مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

ابزارهای مهم سئو | مقاله جامع در ارتباط با 19 ابزار کاربردی بهینه سازی سایت

ابزارهای سئو چیست؟

هر کاری ابزار مخصوص به خودش را دارد، تعمیرکار ، ابزارمربوط به تعمیر مثل چکش و پیچ‌کوشتی وغیره را دارد، حالا برای سئو هم ابزارهایی باید وجود داشته باشد که کار آنالیز و تحلیل را ساده‌تر کند، در این مقاله قصد داریم ابزارهای مهم سئو که برای هر سئو کار اهمیت بالایی دارد را به شما معرفی کنیم.

 

۱- گوگل آنالیتیکس

اولین ابزاری که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، google analytics  است.

 گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان و بسیار کاربردی و مهم برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل در اختیار وب‌مستران قرار داده است.

این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، سرعت‌سایت، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وب‌سایت‌ قرار دهد.

اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کند.

با کمک گوگل آنالیز می‌توان آمار سایت را استخراج کرد و وب‌سایت را برای کاربران بهینه کرد.

یکی از کارهای مهم گوگل آنالیتیکس بررسی رفتار کاربر در سایت است.

این‌گونه که، وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود این ابزار یک کوکی را به صورت فایل ( که اطلاعات کاربر در آن است ) در مرورگر کاربر رها می‌کند، در نتیجه رها سازی این کوکی‌ها باعث می شود بدانیم کاربر چه رفتاری در سایت دارد.

این ابزار را می‌توان روی گوشی‌های اندروید و آیفون نصب کرد.

اگر شما دارای وب سایت شخصی یا بلاگ هستید، باید از این ابزار بهره ببرید تا اطلاعات سودمندی از سایت تان بدست آورید تا در نهایت منجر به عملکرد بهتر وب‌سایت‌ شما شود.

در ادامه قصد داریم نحوه نصب گوگل آنالیتیکس را به شما عزیزان آموزش دهیم پس با ما همراه باشید…

نحو نصب ابزار گوگل آنالیتیکس

۱- جیمیلی را اختصاصاً برای گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید.

۲- وارد صفحه گوگل آنالیتیکس شوید و گزینه Sign in to Analytics را انتخاب کنید.

۳- در صفحه خوش آمدگویی دکمه  Start measuringظاهر میشود، روی آن کلیک کنید.

صفحه جدید که باز میشود دارای چند مرحله است.

۴- فقط یک نام برای اکانت گوگل آنالیتیکس انتخاب کنید (نام اکانت متعلق به خودتان است و در آینده می‌تواند شامل چندین وب سایت یا اپلبیکیشن شود.)

۵- در بخش بعدی از شما می‌پرسد اطلاعات تحلیلی تا چه اندازه باشد، شما تمام موارد( به خصوص  Benchmarking) را تیک بزنید.

۶-گزینه next را بزنید، سپس از شما می‌

پرسد این ابزار برای وب سایت، اپلیکیشن یا هردوی آنها فعال شود ؟ و شما بسته به این که سایت دارید یا اپلیکیشن یا هر دو انتخاب می کنید.

۷- در قسمت بعدی اطلاعات Property را وارد می‌کنید. نام، آدرس، کشور و حوزه کاری سایت خود را وارد کنید.

۸-create  را در آخر کلیک کنید و با قوانین نیز موافقت کنید.

۹- بعد از آنکه حساب کاربری خود را ایجاد کردید، یک آیدی مخصوص وب‌سایت شما ایجاد می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اکنون شما طریقۀ راه‌اندازی گوگل آنالیز را می‌دانید و می‌توانید خودتان شخصاً با انجام مراحل گفته شده در بالا این سرویس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنید. اما هنوز در مورد کاربردها و طریقۀ استفاده از این سرویس حرفی نزده‌ایم.

در مطالب بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و به شما یاد می‌دهیم که چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

پس همچنان با ما همراه باشید.

۲- ابزار سرچ کنسول (Google Search Console)

ابزار بعدی از سری ابزارهای مهم سئو که قرار است برای شما شرح بدهیم سرچ کنسول ( Google Search Console) است.
این سرویس نیز یکی از سرویس‌های رایگان اما بسیار پر اهمیت است، که گوگل در اختیار مدیران وبسایت قرار داده تا وضعیت وبسایت را در نتایج جست‌و‌جو گوگل بررسی کنند.

وظایف سرچ کنسول

·         تایید می کند که مطالب شما در گوگل قرار گرفته‌اند یا خیر.

·         اگر مشکلی در وب‌سایتتان باشد به شما اطلاع می‌دهد.

·         نشان میدهد که کاربران در سایت شما به دنبال چه چیز هستند و هنگام جست و جو چند بار بر روی عنوان شما کلیک کرده‌اند.

·         نشان دادن سایت‌هایی که به شما لینک دهی کرده‌اند.

·         وجود هر مشکل و یا هرزنامه را به شما اطلاع می‌دهد.

·         مشکلات AMP و مشکلات موبایلی وب سایت را به شما اطلاع می‌دهد.

·         سرچ کنسول راه ارتباطی میان گوگل و صاحبان سایت است.

·         مشکلات سایت‌مپ را نشان می‌دهد.

·         مشکلات ایندکس شدن را یاد آور می‌شود و یا درخواست ایندکس مجدد می‌دهد.

۳- ابزار Mozbar

موزبار یکی دیگر از ابزارهای مهم سئو است، که پر کاربرد و با اهمیت می‌باشد و برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس قابل دسترس است.
Mozbar اطلاعات ارزشمندی درباره یک وب‌سایت و مشخصات لینک دهی را برای اهداف سئو فراهم میکند.
همانطور که از نامش مشخص است،
Mozbar  در درجه اول از طریق نوار ابزار قابل دسترس است.
داده‌هایی که این ابزار ارائه میدهد مانند محتویات برچسب عنوان صفحه وب، متن متنی، روبات‌های متا و غیره بسیار برای سئو با اهمیت است.


Mozbar چگونه به سئو کمک می کند؟

  • با صرفه جوی در وقت و کمک به بررسی داخل وب‌سایت، که مبتنی بر پیوند است و نشانه‌گذاری موارد مورد نیاز بدون باز کردن تب دیگر، پیدا کردن ابزار مناسب، کپی و چسباندن نشانی اینترنتی وغیره .
  • مشکلات سطحی که ممکن است هرگز با آنها مواجه نشده باشید به طور مثال مشکلات نهفته در ریدایرکت.

تفاوت ورژن پولی و رایگان

ورژن رایگان به شما فقط دیتاهای محدودی از لینک‌ها و صفحات وب می‌دهد مانند اعتبار دامنه (Domain authority ) و اعتبار پیج ( Page authority ) اما در ورژن پولی می‌توان یک مجموعه کامل از ویژگی‌های  Mozbar را استفاده کرد.
برخی از این ویژگی‌ها مانند، ابزار سختی کلمات، مرورگر وب وغیره می‌باشد.

۴- ابزار Kw finder

حتماً می‌دانید که کلمه کلیدی چه نقش مهم و تاثیر‌گذاری بر سئو سایت شما دارد.

در نتیجه همواره باید سعی کرد از مناسب ترین و پر سرچ ترین کلمه برای ساخت محتوا استفاده کرد، زیرا؛ موتور‌های جست‌و‌جوگر برای یافتن محتوای مناسب برای کاربران به دنبال کلمات کلیدی وب‌سایت شما می‌گردند.

اما گاهی یافتن کلمه کلیدی مناسب که جواب‌گوی نیازهای ما باشد کار دشواری‌ست، اما ما در این مقاله سعی داریم ابزاری را به شما معرفی کنیم که این دشواری را برایتان مانند آب خوردن حل میکند.

شما با استفاده از ابزار کیبورد فایندر می‌توانید کلمه کلیدی خود را آنالیز کنید و بهترین کلمه کلیدی را برگزینید همچنین لیستی از کلمات کلیدی پر سرچ را نیز در اختیارتان قرار میدهد.

کار دیگری که این ابزار انجام می‌دهد این است که می توانید وضعیت رقیبان را با در نظر گرفتن معیارهای تعداد لینک، Moz Rank، میزان مشارکت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و گوگل پلاس را مشاهده کنید.

این ابزار رایگان است، اما نسخه پولی آن نیز وجود دارد که اطلاعات را به طور دقیق‌تری در اختیارتان قرار میدهد.

۵- ابزار جی‌تی متریکس (Gt metrix)

تا بحال دقت کردید وقتی در حال جست‌وجو به دنبال مطالبی هستید، اگر روی سایت کلیک کنید و دیر بالا بیاید آن سایت را می‌بندید ؟ یه جورایی ازش فراری میشید !
یکی از عوامل کلیدی برای افزایش رتبه سایت، افزایش سرعت سایت است.
گوگل با ابزارهایی که مانند خزنده‌ها داخل سایت‌ها ارسال می‌کند متوجه رفتار کاربر در سایت می‌شود و اگر کاربر شما بعد از کلیک بر روی لینک سایت شما بعد از چند ثانیه خارج شود، این رفتار به گوگل اثبات می‌کند که سرعت سایت پایین است و کاربر را فراری می‌دهد، در نتیجه گوگل که کاربر را همیشه در اولویت قرار می‌دهد رنک سایت شما را کاهش می‌دهد.
حال برای این که متوجه شویم سرعت سایتمان آیا مورد قبول گوگل است یا خیر، از ابزار جی‌تی متریکس ( Gt metrix) استفاده می‌کنیم.
این ابزار هم به صورت رایگان و هم به صورت پیریمیوم وجود دارد.
هدف اصلی این ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد وب‌سایتتان و ارائه یک لیست از توصیه هایی برای بهبود عملکرد سایت‌تان است.

۶- ابزار مجستیک (Majestic)

حتماً قدرت لینک سازی را در سئو سایت و اثر بخشی که لینک سازی روی بالا آمدن سایت در صفحات اول گوگل را می‌دانید.
پس چه بهتر که از لینک‌های قدرتمند و مفید که بسیار کمک کننده هستند استفاده کنیم.
اما از کجا بفهمیم لینکی که استفاده می کنیم قدرتمند است یا خیر ؟
Majestic tool یک ابزار قدرتمند و رایگان برای اندازه گیری قدرت و فایده لینک‌ها و بک‌لینک‌ها میباشد که شما با استفاده از این ابزار میتوانید سئو سایتتان را بهبود ببخشید.
در این ابزار هر چه رتبه ها به ۱۰۰ نزدیکتر باشد یعنی آن سایت از اعتبار و قدرت‌دامنه بیشتری برخوردار است.

۷- ابزار Ahrefs

اگر مایلید تمام تکنیک‌های مهم سئو که سایت‌های قدرتمند آنها را بکار می‌برند داشته باشید، Ahrefs همیشه از بهترین و شناخته شده ترین ابزار در این حوزه بوده.
با تمامی تغییرات الگوریتم‌ها و ابزارهای گوگل و از رده خارج شدن بسیاری از آنها،
Ahrefs به قدرت خود باقی مانده است.
این ابزار راه انجام کار را به صورت اصولی نشان می‌دهد تا سریع‌‌تر و قوی‌تر پیش بروید.
این ابزار به کاربران اجازه میدهد تا شبکه پیچیده لینک‌های ورودی را ببینند، به علاوه محتوا را بر اساس محبوبیت دسته‌بندی می کند.
و هم‌چنین به شما این امکان را میدهد تا تحلیلی از صفحات و محتواهای آنها داشته باشید.
 
Ahrefs با جمع بندی تمام موارد گزارش کاملی تهیه می‌کند و در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد تا با بررسی این گزارش محتوای محبوب و دلخواه کاربر را تهیه کند.
بی شک این ابزار را میتوان جزو ابزارهای مهم سئو دانست که برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌دهد که باعث رنک گرفتن در گوگل می‌شود می‌توان گفت ارزشش را دارد.

۸- ابزار Woorank

Woorank  ابزاری است که با نظارت بر عملکرد وب سایت شما کار میکند و با ارئه مشاوره به شما کمک می‌کند تا در عرصه رقابت از دیگران جلوتر باشید و بدرخشید. این ابزار برای کسب‌وکار های کوچک و بزرگ و آژانس‌های وب، بازریابان، طراحان وب وغیره بسیار کاربردی است.

ویژگی‌های woorank :

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید و میتوانید کلمات کلیدی رقبا را ردیابی کرده و استراتژی آنها را متوجه شوید، علاوه بر این، برای بهبود عملکرد سایت شما و با ارائه یک برنامه گام به گام به صورت یک چک‌لیست‌مارکتینگ به پیشرفت سئو سایت بسیار کمک می کند ( با بررسی و دادن اطلاعاتی درباره نسخه ی موبایلی، سئو، داده‌های رسانه‌های‌اجتماعی، بک‌لینک‌ها، رتبه بندی SERP ، قابلیت استفاده و بهینه سازی سرورها).
در عین حال این کمک را به شما میکند تا خودتان را در کلمات کلیدی به‌روز نگه‌دارید و بتوانید رقبا و تاریخچه عملکرد سایتتان را در گذشته تا به امروز و حتی حجم جست‌و‌جوی سایتتان را به شما گزارش میدهد.
‌‌‌

۹- ابزار similar web

اگر به دنبال تحلیل رقبا به طور دقیق هستید و می‌خواهید چشم اندازی روشن از استراتژی‌های بازاریابی بیابید، similar web پاسخ‌گوی نیاز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شماست.
این ابزار اطلاعات محدودی را به طور رایگان در اختیار می‌گذارد اما اگر نیاز به اطلاعات جامع‌تری دارید، بهتر است آن را خریداری فرمایید.

این ابزار برای دریافت اطلاعات از چهار منبع اصلی استفاده میکند:

·         مجموعه از کاوشگران‌وب که کل صفحه وب و فروشگاه های اپلیکیشن را بررسی می کنند

·         استفاده از ISP های محلی و جهانی

·         تعداد زیادی از وبگردهای ناشناخته و مجهز که دارای انواع افزونه‌های جدید میباشند

·         دریافت ترافیک وب از اپلیکیشن‌ها و مجموعه‌های آموزشی با هدف بکارگیری الگوریتم‌های تخمین اندازه گیری

ابزارهای مهم سئو
معرفی ۱۹ ابزار کاربردی سئو

۱۰- ابزار key word planner

 اگر میخواهید ترافیک خوبی رو از سمت گوگل به سمت سایت خودتان بکشانید در وهله اول باید به دنبال کلمه کلیدی خوب و پر سرچ برای کسب وکارتان باشید.

خوشبختانه گوگل یک ابزار رایگان و کاربردی به اسم key word planner را قرار داده که این هم از ابزارهای مهم سئو است تا به وسیله آن کلمات پر رقابت و پر سرچ را به راحتی بیابیم.

اما متاسفانه اخیراً این ابزار با مشکل مواجه شده و اطلاعات محدود و مبهمی را ارئه میدهد.     

با همه این‌ها بازهم ابزار بسیار خوبی است برای ایده دادن درباره کلمات کلیدی که هیچ جا پیدا نمی‌کنید.

۱۱- ابزار یوست ( Seo yoast)

Yoast یک پلاگین بسیار قدرتمند و محبوب است که روی وردپرس نصب می‌شود و به نحوه سئوی اصلولی که روی محصولات انجا می‌دهیم نظارت می‌کند و به آنها نمره میدهد.
با نصب افزونه یوست ۹۹ درصد کارهای سئو در سایت های وردپرسی حل شده و یک درصد می‌ماند که آن هم تولید محتوای غنی است.
این افزونه تمرکز بسیار دقیقی روی محتوای سایت دارد و سعی می‌کند تا کمک کند محتواهای سایت کاربر پسند و کاربردی باشد.

۱۲- ابزار Ubersuggest

 همان طور که میدانید انتخاب کلمات کلیدی بسیار بر سئو موثر است و در همین جهت ابزار های متعددی برای یافتن کلمات کلیدی پر سرچ وجود دارد مانند همین ابزار Ubersuggest که به صورت رایگان انواع کلمات کلیدی و سختی آنها را به صورت رایگان ارائه میدهد.
البته از این ابزار برای تحلیل و بررسی تعداد لینک‌های خروجی و رتبه دامنه و حتی تعداد اشتراک گذاری های انجام شده میتوان استفاده کرد.
شما می‌توانید با سرچ کلمه کلیدی مورد نظرتان در این ابزار صد نتیجه اول گوگل را که در ارتباط با آن کلمه است بیابید.

۱۳ابزار google mobile-friendly test

با پیشرفت روزافزون موبایل‌های هوشمند و افزایش تعداد سرچ‌ها به وسیله تلفن همراه و با توجه به این که گوگل به سایت‌هایی بیشتر اهمیت می‌دهد که کاربر پسند باشند، سایت‌هایی که با موبایل و تبلت سازگار هستند و خاصیت ریسپانسیو دارند بسیار برای گوگل با ارزش است و بسیار به آنها اهمیت میدهد در نتیجه روی سئو سایت تاثبر بسزایی دارد.
در نتیجه این قضایا گوگل الگوریتمی را طراحی کرد به نام موبایل‌گدون که سایت‌هایی که از این ویژگی برخوردار نیستند را عقب بیاندازد.
حال برای این که کاربران و وب‌مستر‌ها بدانند که آیا سایتشان از الگوریتم موبایل گدون پیروی می کنند یا خیر راه های متنوعی وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از ابزاری به نام  Mobile-friendly test است که اگر ایراداتی در این زمینه داشتند با کمک این ابزار آن‌ها را استخراج کنند.

۱۴- ابزار Semrush

اگر به دنیای دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند باشید حتماً نام ابزار محبوب semrush به گوشتان خورده است.
یک ابزار همه کاره و دقیق است که برای بهبود سئو سایت و بررسی دقیق آن بسیار کاربردی است.
از کاربردهای این ابزار میتوان به جست‌و‌جو دقیق کلمات کلیدی، آنالیز رقبا، بهینه سازی گوگل ادز (
Google Ads) اشاره کرد.
اگر این ابزار را درکنار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس ـکه در بالاتر توضیح دادیم- داشته باشید، دید بسیار دقیقی از فرایند سئو سایتتان و نحوه بهبود آن و هر اصطلاعات دقیقی که بخواهید به شما میدهد و شما می‌توانید با این ۳ ابزار خفن کمک کنید سایتتون خفن بشه!

۱۵- افزونه Alexa 

گاهی پیش می‌آید که نیاز داشته‌باشیم سریعاً رتبه سایت خود و یا دیگر سایت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که در بین باقی سایت‌ها چه رتبه‌ای دارند.
در این بین ابزاری به نام الکسا وجود دارد که سایت‌ها را بر اساس
تعداد بازدیدکنندگان، متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده، نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت ارائه میشود.
رتبه بندی الکسا مانند رتبه کنکور هرچه به عدد یک نزدیک‌تر شود بهتر است.
اما همیشه پایین بودن الکسا به منزله غلط بودن سئو سایت و یا کم بودن ترافیک سایت نیست.

۱۶- ابزار Google trends

یکی دیگر از ابزارهای مهم سئو که برای بازایاب‌ها و سئوکاران بسیار اهمیت دارد ابزار Google trends است.
با توجه به رشد روز افزون و تغییر لحظه‌ای اطلاعات و تکامل نیازهای مردم این ابزار به شما این امکان را میدهد تا موضوعاتی که برای مردم جالب هست یا نیست را پیدا کنید.
این که بدانیم نیاز روزانه مردم چیست و به دنبال چه چیزی هستند بسیار اهمیت دارد و می‌توانیم با توجه به این درک، تولید محتوای قوی و در آخر موفقیت در کسب‌و‌کارمان را رقم بزنیم.
فقط کافی است روش کار این ابزار دوست داشتنی و جالب را بدانیم و از آن برای یافتن موضوعات داغ استفاده کنیم تا همیشه آپدیت و به‌روز باشیم.

۱۷- ابزار seo quake

وقتی صحبت از برنامه بازاریابی دیجیتال می‌شود، بسیار مهم است که از تمام منابع در دسترس خود استفاده کنید تا بتوانید سریع و مناسب واکنش نشان دهید.
یکی ابزار کاربردی رایگان که با اکثر موتورهای جست‌و‌جو نظیر Mozilla Firefox ، Google Chrome و Opera سازگار است و برای واکنش سریع و به موقع شما بسیار کاربردی است Seo quake می‌باشد.
شما با کمک این ابزار تمام ایرادات و یا نکات مثبت صفحه‌ای که در حال سئو آن هستید یا صفحه سایت رقیب را به راحتی می‌توانید در دسترس داشته باشید.

۱۸- ابزار Robots.txt

گوگل برای ایندکس کردن صفحات وب‌سایت تعدادی از خزنده‌هایش را وارد وب‌سایت می‌کند تا محتوای درون سایت خوانده و در اختیار موتورهای جست‌وجو قرار بگیرد، اما گاهی تمامی این مطالب ایندکس نمی‌شوند یا مطالب مهمتر دیرتر ایندکس می‌شوند.
علت این است که این خزنده‌ها، در ابتدا که وارد وب‌سایت میشوند فایلی به نام  robots.txtرا می‌خواند و اگر این فایل خالی باشد شروع می کند به جست‌و‌جوی سایر اطلاعات سایت که این باعث می‌شود اطلاعات مهم ما دیرتر ایندکس شود یا آنقدر دفن شده باشد که در دسترس ربات‌ها قرار نگیرد و در عوض اطلاعات به درد نخورد در دسترس ربات و در آخر موتورهای جست‌وجو قرارگیرد.

پس ما به وسیله این ابزار نقشه‌ای از دستورالعمل‌ها برای روبات ایجاد می کنیم که کجا را بخواند و کجا را نخواند و با این روش هم مطالب بهتر را در دسترس کاربران قرار می‌دهیم و هم در افزایش رتبه سئو پیشرفت میکنیم.

۱۹- ابزار Google pagespeed Insights

یکی از مهم‌ترین موارد برای نرخ تبدیل ( تبدیل کاربر به خریدار ) سرعت سایت است و برای این که سرعت سایت را بسنجیم از ابزارهای مهم سئو استفاده می‌کنیم.
همان طور که پیش از این گفتیم، اگر سرعت وب سایتتان پایین باشد، کاربر از سایتتان فراری میشود.
هر مورد اشتباهی در سایت میتواند باعث کاهش سرعت شود، مثلا؛ کدهای اشتباهی، افزونه‌های‌ بیش از اندازه، تصاویری که حجم بالایی دارند و خروجی وب گرفته نشده اند در نتیجه متوجه می‌شویم داشتن سایت سریع کار ساده ای نیست!
با توجه به مشکلاتی که بیان کردیم ابزار Google PageSpeed Insights به شما گزارشی را ارئه میدهد تا متوجه شوید چه چیزی را باید تعمیر کنید تا سرعث سایتتان بهبود یابد و نرخ پرش کاهش یابد.
با تصحیح مشکلات سرعت میتوانید سایتتان را به صفحه اول گوگل نزدیک کنید.

 

امیدواریم تمام نکاتی که برایتان شرح دادیم مفید باشند، اگر مقاله رو دوست داشتید و یا نظری داشتید حتما برامون کامنت بزارید. 

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید