اگه شما یک سئوکار هستید، حتما لزوم استفاده از ابزاری که بتونه وبسایت شما رو بهینه، سایت رقبایتان را تجزیه و تحلیل و رتبه اونو افزایش بده، حس کردید. ابزار Ahrefs یکی از محبوبترین ابزارهایی هستش که برای بررسی سئوی سایتهای مختلف مورد استفاده قرار میگیره. اگه میخواید از ترفندها و روشهایی که رقباتون استفاده میکنن سر در بیارید این مقاله دقیقا همونیه که دنبالشی.
بررسی کلی ابزار Ahrefs
از گذشته تا به امروز در سئو مهمترین موضوع بحث لینک سازی و بک لینکها هستش، اگر چه الگوریتمهای متنوع دیگری موارد دیگر یک وبسایت به غیر از لینکها رو نیز مورد بررسی قرار میدهند؛ ولی همچنان لینک سازی سالم جایگاه بالایی در دنیای وب دارند. وب سایت ahrefs درواقع امکانات خارقالعادهای برای ارائه گزارشات کامل درباره لینک سازی وبسایتتان و حتی رقبایتان در اختیارتان قرار میدهد.
علاوه بر اون شما امکانات بسیار زیاد دیگری مانند مشخص کردن مشکلات وبسایتتان، کلمات کلیدی برای تولید محتوا، تحلیل رقبا، بررسی مشکلات Page Speed و… رو در این ابزار قدرتمند خواهید یافت.
ابزار Ahrefs مجموعه نرم افزاری سئو هستش که شامل ابزارهایی برای ایجاد لینک، تحقیق در مورد کلمات کلیدی، آنالیز رقبا، بررسی رتبه و ممیزی سایت هستش. بسیاری از ویژگی های داخل ابزار Ahrefs برای متخصصان بازاریابی طراحی شده است. به طور خلاصه، Ahrefs یکی از ابزارهای محبوب سئو هستش که افراد برای دریافت رتبههای بالاتر گوگل از اون استفاده میکنند.
بی شک، آنچه شما دنبال اون هستید این هستش که سایتهای بزرگ به محتوای سایت شما لینک بدهند و در نتیجه جایگاه شما در گوگل بهبود یابد. در زمینهی شناسایی لینکها، ابزار Ahrefs همیشه از بهترین و شناخته شده ترین ابزارها بوده است.
اما Ahrefs بسیار فراتر از یک ابزار بررسی بک لینکها هستش. وب سایت ahrefs حاوی ابزارها و ویژگیهای سئوی بسیار زیادی از جمله رنکها و کلیدواژهها هستش. به بیانی دیگر، ابزار Ahrefs ابزار خارق العاده ای برای ایده گرفتن از تکنیکهای استفاده شده در بزرگترین و بهترین سایتها و اجرایی کردن اونا بر روی وبسایت خودتون هستش. اگه مایلید یک شروع قدرتمند برای سئوی وبسایت خود داشته باشید، Ahrefs تمام ابزارهای مورد نیاز رو در اختیار شما قرار میدهد.
ابزار Ahrefs چگونه کار میکنه؟
ابزار Ahrefs از یک نرم افزار بسیار پیشرفته کرال برای باز آفرینی نحوهای که موتورهای جستجوگر وبسایتها رو میبینند استفاده میکنه. این قابلیت به نرم افزار و به کاربران این اجازه رو میده که شبکهی پیچیدهی لینکهای ورودی رو ببینند. علاوه بر این، این ابزار تحلیلی از محتوای صفحات رو نیز به شما میده، محتوا رو بر اساس محبوبیت رتبه بندی میکنه و انواع مختلف دادهها رو دسته بندی کرده و گزارشی از اونارو آماده میکنه.
ابزارهای Ahrefs رو دقیقتر بشناسید:
وب سایت ahrefs جایی هستش که شما میتونید خدمات این سرویس رو مشاهده کنید. البته برای استفاده از اونا باید در این سایت ثبت نام کنید.
به زبان ساده ابزارهای Ahrefs سرویسی برای رشد جستجوی ترافیک شما از طریق بررسی وضعیت سئوی وبسایت شما و رقبایتان هستش. با استفاده از ابزارهای Ahrefs میتونید رشد ترافیک، لینکهای دریافتی و… وبسایت خودتون رو به دقت بررسی کنید. این سرویس به شما کمک میکنه تا کشف کنید که چرا رقبای شما در رتبه بهتری از شما قرار دارند؛ و راه حل پیشی گرفتن از اونا چیه. در اصل برای جاسوسی رقبا استفاده از این سایت مزه میده!
ابزار تحلیل رقبا (Competitive Analysis):
این ابزار بخشی از ابزار Site Explore هستش؛ که به شما اجازه میدهد به بررسی وضعیت ترافیک وبسایت (به تفکیک ترافیک طبیعی و ترافیک دریافتی از تبلیغات در گوگل) و بک لینکهای خارجی اون بپردازید. از این ابزار میشه برای سایت خودتون و سایتهای رقبا استفاده کنید.
ابزار تحلیل ترافیک وبسایت کمک میکنه تا بدونید سایت شما و رقبایتان چقدر بازدید داره.
همچنین ابزار بررسی بک لینکهای خارجی کمک میکنه تا لینکهای دریافتی سایت خودتون و رقبا رو به دقت بررسی کنید. این ابزار اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار میدهد. از جمله این اطلاعات میشه به آدرس صفحه دریافت لینک، فالو یا نوفالو بودن، کلمه کلیدی، نوع و کیفیت بک لینک اشاره کرد.
جستجوی کلیدواژهها (Keyword Research):
سادهترین ویژگی این ابزار این هستش که به شما اجازه میدهد وضعیت رتبه بندی یک کلمه کلیدی رو از نظر سختی و آسانی بررسی کنید. فاکتورهای مختلفی در این بخش مطرح میشود که به شما کمک میکنه بدونید یک کلمه کلیدی چقدر جستجو میشود، چه رقبایی نتایج ابتدایی جستجو رو به خود اختصاص دادهاند و سختی رسیدن به رتبههای برتر جستجو چقدر هستش.
این ابزار میتونه روندهای جستجو رو در بازههای زمانی مختلف به شما نشان بده. این ویژگی دیدگاهی عالی در مورد رفتار جستجوگرها به شما ارائه میدهد. همچنین وب سایت ahrefs شاید تنها ابزاری باشه که میزان کلیک روی هر نتیجه، نرخ بازگشت کاربر و جستجوی دوباره اون کلمه کلیدی و مواردی از این دست رو نیز به شما ارائه میدهد.
دیگر امکان مفید این ابزار توانایی بررسی رتبه صفحات وبسایت شما و رقبایتان در کلمات کلیدی مد نظر هستش. این امکان یک ویژگی عالی داره که میتونه تاریخچه رتبه رو نیز در نتایج جستجو نمایش بده.
در نهایت در این بخش میتونید تاریخچه جستجوهای خودتون رو برای سنجش کلمات کلیدی نیز ذخیره کنید.
ابزار جستجوی بک لینکها (Backlink Research):
این ابزار نیز بخشی از ابزار Site Explore هستش؛ که به شما کمک میکنه لینکهای دریافتی خود و رقبایتان را به دقت بررسی کنید. در واقع این ابزار بخشی از ابزار تحلیل رقبا هستش که به صورت تخصصی به بررسی موضوع بک لینکهای دریافتی میپردازه.
آنالیز محتوا (Content Research):
ابزار بررسی محتوای Ahrefs به شما کمک میکنه محتواهای با کیفیت رو برای یک کلمه کلیدی مشخص پیدا کنید. این ابزار با استفاده از میزان اشتراکگذاری یک محتوا در شبکههای اجتماعی، میزان لینکهای دریافتی و میزان دریافت کلیک از جستجوی ارگانیک، به ردهبندی انواع محتوا میپردازه.
در واقع این ابزار یک ابزار ویژه برای مدیران، تولیدکنندگان و بازاریابان محتواست. این ابزار به اونا کمک میکنه که بدونند چه محتواهایی در یک موضوع خاص، نزد کاربران محبوبتر هستند. این محبوبیت همانطور که گفته شد بر اساس میزان مورد توجه قرار گرفتن محتوا در شبکههای اجتماعی مختلف و میزان لینک دریافتی از سایتهای دیگر بررسی میشود.
به هر حال یک نویسنده حرفهای به خوبی میداند که مشاهده و بررسی بهترین مقالات در یک موضوع خاص، چقدر میتونه در نوشتن یک متن جدید درباره اون موضوع کمککننده باشه.
بررسی رتبه (Rank Tracking):
رتبه خودتون رو در بازههای زمانی مختلف بررسی و عملکردتون رو با سایر رقبا مقایسه کنید. از طریق تگهای مختلف، لیست Keywords خودتون رو مرتب کرده و وضعیت سئو خود را از طریق گزارشات ارسالی ایمیل کنترل نمایید.
این ابزار رتبهبندیهای شما رو در گوگل به طور مرتب بررسی کرده و گزارشهای تحلیلی و منظم رو به ایمیل شما ارسال میکنه.
ارائه رتبه شما در کلمات کلیدی مختلف بر اساس موبایل و دسکتاپ در بیش از ۱۷۰ کشور، ویژگی خاصی هستش که فقط این سرویس در اختیار شما میگذارد.
در واقع این ابزار ارائه دهنده تجسمی دقیق از روند پیشرفت سئوی وبسایت شما خواهد بود. به کمک رابط گرافیکی این ابزار میتونید به خوبی روند تغییرات در ترافیک، میانگین موقعیت کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، Featured SERP سایت و تعداد و وضعیت هرکدام و… رو به خوبی در طول زمان بررسی کنید.
یکی از ویژگیهای جالب این ابزار تقسیمبندی و توزیع موقعیت صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل هستش. این تحلیل به شما میگه چند درصد از صفحات شما در رتبههای ۱ تا ۳، چند درصد در رتبههای ۴ تا ۱۰، ۱۱ تا ۵۰ و ۵۱ تا ۱۰۰ هستش.
در ابزار Ahrefs میتونید به طور اختصاصی برای هر کلمه کلیدی خاص به بررسی میزان ترافیک و جزئیات اون بپردازید.
ابزار زنگ هشدار (Alerts):
این ابزار آخرین سرویس از مجموعه ابزارهای Ahrefs هستش؛ و همانطور که از اسمش پیداست ابزاری برای اعلام هشدار بر اساس تغییرات رخ داده روی لینکهای خارجی سایت شما هستش.
هر زمانی که شما یا رقبای شما یک لینک جدید دریافت کرده یا یک لینک شما شکسته میشود؛ ایمیل هشدار دریافت میکنید. این روش یک راه عالی برای پیگیری بک لینکهای ساخته شده و دریافتی هستش؛ که طی مرور زمان دچار مشکل نشوند.
در این قسمت همچنین میتونید برای موارد دیگری مثل منشنهایی که در سایت شما و رقبا به یک کلمه کلیدی زده میشود؛ زنگ هشدار تعریف کنید.
استفاده از سرویسهایی مشابه ابزار Ahrefs با توجه به قیمت برابری دلار و ریال هزینههای زیادی داره. در نتیجه بسیاری از مدیران سایتها رو از خود فراری میدهد. هرچند اگه یک بار تجربه استفاده از اونارو داشته باشید؛ به ارزشمندی شگفتانگیز اون پی میبرید.
با این وجود، ویژگیهای بسیار زیادی در این ابزار وجود داره که به شما امکان مشاهده، آنالیز و کپی کردن استراتژیهای به کار رفته در سایتهای بزرگ رو میده و رنک گرفتن در گوگل رو برای شما بسیار آسان میکنه. به همین دلیل، پرداخت هزینه برای این ابزار ارزش خودش رو داره و نوعی سرمایه گذاری محسوب میشود. اگه در مورد سئوی سایت خود جدی هستید، این ابزار بی شک برای شما گزینه ی مناسبی هستش.
کاربردهای استفاده از ابزار Ahrefs چیست؟
- تجزیه و تحلیل کامل SERP.
- تجزیه و تحلیل کلمات و یافتن کلمات کلیدی.
- ارائه اطلاعات کاربردی و جامع از شبکههای اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، لینک دین و… .
- گزارشات روزانه از رقبا و هشدارهایی که توسط شما تنظیم شده است در قالب ایمیل ارسال میشود.
- بهروز رسانی روزانه اطلاعات این ابزار.
- ارائه اطلاعات و مقایسههای بسیار کاربردی از بک لینکهای شما و رقبایتان.
- قراردادن معیارهای جالب برای برررسی نرخ بازده.
- ابزاری مناسب برای شناسایی ویژگیهای Google مانند پنلهای اسنیپت، فیچرهای Knowledge و… قرار داده است.
در آخر
برای سئوی یک سایتی که تازه شروع به فعالیت کرده است شاید در همون ابتدای کار نیاز به اطلاعات زیادی نداشته باشید و بتونید اطلاعات مورد نیاز خودتون رو کم و بیش بدست آورید؛ ولی رفته رفته با افزایش ترافیک سایت و نزدیک شدن به رتبههای برتر گوگل، نیاز میشه تا رفتار کاربر، رقبای خودتون رو به درستی تحلیل کنید تا رتبه خودتونو حفظ کنید. به هر حال ابزار Ahrefs قابلیتهای بسیاری رو در اختیارتان قرار خواهد داد تا بتونید به درستی وبسایت مورد نظرتون رو رشد دهید.
مقاله در ادامه مبحث، مقاله ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس برایتان میتواند مفید باشد.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir