن کنید.

  • ایجاد اعتماد به برند 

یک تیم روابط عمومی دیجیتال اطمینان حاصل می کند، که مشتریان شما فقط زمانی چیزهای خوب را می‌بینند که نام شرکت شما را در موتور جستجو تایپ کنند. ایجاد محتوای جذاب و اطمینان از بررسی های مثبت و بی طرفانه، تصویر برند شما را در طول زمان پرورش می‌دهد. مقالات مفید و باکیفیت که سئو پسند هستند به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که شما منبع اطلاعاتی معتبری هستید، در حالی که بررسی محصولات یا خدمات شما توسط وبلاگ نویسان باعث افزایش اعتماد به برند شما می‌شود.

  • ایجاد سرنخ 

یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال خوب باید محصولات شما را در مقابل مخاطبان مرتبط و علاقه مند قرار دهد. هرچه افراد بیشتری در مورد محصولات شما مطالعه کنند و به وب سایت شما مراجعه کنند، سرنخ‌های بیشتری ایجاد خواهید کرد.

  • افزایش فروش

هر آژانس روابط عمومی دیجیتال ارزشش را دارد می‌داند که کسب‌وکارها باید فروش داشته باشند و از سرمایه‌گذاری بازاریابی دیجیتال خود بازدهی سرمایه را ببینند. یک کمپین روابط عمومی دیجیتال باید سرنخ ایجاد کند، و محتوای باکیفیت در وب سایت شما این سرنخ ها را از طریق یک قیف تبدیل هدایت می کند و آنها را به مشتریان پولی تبدیل می کند.

در ادامه مبحث مقاله (کاربرد گیمیفیکیشن بر کسب و کار) را مطالعه بفرمایید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید