مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

اهمیت ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس در سئو سایت

اهمیت ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

اهمیت ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس در سئو و رشد سایت چگونه است؟

اگر وب مستر یا کارشناس سئو هستین حتما تا حالا از ابزارهای متفاوت گوگل برای تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها استفاده کردید و به اهمیت ابزارهای سئو برخورد کردید.

کنسول جستجو یکی از اون ابزارهایی هست که رایگان بوده و توسط گوگل برای بررسی وضعیت وبسایت‌ها ارائه شده.
کنسول جستجوی گوگل، میتونه به کسب و کارها کمک فراوانی بکنه تا وبسایت‌ها در جستجوهای گوگل بهینه شوند.

این ابزار اطلاعات مفیدی به کاربران میدن که تاثیر بسیار زیادی در سئو داره، اطلاعاتی مثل کلمات کلیدی که وبسایت شما بر اساس اونها رتبه گرفته، موقعیتی که سایت شما برای اون دسته از کلمات کلیدی در صفحات جستجو به دست آورده، سایت‌هایی که به محتواهای شما لینک دادن و اطلاعاتی که نشان میده افراد چه زمان‌هایی بعد از جستجو روی لینک سایت شما کلیک میکنن.

علاوه بر این موارد، این ابزار مشکلاتی که در سایت شما وجود دارن رو شناسایی می‌کنه.

به عنوان مثال خطاهای مربوط به کراول کردن ( یعنی صفحاتی از سایت شما که گوگل نمیتونه به اونها دسترسی پیدا کنه) یا اقداماتی که منجر به جریمه سایت شما شده (یعنی گوگل سایت شما رو به دلیل نقض یکی از دستورالعمل‌های کیفی جریمه کرده است) و در نهایت میتونه به شما بگه که آیا سایت شما با گوشی های موبایل سازگار هست یا نه؟

استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای هر شخصی که یک وب‌سایت داره و میخواد رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنه لازم هستش.

این ابزار مهم و کاربردی، حتما باید در سبد ابزارهای سئو کارشناسان بازاریابی و صاحبان وبسایت‌ها قرار بگیرن.

اهمیت ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

آشنایی با سرچ کنسول
سرچ کنسول چیست؟

در کسب و کارهای آنلاین اطلاع از میزان ترافیک سایت ارزش بسیار زیادی داره و میزان ترافیک، اطلاعات بسیار ارزشمند به شما ارائه میکنه. مثلاً شما می‌تونید ببینید که چند کاربر در روز از سایت بازدید میکنن یا اطلاعات دیگری مثل نرخ تبدیل، منبع ورود کاربران، رفتار کاربران در سایت و… داشته باشید.
از مهم ترین ابزارهایی که در این زمینه به شما کمک میکنه، گوگل آنالیتیکس هست تا به کمک اون اطلاعات دقیق و کاملی از کاربران سایت در اختیار داشته باشین.

این ابزار به صورت کاملاً رایگان ارائه شده ، در حالی که اطلاعات بسیار ارزشمند و خوبی در اختیار شما قرار میزاره. در حال حاضر این ابزار رقیب جدی نداره و افرادی که سایت دارند، ترجیح میدن از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند.
مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تا این ابزار ارزشمند باشه، این هستش که اطلاعات دقیق و کامل در اختیار کسب‌وکارهای اینترنتی قرار میده.
شاید این سوال برای شما هم پیش بیاد که چه افرادی نیاز به یادگیری گوگل آنالیتیکس دارند؟ تقریباً هر کسی که با کسب‌وکار آنلاین سر و کار داره، باید استفاده از این ابزار را بلد باشن.
در این مقاله قصد داریم در زمینه ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اطلاعات مفیدی را به شما ارائه بدیم.

کاربردهای گوگل آنالیتیکس

Google Analytics چیست؟
گوگل آنالیتیکس چیست؟
  1. بررسی کامل ترافیک سایت

اطلاع پیدا کردن از ترافیک سایت مهم ترین چیزی هست که بهش نیاز خواهید داشت. با ورود به ابزار گوگل آنالیتیکس میتونید اطلاعات کامل و مفیدی از گوگل آنالیتیکس پیدا کنین و ببینید که چه تعداد کاربر از سایت شما بازدید میکنن.

از طرف دیگه میتونید ببینید که کاربران در سایت شما چگونه رفتار میکنن. یکی دیگر از مواردی که میتونید با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه بشید، این هست که در چه زمانی کمترین و در چه زمانی بیشترین ترافیک را دارید!

این مسئله برای زمانی که بخواهید به دلایل مختلف نظیر تغییر سرور، آپدیت سایت، تغییر قالب و… سایت را غیرفعال کنید، بسیار کاربردی خواهد بود. گوگل آنالیتیکس می تواند ترافیک وارد شده به وبسایت شما را از طریق مختلف مثل:

ترافیک ارگانیک (Organic): ترافیکی که از طریق موتورهای جستجو بدست اومده

ترافیک شبکه های اجتماعی (Social Media): ترافیکی که از سمت شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام و تلگرام جذب شده

ترافیک های ارجاعی (Referral): کاربرانی که از طریق لینک دهی به سایت شما در وبسایت‌های دیگر جذب شدن

و روش‌های دیگه آنالیز و بررسی کنه. جمع آوری این اطلاعات و بررسی موقعیت‌های مکانی کاربران کمک شایانی به سنجش رفتار مشتریان و رشد سریعتر شما میکنه.

  1. کمک به بهبود رتبه سئو

شاید براتون کمی عجیب باشه اما گوگل آنالیتیکس روی سئو سایت تاثیر گذاره! البته به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیر نداره اما با توجه به اطلاعات بسیار خوبی که به شما ارائه میکنه، به شما کمک می‌کنه تا استراتژی اشتباهتون رو به یک استراتژی دقیق و صحیح سئو تبدیل کنید و در نهایت رتبه های اول گوگل را فتح کنید. همچنین نباید فراموش کنید که با استفاده از این ابزار میتونید کلمات کلیدی مهمی را که باعث جذب کاربر شده‌اند پیدا کنید و بیشتر روی اون‌ها تمرکز کنید.

اگه بیشتر این ابزار را یاد بگیرید، میتونید کلمات کلیدی که باعث فروش میشن را هم پیدا کنید و این مسئله بسیاری از کاربران شما را به مشتریان محصول یا خدمات کسب و کارتان تبدیل میکنه.

  1. تعیین هدف با کمک گوگل آنالیتیکس

هر کسب‌و‌کاری هدف خاص خودشو داره و گوگل آنالیتیکس به شما در زمینه بررسی میزان نزدیک شدن به هدف کمک میکنه. این بخش در گوگل آنالیتیکس با نام Goals شناخته میشه و کاربرد بسیار زیادی داره. هر کسب‌وکار برای این که ببینه به اهداف خود رسیده یا نه، باید از ابزاری استفاده کند. گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکنه تا در کنار آنالیز ترافیک سایت، اهداف خود را هم مشخص کنید و به راحتی بتونید میزان نزدیک شدن به اون اهداف را اندازه‌گیری کنید.
اگر هدف شما از کاربران این است که فرمی پر کنند یا خریدی انجام دهند، میتونید در بخش هدف تعیین کنید و میزان نزدیک شدن به هدف خود را هم اندازه گیری کنید. البته این هدف باید قابل اندازه گیری باشد تا گوگل آنالیتیکس اطلاعات دقیق در اختیار شما قرار دهد!

  1. تحلیل کمپین‌های اجرا شده

تحلیل و آنالیز کمپین‌های تبلیغات بسیار مهم هستن و اگه انجام نشه، مثل اینه که تبلیغاتی هم صورت نگرفته است! با کمک تحلیل کمپین‌های مختلف میتونید میزان موفقیت اون را با توجه به بودجه‌ای که صرف کردید، اندازه بگیرید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس شما میتونید میزان ورودی کاربران از طریق منابع مختلف را اندازه‌گیری کنید و با کمک اون استراتژی مناسبی برای کمپین تبلیغاتی بعدی طراحی کنید.

  1. بهبود استراتژی کسب‌وکار

استراتژی کسب‌وکار چیزی است که همیشه باید بروزرسانی شود و بهبود پیدا کند که البته انجام چنین کاری اصلاً ساده نیست. گوگل آنالیتیکس به چنین کسب‌وکارهایی کمک میکنه تا به راحتی بتونن اطلاعات بسیار خوبی در دست داشته باشن و در نهایت، استراتژی کسب‌وکار خود را بهبود ببخشند. به عنوان مثال ممکنه نحوه بازاریابی خودشونو تغییر بدن و راه کار دیگری برای جذب مشتری استفاده کنند.

  1. مطالعه رقیبان

در ابزار Google Analytics شما میتونید اطلاعاتی را در مورد ترافیک سایت‌های رقیب و میزان کاربران اونها پیدا کنید. همین شناخت از رقیبان به شما کمک میکنه تا با اعمال تغییرات لازم، برتری را در میدان رقابت از آن خود کنید. همین امر به شما کمک میکنه تا به پرچمدار حوزه فعالیتتان تبدیل شده و کاربران بیشماری را به سمت خودتان جذب نمایید.

این 6 مورد، از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از گوگل آنالیتیکس هست که میتونه به رشد کسب‌وکار شما کمک کنه. البته دقت کنید که این موارد تنها مهم‌ترین کاربردهای گوگل آنالیتیکس هستش اما شما برای انجام کارهای دیگری هم میتونید از اون استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که میتونه در سئو سایت شما تاثیرگذار باشه، ابزار حرفه‌ای و رایگان گوگل سرچ کنسول هست.یعنی به صورت قطعی بدون استفاده از این ابزار نمیتونید سئو مناسبی را در سایت خود ایجاد کنید. حالا شاید برای خیلی از عزیزان این موضوع مطرح باشه که چرا وبمستر تولز گوگل یا همان سرچ کنسول به این اندازه مهم هست.

ویژگی‌های مهم گوگل وبمستر تولز

  1. ایندکس شدن بهتر سایت توسط موتور جستجوی گوگل
  1. میتونید به صورت دقیق کشور و لوکیشنی که میخواهید در آن رشد کنید را به گوگل معرفی کنید
  1. میتونید به سرچ کنسول، نقشه سایت را معرفی کنید تا گوگل به درستی همه صفحه های سایت شما را بررسی کند.
  1. میتونید تعداد صفحه هایی که از سایت شما ایندکس شدن را مشاهده کنید.
  1. میتونید وضعیت صفحات سایت را به صورت دقیق بررسی کنید.
  1. میتونید خطا هایی که در سایت شما وجود دارن را مشاهده و برطرف کنید.
  1. میتونید تعداد کلیک‌هایی که روی لینک‌های سایت شما در صفحه‌های گوگل انجام شدن را مشاهده و بررسی کنید.
  1. میتونید میزان نمایش صفحه‌های سایتتان را گوگل بررسی کنید.
  1. با این ابزار میتونید تحلیل رشد سایت خودتون رو داشته باشید.
  1. میتونید وضعیت سایتتون در دوره‌های مختلف با هم بررسی و یا مقایسه کنید.
  1. میتونید از طریق ربات گوگل دستور بدین که چه صفحه‌هایی باید ایندکس بشن و چه صفحه‌هایی نباید ایندکس بشن.
  1. بخش زیادی از تکنیک‌های سئو با استفاده از این ابزار قابل پیاده سازی هست.
  1. اگه درگیر الگوریتم‌های پیچیده گوگل هستین میتونید از این ابزار کمک بگیرید.
  1. میتونید صفحات تازه ایجاد شده را هرچه سریعتر به گوگل معرفی کنید.
  1. میتونید با ایندکس زنده، وضعیت یک صفحه را از دید گوگل بررسی کنید.
  1. میتونین استراکچرهایی که برای سایت پیاده سازی میکنین را اینجا مورد بررسی قرار بدین و اشکالات اونو برطرف کنین.

خیلی از ویژگی‌های متعددی که این موارد بالا تنها بخش بسیار کوچکی از ویژگی‌های این ابزار بی‌نظیر هست.

نصب و راه اندازی این ابزار اصلا کار سختی نیست و به راحتی میتونید سرچ کنسول را برای سایتتان ایجاد کنین. از ابزارهای سئو استفاده کنید.
امیدواریم با اهمیت ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس به خوبی آشنا شده باشید، سوالات و نظراتتان را برای تیم آرانیک‌وب کامنت کنید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید